2006. március 21-én Jack Dorsey, egy akkoriban ismeretlen szoftvermérnök-hallgató bepötyögte az első bejegyzést az akkor még twttr elnevezésű szöveges üzenetküldő szolgáltatás rendszerébe. Ugyan hivatalosan csak ugyanazon év nyarán indult útjára a platform, jogosan lehet ezt a márciusi napot a Twitter születésnapjának tekinteni.
Egy évtizedig cipelték a kezdeti terhet
Az újszerű közösségi platform viszonylag gyorsan kezdett nőni, különösen a technológiailag fogékony, friss eszközökre éhes felhasználók körében. 2007-ben még csak 400 ezer tweet született negyedévente, ám egy év múlva ez az érték 100 millió fölé nőtt. 2010 nyarára pedig már naponta 65 millió üzenettel gazdagodott a csatorna, amely akkor már felfért a legnagyobb közösségi platformok dobogójára is.
Hiába volt azonban a látványos növekedés, a Twitter sokáig szenvedett azzal, hogy túlságosan is különleges volt. A rendszer működését egy külsős szemlélő nehezen, sokszor pedig sehogy nem volt képes átlátni, így a platform inkább csak a "kockák és egyéb csodabogarak" belterjes üzenőfalként funkcionált. Az identitásproblémákat jól mutatta, hogy maga az alapító sem nagyon tudta egy-két frappáns mondatban összefoglalni, miről szól, mit is tud adni az embereknek a Twitter.
Az útkeresés nagyjából 2016-ig folyamatosan zajlott. Akkor viszont sikerült egy tömör kifejezéssel prezentálni, mit jelent (pontosabban: mit szeretne a szolgáltató szerint jelenteni) a platform. Az alábbi reklámszpot abból az időszakból származik, üzenete pedig világos: a Twitter mindaz, ami a világban éppen történik.
Ugyanakkor a fentiektől még nem vált egycsapásra könnyen kezelhető, rugalmasan használható, széles felhasználói réteg számára érthető felületté. Hogy az intuitívnak távolról sem mondható üzengetések, említések, megosztások kavalkádja milyen nehézségeket okozhat, azt a vezérigazgató saját bőrén is megtapasztalhatta két évvel ezelőtt. Jack Dorsey ugyanis kiatalálta, hogy Twitteren keresztül ad interjút, ám a kísérlet egyszerre lett eredménytelen, kínos és nevetséges.
Pénztelen rivalda
A hálózat azonban ha nem is nőtt úgy, mint ahogy arra a rivális Facebook volt képes, bizonyos igen fontos közszereplőknek az első számú csatornájává vált. Ezek között említhető a techvilág ambivalens fenegyereke, a Tesla-alapító Elon Musk, vagy éppen az oldalról nemrégiben örökre kitoltott (erről kicsit később) amerikai exelnök, Donald Trump. Szintén a Twitter jelentőségét szemlélteti, hogy például a római pápának is van már rendszeresen frissített fiókja.
A nagy nevek szinte kötelező megjelenése azonban önmagában nem oldotta meg azt a lényeges problémát, amivel az oldal a kezdetektől küzd: ez pedig az üzletileg nyereséges működés. Bár a cég 2013 végén sikeres rajtott vett a New York-i tőzsdén, az elkövetkező évek a befektetői nyomásról és a gyenge eredményekről szóltak.
A kezdeti befektetői lelkesedést letörték a fejlesztési, megújítási kudarcok, illetve az a tény, hogy a hálózat leginkább kellemetlenkedő algoritmusok és propagandaháborút vívó politikai csoportok eszközévé vált. Ráadásul hiába sikerült az évtized vége felé nyereséges negyedéveket felmutatni, egy részvényesi kör annyira elégedetlen volt a teljesítménnyel, hogy Dorsey elmozdítását kezdeményezte.
Valószínűleg mindezek nagyban közrejátszottak abban, hogy a Twitter az utóbbi egy-két évben láthatóan turbó fokozatra kapcsolt az új fejlesztések, szolgáltatások területén. Az sem véletlen, hogy ezek egy jó része közvetlen hatással van a vállalat pénztermelő képességére. Egy évvel ezelőtt például úgy módosultak a közösségi platform felhasználási feltételei, hogy az biztosíthassa a reklámozók teljesebb körű kiszolgálását. Alig pár héttel ezelőtt pedig arról számoltunk be, hogy egy sor újdonság mellett érkezik a fizetős prémiumfunkció.
Politikai szál
Végül a Twitter eddigi történetének összefoglalásából nem maradhat ki a politikai vetület sem. A korábbi években sokáig az volt a Twitter álláspontja, hogy a világpolitikát befolyásoló szereplők véleményes, vagy éppen egyenesen szabályzatba ütköző megnyilvánulásait inkább nem törölte és a felhasználói fiókot sem blokkolta, mivel a cég szerint ezek az információk fontos részét képezik a nyilvános vitáknak, egyben pedig segítik az embereket abban, hogy véleményt alkothassanak egyik-másik politikusról annak bejegyzései alapján.
Ezt a laza hozzáállást aztán leginkább az egykori amerikai elnök miatt volt kénytelen feladni a Twitter. Trump gyakran kész tényekkel ellentétes megjegyzéseit tavaly májusban kezdte a szolgáltató álhíreknek járó figyelmeztetésekkel ellátni, amire rögtön komoly jogszabályváltozásokat lengetett be a felháborodott politikus. Az elnökválasztási kampány hajrájához közeledve aztán ezt a keményebb módszert több más platform, köztük a korábban tartozkodó Facebook is átvette. Az igazi csapás viszont már a választások után következett, amikor is az amerikai törvényhozás épületében történt zavargások, illetve az ahhoz köthető kommunikáció miatt Trump fiókját örökre elérhetetlenné tette a Twitter.
Hogy mennyire kényes és nehezen megoldható problémáról van szó, azt jól mutatja az is, hogy pár napja a cég közvetlenül a felhasználóihoz fordult segítségért. Az áprilisig kitölthető kérdőívben többek között arról kérdezik a twitterezőket, hogy a kiemelt szereplőkre más szabályokat kellene-e alkalmazni, mint a "mezei" felhasználókra, illetve hogy amennyiben egy kiemelt szereplő egyértelműen megszegi a lefektetett szabályokat, akkor ezeket az eseteket milyen típusú retorzióval kellene szankcionálni.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak