A Reuters értesülései szerint a Microsoft is saját technológiát fejleszt a fizikai boltok fizetési folyamatainak teljes automatizálására. Ez ma már nem a robot kasszákat jelenti, vagyis nem merül ki annyiban, hogy a vásárlók a pénztárosok helyett a gépek előtt állnak sorba. A rendszer lényege ugyanis az, hogy a vevő egyszerűen összepakolhat és kisétálhat az üzletből, a rendszer pedig automatikusan leemeli a pénzt a számlájáról, vagy megterheli az összeggel a hitelkártyáját.
Idén januárban már éles üzembe állt egy ilyen megoldás az Amazon Go Seattle-i üzletében, ahol kamerák, szenzorok és az adatokat feldolgozó mesterséges intelligencia figyelik a vevő és az árucikkek közti lévő kapcsolatot. A rendszernek egyrészt hajszál pontosan meg kell tudnia különböztetni egymástól a vásárlókat, másrészt az olyan eseteket is fennakadás nélkül kell kezelnie, amikor például a vevő meggondolja magát, de nem a helyére teszi vissza a kiválasztott terméket.
Részletek nincsenek, de a cél elég világos
A hírügynökség bennfentes forrásaira hivatkozva arról számolt be, hogy a Microsoft már több kereskedelmi láncnak tartott technológiai bemutatót világszerte, és az Amazon legnagyobb tengerentúli versenytársával, a Walmarttal már tárgyalásokat folytat az együttműködésről. A megoldás nyilván vonzó lehet mindazok számára, akik úgy akarnak a nulláról felzárkózni az Amazonhoz, hogy a vállalat a seattle-i Amazon Go után már a chicagói és a San Franciscó-i egység megnyitását tervezi.
Ahogy a Reuters beszámólója is kitér rá, a Microsoftnak nem csak a rendszerek értékesítése jelenthet nagy üzletet – legalább ilyen fontos, hogy a társaság a cloud szolgáltatások területén is versenyez az Amazonnal, a felhő pedig megkerülhetetlen a digitális kereskedelmi megoldások igénybevételéhez. Arról viszont nincs hír, hogy pontosan milyen technológiáról lenne szó, és egyáltalán mikor piacosítaná a Microsoft a terméket – ha egyáltalán ilyen irányú elképzelésekről van szó.
Az Amazon előnye egyelőre nyilvánvalónak tűnik: a társaság négy éven át fejlesztette a maga rendszerét, hogy aztán 2016-ban a saját seattle-i központjában egy saját alkalmazottainak nyitott boltban tesztelje tovább. A publikus üzem indítása így már 14 havi gyakorlati adatgyűjtés tapasztalataira épült, és a fejlesztések azóta is folyamatosan zajlanak. A legfontosabb cél, hogy az algoritmusok a lehető legkevesebb információ alakpján legyenek képesek nagyon nagy pontossággal azonosítani egy-egy árucikket vagy vásárlói aktivitást – ez egyáltalán nem könnyű feladat, a probléma megoldásához azonban az elemzők az Amazont tartják messze a legjobban pozicionált vállalatnak.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak