A Google az Inside AdWords blog hétfői bejegyzésében jelentette be legújabb kezdeményezését, a Shopping Actions néven indított programot. A dolog lényege, hogy a nagy kereskedelmi partnerek Google keresőjében vagy a Google Assistant rendszerében indított keresésekhez közvetlenül megvásárolható termékeket listázhatnak, esetleg bepakolhatják azokat a Google Express szolgáltatás vásárlói kosarába, maga a Google pedig pay-per-sale alapon jutalékot húz minden eladásból. A megoldás sikeres tesztüzemében már olyan láncok társultak a Google-lel, mint a Target, a Walmart, a Home Depot, a Costco Wholesale vagy az Ulta Beauty.
Egy kosár mind felett
A vállalat saját statisztikái szerint az elmúlt két évben 85 százalékkal nőtt meg a mobilos "where to buy", vagyis "hol vehetem meg" típusú keresések száma. A felhasználók tehát nem egyszerűen egy adott termékre kíváncsiak, de azt is rögtön tudni akarják, hogy a terméket hol tudják kényelmesen beszerezni. Ezen felül a Google méréseiből az is kiderül, hogy az otthoni digitális asszisztensekkkel (okos hangszórókkal) rendelkezők 44 százaléka heti rendszerességgel használja az eszközt az alapvető cikkek (élelmiszer, háztartási szerek) megrendelésére.
forrás: Google / Inside AdWords
Mindez azt jelenti, hogy az emberek a lehető legegyszerűbben akarják lezavarni a szükséges beszerzéseket, ezt pedig a Google szerint célszerű, személyre szabott és zavartalan interakciókon keresztül valósíthatják meg. A hang alapú vezérlést amúgy is már mindenki a következő jelentős lépcsőnek tartja felhasználói felületek evolúciójában, ennek megfelelően a hang alapú keresések az e-kereskedelemben is új távlatokat nyitnak meg; mindehhez a Google a Shopping Actions azt az egyesített platformot hozná létre, amely az Amazonhoz hasonló felhasználói élményt biztosítja.
Az Inside AdWords bejegyzésében szereplő példa mindezt azon keresztül mutatja be, hogy Iksz Felhasználó elindít egy Google-keresést valamilyen kézápoló szappanra; a kiemelt (szponzorált) találatok között rögtön ott van a Target lánc által ajánlott konkrét termék, amit bepakolhat a Google Express bevásárlókosárba; később Iksz Felhasználónak a konyhában eszébe jut, hogy fóliát is kell vennie, amit nem keresgél, csak egy hangos paranccsal újrarendel a Google Home segítségével; persze ez a termék is ugyanabba a Google Express kosárba kerül; a felhasználó végül az egész pakkot egyszerre vásárolja meg a Google által hosztolt fizetési (checkout) folyamat során.
Az ellenségem ellensége
Az Amazon nem csak az összehasonlítás miatt érdekes, mivel az első kommentárok a Shopping Actions szolgáltatásban egyértelműen a kiskereskedelmi hálózatok és a Google összefogását látják a közös ellenséggel szemben. A keresőszolgáltatót és a Walmartot például már korábban is egymás karjaiba lökte az Amazon Alexa platformjának és Echo termékeinek sikere, illetve az online birodalom nyomulása a fizikai boltok világában. Ez az összefogás most még szélesebb körű lehet a közvetlen listázással, a kereskedelmi hűségprogramok, az újrarendelések vagy a személyre szabott ajánlatok támogatásával.
forrás: Google / Inside AdWords
A Reuters beszámolója azt is kiemeli, hogy az elemzők szerint a Google rendszerében indított termékkeresések jelentős része egy amazonos vásárlással végződik – mi több, ez az eljárás sok felhasználónál már bevett gyakorlattá vált. Az egyelőre csak az Egyesült Államokban bevezetett Shopping Actions program éppen abban lehet a különböző méretű kiskereskedelmi vállalatok segítségére, hogy visszairányítsák maguk felé ezt a forgalmat, ráadásul többet is szakíthatnak egy-egy felhasználón: a Google tapasztalatai alapján az egyes bevásárlások értéke 30 százalékkal növekedett a Shopping Actions programban résztvevő kereskedőknél, és a felhasználók összességében is több pénzt hagytak náluk az elmúlt négy hónapban.
A Juniper Research előrejelzése szerint 2022-re az amerikai otthonok 55 százalékában működik majd valamilyen hangvezérelt digitális asszisztens, így a Google és a bolthálózatok számára egyformán ijesztő perspektíva, hogy a látványos növekedés előtt álló szegmenst az Amazon dominálja. A mostani együttműködés lényege, hogy a Google saját maga nem változhat online kereskedővé, a kereskedőknek pedig szükségük van egy olyan megoldásra, ami versenyképes az Amazon gyors és halál egyszerű online rendszerével. A Google most éppen ezt biztosítaná nekik, méghozzá a felhasználói profilok összekapcsolásával, így akár a keresőből közvetlenül leadott rendeléskor is azonnal érvényesíthető mondjuk egy kedvezmény, ami az adott kereskedőnél meglévő hűségkártyára járna.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak