Bemész a boltba, leveszed a pocról, amire szükséged van, és kisétálsz. Tavaly még csak kísérlet volt, mostantól viszont bárki bemehet az Amazon első pénztármentes üzletébe Seattle-ben, és vásárolhat így. Fizetni persze kell: a rendszer a kilépés pillanatában automatikusan leemeli a pénzt a vásárló számlájáról, vagy megterheli az összeggel a hitelkártyáját.
Még az alsógatyába is belenéznek
A vevőket persze kismillió kamera és érzékelő figyeli, kis túlzással még az alsógatyájukba is belenéz az Amazon, hogy biztonságossá tegye a vásárlást. Ahhoz, hogy valaki bejusson az üzletbe telepíteni kell egy mobil alkalmazást (az androidost itt, au iOS-est poedig itt lehet megtalálni). Az alkalmazást bárki letöltheti, de használni egyelőre csak az Amazon seattle-i központjában található boltban lehet. Letöltés után az alkalmazást hozzá kell kapcsolni a felhasználó amazonos vásárlási fiókjához, amelyen keresztül majd a vásárlás végül lebonyolódik.
A vásárló csak egy QR-kódos azonosítás után léphet be a boltba. Azt, hogy mit vásárol, figyelik kamerával és a vásárlók tömegének változását nyomon követő szenzorokkal is (ilyen tömegkontrollt már a modernebb pénztárgépekbe is beépítenek: a rendszer bizonyos termékcsoportoknál képes kiszúrni, ha egy termékkód alatt az előzetesen meghatározottól eltérő tömegű termék kerül az érzékelő elé).
Amikor a vásárló kilép a boltból, a rendszer automatikusan megterheli a vásárló számláját, és természetesen a vásárlásról kiállított számlát el is küldi majd. A lopást kizárt. A The New York Times újságírója az Amazon engedélyével megpróbálta kijátszani a rendszert, de nem tudta átverni.
Nem váltja ki az eladót
Ez egyrészt valóban gördülékennyé teszi a vásárlás menetét, és megszünteti a sorban állást. Emellett azonban hatványozottan érvényesül az a pszichés hatás, amit még a hitelkártyás/bankkártyás fizetésnél is megfigyeltek: a vásárló könnyebben költekezik, mert nem érzékeli a költségkeretei korlátját, amely például készpénzes fizetésnél konkrétan kézzel fogható.
A kamerák és szenzorok jeleit egyébként egy kifinomult mesterségesintelligencia-motor dolgozza fel, ennek lényegéről azonban az Amazon nem sokat árult el. Dilip Kumar, az Amazon Go technológiai alelnöke azt mondta a Fast Companynak, hogy a mesterséges intelligenciát és a számítógépes látást úgy építették be a vásárlás folyamatába, hogy az teljesen zökkenőmentes legyen – azaz a vásárló lehetőleg semmit se érzékeljen belőle. A rendszer megoldása egyáltalán nem triviális. Mivel a vásárlásnál kizárólag a vevőt és az árucikket, illetve a köztük lévő kapcsolatot figyelik, kulcsfontosságú például, hogy az azonos alkatú, esetleg hasonló arcfelépítésű (szemüveges stb.) vásárlókat is egyértelműen meg tudja különböztetni a rendszer. Másrészt kezelni kell az olyan eseteket is, amikor a vevő meggondolja magát, és az árut visszateszi a polcra, természetesen nem a helyére.
A beszámolók szerint vásárlás valóban rugalmas, nincs a pénztárnál sorban állás, egyeseknek ugyanakkor az a véleménye, hogy nehéz elvonatkoztatni attól, hogy a bolt teljes mennyezete be van kamerázva, és minden vásárló minden mozdulatát megfigyelik. Magát a technológiát amúgy 2014-ben szabadalmaztatta a seattle-i vállalat. A szabadalmi leírásból elég pontos képet lehetett szerezni arról, hogy a boltba betérő vásárlóknak szinte minden mozdulatát figyelik és elemzik. Az így keletkező adattömeg óriási hatalmat ad az Amazon kezébe, hogy hatékonyabban vegye rá a vásárlókat a költekezésre.
Bár lényegében minden automatizált (az árufeltöltést persze alkalmazottak végzik), a bolt 170 négyzetméterén nem csak vásárlók ődöngnek. Továbbra is szükség van eladókra, de szerepük a vásárló segítése és a tanácsadás. Valamint azt is ők ellenőrzik, hogy alkoholos italok vásárló betöltötte-e a megfelelő korhatárt.
Hol lesz a következő?
Azt nem tudni, mikor és hol nyílik a következő pénztár nélküli Amazon Go, de a közeljövőt illetően annyit egyértelművé tett a vállalat, hogy tavaly felvásárolt Whole Foods boltjait egyelőre nem szereli fel a rendszerrel. Azok ugyanis túl nagyok és a kínálatuk is túl komplex, ahhoz, hogy be lehessen vezetni a technológiát.
Még ebben a viszonylag kicsi üzletben is voltak olyan nehézségek, amikkel eredetileg nem számoltak. Az üzlet 2016 végén kezdte meg a tesztüzemet – akkor még csak a vállalat alkalmazottai használhatták –, és már tavaly meg szerették volna nyitni. A nyitás olyan problémák miatt húzódott például, hogy a számítógépes látás nem tudta pontosan azonosítani az egymásra valamiben hasonlító vevőket, és a rossz helyre visszapakolt áruk kezelésére is nehéz volt megoldást találni.
Az Amazon rendeszere egyébként csak az USA-ban több millió pénztáros munkáját teheti fölöslegessé. Már ha elterjed.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak