Egyelőre tesztüzemben vezetett be a Walmart ötven amerikai áruházában robotokat a polcok ellenőrzésre. A Bossa Nova Roboticsszal közösen fejlesztett, kereken guruló, 180 cm magas robotok feladata az, hogy ellenőrizzék a polcok telítettségét, valamint azt, hogy az árcédulák és az áruk egymáshoz rendelésre rendben van-e.
Nem váltják ki az embert, hanem segíti
A robotokba nagy teljesítményű szkennert építettek, amely képes azonosítani azokat az áruciukkeket, melyeket a vásárlók rossz helyre pakoltak vissza, de azt is, ha valamelyik árucikknél hiányzik az árcédula. Ha egy robot problémát észlel, arról értesítést küld. A beavatkozást már az áruház munkatársai végzik el: feltöltik a polcot áruval, helyre teszik a rossz helyen lévő cikket, cserélik vagy pótolják az árcédulát stb.
Mivel a gép az ellenőrzés feladatát jóval hatékonyabban (pontosabban, gyorsabban) képes elvégezni mint az ember, összességében ezzel javul az áruházak hatékonysága is. A felszabaduló munkaerő pedig elsősorban a vevőkkel tud foglalkozni.
A Business Insidernek a Walmart innovációért felelős alelnöke, John Crecelius több előnyét is említette a robotok alkalmazásának. A vásárlók jobb kiszolgálása mellett sokat javíthatnak a készletezés hatékonyságán, ami a beszállító partnereket számára is előnyös. A Walmart meg azt nyeri, hogy az áruház menedzsmentje gyorsan észleli a készletváltozásokat, és így alacsonyabb szintre tudja vinni a raktárkészletet. A beszállítók pedig a valós idejű adatoknak köszönhetően jobban fel tudnak készülni a szállításokra.
Egyelőre napi háromszor – kora reggel, délben és este – gördülnek végig a robotok a gondolák között, de a finomhangolás még folyik, hogy hányszor és milyen időközönként fussanak ki ellenőrzésre. Crecelius szerint a dolgozók pozitívan fogadták a kerekeken gördülő segítőket, amiben valószínűleg szerepet játszott az is, hogy a vezetőségnek sikerült megértetnie velük, hogy nem helyettük, hanem melléjük, segítségnek érkeztek a gépek.
Apró lépés az Amazonnal szemben
A robotkísérlet egy apró lépés, amivel a Walmart megpróbálja ellensúlyozni az Amazon jóval forradalmibb megközelítését. Az e-kereskedelmi óriás is egyre nagyobb teret nyer a fizikai boltok piacán, főleg miután tavaly felvásárolta a Whole Foods üzletláncot. Egy ilyen lánc birtokában igencsak fenyegetőek az olyan vevőcsalógató fogások, mint a pénztárgép nélküli bolt koncepciója.
Ráadásul a Walmarthoz hasonló hagyományos kereskedelmi láncoknak már közel sem csak az Amazonnal kell megküzdeniük. Szintén a nyomában van a még mindig nagyon gyorsan növő és az ázsiai piacot egyre jobban uraló Alibaba, amely tavaly vette meg a hongkongi központú Sun Art Retail Group áruházlánc 36 százalékát – a láncban az Auchannak mindössze 0,02 százalékkal van több részesedése, mint a kínai e-kereskedőnek.
Persze a Walmart, amely azért még mindig a világ legnagyobb kiskereskedelmi vállalata, nem adja könnyen elsőbbségét. Minden fronton igyekszik felvenni a versenyt a kihívóival. Egyesek azt sem tartják kizártnak, hogy az informatikai infrastruktúrában egyre inkább saját lábára álló vállalat a felesleges számítási kapacitásaival a felhőszolgáltatások piacára is beszáll.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak