Az internet világában másfél évtized hatalmas idő. Ennek nagyobb részét saját útkeresésével töltötte a mikroblog-szolgáltató, ám az utóbbi időszakban felgyorsultak az események.

2006. március 21-én Jack Dorsey, egy akkoriban ismeretlen szoftvermérnök-hallgató bepötyögte az első bejegyzést az akkor még twttr elnevezésű szöveges üzenetküldő szolgáltatás rendszerébe. Ugyan hivatalosan csak ugyanazon év nyarán indult útjára a platform, jogosan lehet ezt a márciusi napot a Twitter születésnapjának tekinteni.

Egy évtizedig cipelték a kezdeti terhet

Az újszerű közösségi platform viszonylag gyorsan kezdett nőni, különösen a technológiailag fogékony, friss eszközökre éhes felhasználók körében. 2007-ben még csak 400 ezer tweet született negyedévente, ám egy év múlva ez az érték 100 millió fölé nőtt. 2010 nyarára pedig már naponta 65 millió üzenettel gazdagodott a csatorna, amely akkor már felfért a legnagyobb közösségi platformok dobogójára is.

Hiába volt azonban a látványos növekedés, a Twitter sokáig szenvedett azzal, hogy túlságosan is különleges volt. A rendszer működését egy külsős szemlélő nehezen, sokszor pedig sehogy nem volt képes átlátni, így a platform inkább csak a "kockák és egyéb csodabogarak" belterjes üzenőfalként funkcionált. Az identitásproblémákat jól mutatta, hogy maga az alapító sem nagyon tudta egy-két frappáns mondatban összefoglalni, miről szól, mit is tud adni az embereknek a Twitter.

Az útkeresés nagyjából 2016-ig folyamatosan zajlott. Akkor viszont sikerült egy tömör kifejezéssel prezentálni, mit jelent (pontosabban: mit szeretne a szolgáltató szerint jelenteni) a platform. Az alábbi reklámszpot abból az időszakból származik, üzenete pedig világos: a Twitter mindaz, ami a világban éppen történik.
 

 

Ugyanakkor a fentiektől még nem vált egycsapásra könnyen kezelhető, rugalmasan használható, széles felhasználói réteg számára érthető felületté. Hogy az intuitívnak távolról sem mondható üzengetések, említések, megosztások kavalkádja milyen nehézségeket okozhat, azt a vezérigazgató saját bőrén is megtapasztalhatta két évvel ezelőtt. Jack Dorsey ugyanis kiatalálta, hogy Twitteren keresztül ad interjút, ám a kísérlet egyszerre lett eredménytelen, kínos és nevetséges.

Pénztelen rivalda

A hálózat azonban ha nem is nőtt úgy, mint ahogy arra a rivális Facebook volt képes, bizonyos igen fontos közszereplőknek az első számú csatornájává vált. Ezek között említhető a techvilág ambivalens fenegyereke, a Tesla-alapító Elon Musk, vagy éppen az oldalról nemrégiben örökre kitoltott (erről kicsit később) amerikai exelnök, Donald Trump. Szintén a Twitter jelentőségét szemlélteti, hogy például a római pápának is van már rendszeresen frissített fiókja.

A nagy nevek szinte kötelező megjelenése azonban önmagában nem oldotta meg azt a lényeges problémát, amivel az oldal a kezdetektől küzd: ez pedig az üzletileg nyereséges működés. Bár a cég 2013 végén sikeres rajtott vett a New York-i tőzsdén, az elkövetkező évek a befektetői nyomásról és a gyenge eredményekről szóltak.

A kezdeti befektetői lelkesedést letörték a fejlesztési, megújítási kudarcok, illetve az a tény, hogy a hálózat leginkább kellemetlenkedő algoritmusok és propagandaháborút vívó politikai csoportok eszközévé vált. Ráadásul hiába sikerült az évtized vége felé nyereséges negyedéveket felmutatni, egy részvényesi kör annyira elégedetlen volt a teljesítménnyel, hogy Dorsey elmozdítását kezdeményezte.

Valószínűleg mindezek nagyban közrejátszottak abban, hogy a Twitter az utóbbi egy-két évben láthatóan turbó fokozatra kapcsolt az új fejlesztések, szolgáltatások területén. Az sem véletlen, hogy ezek egy jó része közvetlen hatással van a vállalat pénztermelő képességére. Egy évvel ezelőtt például úgy módosultak a közösségi platform felhasználási feltételei, hogy az biztosíthassa a reklámozók teljesebb körű kiszolgálását. Alig pár héttel ezelőtt pedig arról számoltunk be, hogy egy sor újdonság mellett érkezik a fizetős prémiumfunkció.

Politikai szál

Végül a Twitter eddigi történetének összefoglalásából nem maradhat ki a politikai vetület sem. A korábbi években sokáig az volt a Twitter álláspontja, hogy a világpolitikát befolyásoló szereplők véleményes, vagy éppen egyenesen szabályzatba ütköző megnyilvánulásait inkább nem törölte és a felhasználói fiókot sem blokkolta, mivel a cég szerint ezek az információk fontos részét képezik a nyilvános vitáknak, egyben pedig segítik az embereket abban, hogy véleményt alkothassanak egyik-másik politikusról annak bejegyzései alapján.

Ezt a laza hozzáállást aztán leginkább az egykori amerikai elnök miatt volt kénytelen feladni a Twitter. Trump gyakran kész tényekkel ellentétes megjegyzéseit tavaly májusban kezdte a szolgáltató álhíreknek járó figyelmeztetésekkel ellátni, amire rögtön komoly jogszabályváltozásokat lengetett be a felháborodott politikus. Az elnökválasztási kampány hajrájához közeledve aztán ezt a keményebb módszert több más platform, köztük a korábban tartozkodó Facebook is átvette. Az igazi csapás viszont már a választások után következett, amikor is az amerikai törvényhozás épületében történt zavargások, illetve az ahhoz köthető kommunikáció miatt Trump fiókját örökre elérhetetlenné tette a Twitter.

Hogy mennyire kényes és nehezen megoldható problémáról van szó, azt jól mutatja az is, hogy pár napja a cég közvetlenül a felhasználóihoz fordult segítségért. Az áprilisig kitölthető kérdőívben többek között arról kérdezik a twitterezőket, hogy a kiemelt szereplőkre más szabályokat kellene-e alkalmazni, mint a "mezei" felhasználókra, illetve hogy amennyiben egy kiemelt szereplő egyértelműen megszegi a lefektetett szabályokat, akkor ezeket az eseteket milyen típusú retorzióval kellene szankcionálni.

Közösség & HR

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.