Másfél hónap alatt annyival nőtt az online vásárlók száma, mint normálisan nyolc hónap alatt szokott. A forgalom 21 százalékkal nőtt.

Erős negyedévet zártak a hazai online kereskedők. A járványhelyzet annak ellenére is látványosan hatott a hazai netes kereskedelem teljesítményére, hogy a kormány csak március közepén vezetett be rendkívüli intézkedéseket – írja a GKI Digital a legfrissebb felméréséről kiadott közleményében. A jelenség nem egyedi, mint korábban írtuk, az Amazon online áruházára is kitették a "megtelt" táblát.

A recesszió ellenére is gyorsul a növekedés

Az e-kereskedők az éve első három hónapjában mintegy 9,9 millió belföldi rendelést teljesítettek bruttó 149,6 milliárd forint értékben. A piac egészére nézve ez rendelési számban 15,9 százalékos, míg értékben 21,4 százalékos bővülést jelent 2019 első három hónapjához viszonyítva. Ehhez az is kellett, hogy több európai országgal ellentétben a magyar kormány nem függesztette fel az online kiskereskedelmet. A piackutató a második negyedévre egyébként még látványosabb, akár 35 százalékos növekedést sem tart kizártnak. Ez azért is figyelemre méltó, mert a KSH adatai szerint magának a kisekreskedelemnek a volumene sokkal kisebb mértékben nőtt márciusban. Az élemiszer és élelmiszer jellegű termékek forgalma ugyan 12,7 százalékkal nőtt a teljes kiskereskedelmi szegmensben, de a nem élemiszer jellegű termékeké csak 0,5 százalékkal (az üzemanyagforgalom pedig 16,7 százalékkal esett vissza).

 
KSH: hazai kiskereskedelem 2020 Q1
Infogram


Az év második felére a vásárlóerő várhatóan csökken, mivel a gazdasági recesszió miatt az év végéig akár 3-7 százalékkal is csökkenhet a hazai GDP. Az éves online forgalomban növekedése azonban még így is magasabb lesz a tavalyinál, vélik GKI Digital kutatói: piac idén 25 százalékkal nőhet, szemben a tavalyi 16 százalékos bővüléssel.

A növekedés azonban nem általános. Mivel az emberek többségét felkészületlenül érte a járványhelyzet, első körben élelmiszereket, tisztítószereket, vitaminokat, gyógyszereket és egyéb FMCG termékeket, valamint a távmunkához és a digitális oktatáshoz szükséges eszközöket (műszaki cikkek, laptopok, számítástechnikai kiegészítők) kezdték el pánikszerűen beszerezni. Ezt követték néhány hetes csúszással az egyéb, otthonléthez kapcsolódó termékek – például a bútorok, a kényelmes ruházat, a lakásfelújításhoz, kertrendezéshez szükséges eszközök, valamint sportszerek – iránti kereslet növekedése.

Drasztikusan csökkent ugyanakkor a divatcikkeket, szépségápolási termékeket, fényképezésre, videózásra használható műszaki cikkeket stb. iránti kereslet.

Az online áruházak forgalomnövekedésének három forrása volt, írják a kutatók. Először is megjelentek olyan vásárlók az online térben, akik korábban hagyományos üzletekben vásároltak. Ez március közepe és április vége között 50 ezer új vásárlót jelent, 2019-ben 8 hónap alatt regisztráltak ennyi új belépőt. Jelenleg mintegy 3,35 millió magyar vásárol rendszeresen online.

Sok vásároló előrehozta a tervezett költéseit. Ez dobta meg például az eredetileg az olimpiára időzített okos TV-k, valamint a jellemzően a tavasz végén beinduló otthon-kert-barkács termékek iránti keresletet.

A harmadik forrást az extra költések jelentették. Sokan kifejezetten a járványhelyzet miatt beruháztak otthoni munkához/tanuláshoz szükséges számítástechnikai eszközökbe, valamint otthoni sportoláshoz, kikapcsolódáshoz (pl. videojátékok), főzéshez stb. szükséges termékekbe.

Egyre többen fizetnek online

Mindez a logisztikai cégeknél is a karácsonyi időszakra jellemző forgalmat eredményezett. Míg az USA-ban az ún. "click and collect" (online vásárlás, majd az összekészített csomag áruházi átvétele)  vásárlás a legkedveltebb, Magyarországon a házhoz szállítás és a csomagautomatás átvétel nőtt az utóbbi másfél hónapban, és csökkent az átadópontok szerepe.

Itt nagy volt az átrendeződés: 2019-ben a belföldi rendelések 43 százalékát személyesen vették át (csomagpont, bolti átvétel stb.), idén tavasszal ez átterelődött a házhoz szállítást végző logisztikai cégekhez. Azt azonban nem közölte a GKI Digital, hogy milyen mértékű volt az átrendeződés. A kiszállítás azonban az extra terhelés ellenére viszonylag zökkenőmentes volt többek között a csökkenő városi forgalom, az online előre fizetés és a megrendelők otthon tartózkodása miatt.

Piaci hírek

Látótávolságra került a 3D-nyomtatott emberi bőr

Svéd kutatóknak sikerült áttörésként értékelt eredményeket felmutatni egy olyan területen, amely a következő szintre emelheti az orvostudományt.
 
A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.