A japán vállalatra a várakozásoknál sokkal kevésbé hatott a Covid-19. Ennek oka pedig leginkább az, hogy a PlayStation bevételei az egekbe ugrottak.

Bár a gazdasági bizonytalanság, a gyárak leállása és a koronavírus okozta egyéb negatívumok senkinek sem tettek/tesznek igazán jót, azért azt mostanra biztosan kijelenthetjük, hogy a technológiai iparban bőven találni olyan szegmenst, amelyik még profitálni is tudott az extrém körülményekből. Az online kereskedelemtől a videókonferenciás megoldásokon át a tabletpiacig számos példát lehet már felhozni minderre. A Sony friss negyedéves jelentése pedig egy újabb terület "koronás" sikerét támasztja alá tényadatokkal.

Nem is rossz

A japán nagyvállalat június végével zárta 2021-es üzleti éve első periódusát. Három hónap alatt 1970 milliárd jen forgalom keletkezett, ami 50 milliárddal meghaladja az egy évvel korábbi teljesítményt. Az üzemi eredménynél ugyanakkor már nem sikerült zöldben tartani a számokat. Az elért 228 milliárd jen ugyanis, ha csak egy hajszállal is, de elmarad az egy évvel ilyenkor elért 230 milliárdhoz képest. Az 1,1 százalékos visszaesésnek megfelelő eredmény azonban így is rendkívül pozitív kicsengésű, mivel az előzetes szakértői várakozások alapján ennél sokkal rosszabbra, alig valamivel többre, mint 143 milliárdra lehetett számítani. 

Az viszont nem ért meglepetésként senkit, hogy a Sony legtöbb divíziójára nagyon rossz hatással volt a koronavírus okozta kaotikus időszak. Sem a tévék, sem a telefonok, vagy éppen a kamerák nem hozták a tavalyi számokat, hogy a mozifilmes üzletágról már ne is beszéljünk. A mozikhoz köthető közvetlen bevételek például gyakorlatilag teljesen eltűntek.

A konzolba menekültek

A cég szerencséjére birtokukban van a világ legsikeresebb konzolja. A PlayStation ökoszisztémája eddig is egészséges, folyamatos forgalommal táplálta a vállalatot, hiszen a bevétel nem csupán a konzolok értékesítéséből, illetve a játékok egyszeri megvásárlásából, hanem havi előfizetésekből is érkezik.

Ami a mostani negyedévet illeti, a legtöbb fronton valósággal kilőttek a számok. A 91 millió eladott PS4-es játék 83 százalékos éves növekedést jelent. A cég által készített exkluzív címekből pedig 18,5 milliót vásároltak az otthonukban ragadt tömegek. Ez "csak" 58 százalékkal több, mint a tavaly ilyenkor elért mennyiség. A PS Plus havi előfizetési csomagnak immár 44,9 milliós tábora van, azaz mindössze három hónap alatt 3,4 millióan csatlakoztak a szolgáltatáshoz.

Az 1,9 millió eladott PS4 szintén jóval meghaladja az előző negyedév 1,4 milliós forgalmát, ám a hardveres értékesítésen már látszik, hogy a jelenlegi generáció kifutóban van. Erre utal, hogy egy évvel ezelőtt még 3,2 millió konzol talált gazdára. Ennek ellenére a Sony nem kell különösebben aggódjon, hiszen az új, ötödik generációs modell hónapokon belül érkezik, minden bizonnyal lökésszerű forgalomnövekedést produkálva.

Máshol is keresgélnek

A konzol esetében bizonyított ökoszisztémát egyébként a vállalat igyekszik más területeken is kamatoztatni. Alig pár napja számoltunk be például arról a tervről, hogy a képszenzorok piacán is előáll a cég egy előfizetéses modellel. Ennek lényege, hogy az ügyfelek MI-alapú képelemzést kaphatnak némi havi extra fejében.

A bevételi források szétterítése és lehetőleg minél stabilabb szinten tartása egy ideje napirenden van a Sonynál. Ezt nem csak az üzleti racionalitás diktálja, hanem az is, hogy a részvények kisebbségi részét tulajdonló Third Point magántőke-alap vezetője, Daniel Loeb tavaly indított kampányt annak érdekében, hogy a céget darabolják fel. Loeb szerint a vállalat túlságosan sok területen van jelen, működése átláthatatlan, ezért fel kellene darabolni. Így a szórakoztatóelektronikai piacra tudna koncentrálni, és növelhetné a nyereségességét. A Loeb-féle feldarabolási terv szerint a képalkotó szenzoros üzletágnak is mennie kellene.

Ezzel szemben a Sony vezérigazgatója, Kenichiro Yoshida szerint a vállalat legnagyobb erőssége épp a sokféleség. Így a legkülönfélébb erőforrásokhoz és kompetenciákhoz lehet gyorsan hozzáférni.

Piaci hírek

Ezúttal egy iskolaigazgatót hurcoltak meg deepfake miatt

A hatóságok szerint egy bosszúszomjas kolléga kreált és terjesztett MI segítségével hamisított, rasszista megjegyzésektől hemzsegő hangfelvételt.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.