A Reuters még a múlt hónapban, bennfentes forrásaira hivatkozva számolt be arról, hogy a Microsoft nem csak saját technológiát fejleszt a fizikai boltok fizetési folyamatainak teljes automatizálására, de már több kereskedelmi láncnak tartott bemutatót világszerte, sőt a Walmarttal tárgyalásokat is folytat az együttműködésről. Ahogy a hírügynökség összefoglalójából kiderült, a megoldás sikeresen célozhatja mindazokat, akik praktikusan a nulláról próbálnak felzárkózni az Amazonhoz, miközben a legnagyobb versenytárs a seattle-i Amazon Go után már a chicagói és a San Franciscó-i automatizált egység megnyitásánál tart.
Ahogy korábban is szó volt róla, a Microsoftnak nem csak a rendszerek értékesítése jelenthet nagy üzletet, miután a társaság a cloud szolgáltatásokban ugyanolyan versenytársa az Amazonak, mint ahogy a kereskedelmi láncok a maguk területén. A felhő pedig a digitális kereskedelmi megoldások igénybevételének is az alapja.
Öt évre biztosan összebútoroznak
Kedden végül a Microsoft és a Walmart hivatalosan is bejelentette, hogy stratégiai megállapodást kötött a szoftvercég cloud platformjának és MI-technológiáinak széles körű alkalmazásáról. Az öt évre szóló szerződés ernyője alá esik a Microsoft Azure és az Office 365 is, a cél pedig a gyorsabb és egyszerűbb vásárlói élmény kialakítása a Walmart ügyfelei számára, amelynek keretei között a Walmart.com és a Sam's Club szolgáltatásainak jelentős részét is a Microsoft felhőjébe költöztetik.
Miközben az Amazon éppen fizikai jelenlétének erősítésén dolgozik, és az előző év végére már az amerikai kiskereskedelmi piac 4 százalékát tudhatta magáénak, addig a Walmart az e-kereskedelemi szolgltatásokban tett szert nagyságrendileg ugyanekkora jelenlétre. A piaci átlagot jóval meghaladó ütemű bővülés egyebek mellett azoknak a sok milliárd dollár értékű informatikai beruházásoknak köszönhető, amelyek az infrastruktúra és a digitális üzleti folyamatok fejlesztésére irányultak.
A Walmart hat óriási adatközpontot épített magának, ami olyan kapacitásokat jelent, hogy a Reuters által idézett nagyrészvényesek már a felesleges kapacitások piacosításáról értekeztek – éppen annak a mintájára, ahogy annak idején az Amazon is felfejlesztette saját AWS üzletágát. A Microsoft mindehhez most azokat a technológiákat is szállíthatja, amelyek lehetővé teszik a bolti kasszák előtti sorbanállás megszüntetését.
Az Amazon lett a közös ellenfél
Még márciusban arról számolhattunk be, hogy a Walmart ötven amerikai áruházában indította el a polcok ellenőrzésének robotizálását. A kereken guruló, ember magasságú robotok feladata a polcok telítettségének ellenőrzése, valamint annak a biztosítása, hogy az árcédulák és az áruk egymáshoz rendelve sorakozzanak. Mindez az Amazon sokkal forradalmibb megközelítéséhez mérten apró lépésnek tűnhetett, főleg, hogy a robotokat nem a dolgozók helyett, hanem melléjük rendelve, segítségnek érkeztek. A Microsoft ehhez képest közvetlenül a magasan automatizált Amazon Go formátum szintjére hozhatja a Walmartot.
Nem a Microsoft és a Walmart összefogása az egyetlen olyan iparágakon átnyúló szövetség, amelyet az Amazon nyomulása kényszerít ki. A Google nagy kereskedelmi partnerei például a vállalat keresőjében vagy a Google Assistant rendszerében indított keresésekhez közvetlenül megvásárolható termékeket listázhatnak, a felhasználók bepakolhatják azokat a Google Express vásárlói kosarába, a Google pedig pay-per-sale alapon húz jutalékot az eladások után. A megoldáshoz az elmaradhatatlan Walmart mellett már olyan láncok csatlakoztak, mint a Target, a Home Depot, a Costco Wholesale vagy az Ulta Beauty.
A tavaszig csak tesztüzemben futó szolgáltatás kapcsán a Juniper Research előrejelzését idéztük, amely szerint 2022-re az amerikai otthonok 55 százalékában működik majd valamilyen hangvezérelt digitális asszisztens. Ahogy a Microsoft a cloud szegmensben, úgy a Google ezen a területen szorult az Amazon mögé, így a szintén fenyegetett bolthálózatok mindkét esetben természetes szövetségesre találtak a technológiai iparban. Ilyen módon sem a Google, sem a Microsoft nem kényszerül rá, hogy online kereskedővé váljon, a láncok pedig olyan technológiákhoz és eléréshez jutnak, aelyet saját erőből sosem állíthatnának szembe az Amazonnal.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak