Bár a koronavírus okozta speciális helyzet sok területen (például a mezőgazdaságban) megnövelte az igényt az automatizációra, azért akad olyan eset is, ahol ez a folyamat éppen hogy a visszájára fordult.
Robotok, hátra arc!
Az Egyesült Államok legnagyobb kiskereskedelmi vállalata ugyanis bejelentette, hogy több év tesztelést követően leállítják az együttműködést a Bossa Nova Robotics céggel. Utóbbi szállította a Walmart számára azokat az öntevékeny robotokat, amelyekkel egyes áruházak polckészletét monitorozták.
A partnerség nem tegnap kezdődött. Hosszadalmas előkészítést követően 2018 elején munkába is állt az első gépesített különítmény. Az 50 szupermarketben bevezetett 180 cm magas robotok feladata az volt, hogy ellenőrizzék a polcok telítettségét, valamint azt, hogy az árcédulák és az áruk egymáshoz rendelésre rendben van-e.
Az elgondolás az volt, hogy mivel a gép az ellenőrzés feladatát jóval hatékonyabban (pontosabban, gyorsabban) képes elvégezni mint az ember, összességében ezzel javul az áruházak hatékonysága is. A felszabaduló munkaerő pedig elsősorban a vevőkkel tud foglalkozni. A cég még idén januárban is arról beszélt, hogy a projekt fokozatos kiterjesztésén dolgozik és a tervek alapján rövidesen 1000 amerikai áruházban állhatnak majd munkába az ellenőrző egységek.
A való világ azonban megmutatta, hogy nem feltétlenül minden működik úgy, ahogy azt az elmélet alapján várjuk. A koronavírus elszabadulásával a Walmartnál is az egekbe szökött az online rendelések száma. Ezeket a csomagokat pedig a dolgozók készítették össze a gondolák között járva. És mivel így nagyon sűrűn jártak-keltek a munkatársak a polcok előtt, kvázi értelmét vesztette a gépi ellenőrzés. A munkatársak ugyanis gond nélkül tudták jelenteni a készlethiányt.
A Wall Street Journal értesülései szerint a szakítás egyik oka volt az is, hogy a vállalatot vezető John Furner attól tartott, hogy a vásárlók egy része idegenkedik a maguktól közlekedő robotoktól, ami értelemszerűen nem tesz jót a forgalomnak.
Ami a partnerség másik oldalát illeti, a Bossa Novát alaposan megviseli a hirtelen jött válás. A hírek szerint a cég alkalmazottai nagyjából felét kénytelen elbocsátani a nagy üzlet befejeződése miatt.
Azért tovább robotolnak
Bár a projekt bedőlése nem feltétlenül vet jó fényt a magát újító szerepkörben láttatni igyekvő Walmartra, az biztos, hogy ettől még nem tér vissza a "kőkorszakba" az áruházlánc. A cég vezetői siettek is leszögezni, hogy továbbra is elkötelezettek minden olyan új technológia iránt, amelyekkel könnyebbé, gyorsabbá, olcsóbbá, vagy éppen hatékonyabbá tehető bármilyen munkafolyamat.
Tény, hogy bár a Walmart egy abszolút tradicionális iparágban, a fizikai kiskereskedelmi boltok piacán vált megkerülhetetlen szereplővé, a cégnél idejében felismerték az internetes áruházak, és különösen az Amazon irányából érkező közvetlen fenyegetést. Ennek megfelelően a két rivális megoldásai egyre inkább közelednek egymáshoz. Míg az Amazon high-tech fizikai boltokat nyit, a Walmartnál az egyik technológiai fejlesztést jelentik be a másik után.
A beszállítókat blokklánc alapú élelmiszerkövetési rendszerre állítják át, a dolgozókat Oculus Rifttel képzik, a fizetési rendszert pedig a Microsofttal kötött szövetségben igyekeznek megreformálni, miközben boltok mellé telepített, magas fokon automatizált raktárakkal próbálják hatékonyabbá tenni az online érkező megrendelések teljesítését. Sőt az is felvetődött már, hogy az Amazont "saját pályáján", a cloudos szolgáltatások területén támadnák be.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak