A két vállalat két különböző területen az Amazon legnagyobb versenytársa.

A Reuters még a múlt hónapban, bennfentes forrásaira hivatkozva számolt be arról, hogy a Microsoft nem csak saját technológiát fejleszt a fizikai boltok fizetési folyamatainak teljes automatizálására, de már több kereskedelmi láncnak tartott bemutatót világszerte, sőt a Walmarttal tárgyalásokat is folytat az együttműködésről. Ahogy a hírügynökség összefoglalójából kiderült, a megoldás sikeresen célozhatja mindazokat, akik praktikusan a nulláról próbálnak felzárkózni az Amazonhoz, miközben a legnagyobb versenytárs a seattle-i Amazon Go után már a chicagói és a San Franciscó-i automatizált egység megnyitásánál tart.

Ahogy korábban is szó volt róla, a Microsoftnak nem csak a rendszerek értékesítése jelenthet nagy üzletet, miután a társaság a cloud szolgáltatásokban ugyanolyan versenytársa az Amazonak, mint ahogy a kereskedelmi láncok a maguk területén. A felhő pedig a digitális kereskedelmi megoldások igénybevételének is az alapja.

Öt évre biztosan összebútoroznak

Kedden végül a Microsoft és a Walmart hivatalosan is bejelentette, hogy stratégiai megállapodást kötött a szoftvercég cloud platformjának és MI-technológiáinak széles körű alkalmazásáról. Az öt évre szóló szerződés ernyője alá esik a Microsoft Azure és az Office 365 is, a cél pedig a gyorsabb és egyszerűbb vásárlói élmény kialakítása a Walmart ügyfelei számára, amelynek keretei között a Walmart.com és a Sam's Club szolgáltatásainak jelentős részét is a Microsoft felhőjébe költöztetik.

Miközben az Amazon éppen fizikai jelenlétének erősítésén dolgozik, és az előző év végére már az amerikai kiskereskedelmi piac 4 százalékát tudhatta magáénak, addig a Walmart az e-kereskedelemi szolgltatásokban tett szert nagyságrendileg ugyanekkora jelenlétre. A piaci átlagot jóval meghaladó ütemű bővülés egyebek mellett azoknak a sok milliárd dollár értékű informatikai beruházásoknak köszönhető, amelyek az infrastruktúra és a digitális üzleti folyamatok fejlesztésére irányultak.

A Walmart hat óriási adatközpontot épített magának, ami olyan kapacitásokat jelent, hogy a Reuters által idézett nagyrészvényesek már a felesleges kapacitások piacosításáról értekeztek – éppen annak a mintájára, ahogy annak idején az Amazon is felfejlesztette saját AWS üzletágát. A Microsoft mindehhez most azokat a technológiákat is szállíthatja, amelyek lehetővé teszik a bolti kasszák előtti sorbanállás megszüntetését.

Az Amazon lett a közös ellenfél

Még márciusban arról számolhattunk be, hogy a Walmart ötven amerikai áruházában indította el a polcok ellenőrzésének robotizálását. A kereken guruló, ember magasságú robotok feladata a polcok telítettségének ellenőrzése, valamint annak a biztosítása, hogy az árcédulák és az áruk egymáshoz rendelve sorakozzanak. Mindez az Amazon sokkal forradalmibb megközelítéséhez mérten apró lépésnek tűnhetett, főleg, hogy a robotokat nem a dolgozók helyett, hanem melléjük rendelve, segítségnek érkeztek. A Microsoft ehhez képest közvetlenül a magasan automatizált Amazon Go formátum szintjére hozhatja a Walmartot.

Nem a Microsoft és a Walmart összefogása az egyetlen olyan iparágakon átnyúló szövetség, amelyet az Amazon nyomulása kényszerít ki. A Google nagy kereskedelmi partnerei például a vállalat keresőjében vagy a Google Assistant rendszerében indított keresésekhez közvetlenül megvásárolható termékeket listázhatnak, a felhasználók bepakolhatják azokat a Google Express vásárlói kosarába, a Google pedig pay-per-sale alapon húz jutalékot az eladások után. A megoldáshoz az elmaradhatatlan Walmart mellett már olyan láncok csatlakoztak, mint a Target, a Home Depot, a Costco Wholesale vagy az Ulta Beauty.

A tavaszig csak tesztüzemben futó szolgáltatás kapcsán a Juniper Research előrejelzését idéztük, amely szerint 2022-re az amerikai otthonok 55 százalékában működik majd valamilyen hangvezérelt digitális asszisztens. Ahogy a Microsoft a cloud szegmensben, úgy a Google ezen a területen szorult az Amazon mögé, így a szintén fenyegetett bolthálózatok mindkét esetben természetes szövetségesre találtak a technológiai iparban. Ilyen módon sem a Google, sem a Microsoft nem kényszerül rá, hogy online kereskedővé váljon, a láncok pedig olyan technológiákhoz és eléréshez jutnak, aelyet saját erőből sosem állíthatnának szembe az Amazonnal.

Cloud & big data

A magyarok fontosnak érzik a digitális képességeket, de sokaknak van mit tanulnia

Egy friss hazai reprezentatív felmérés szerint honfitársaink több mint fele érzi úgy, hogy digitális ismeretein lenne mit csiszolni.
 

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Mit tartogat a jövő ebben a rendkívül dinamikusan fejlődő környezetben?
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.