MI-alapú képelemzést ad előfizetésért a szenzoraihoz. A bevételek növekedését és egyenletesebb eloszlását reméli.

Előfizetéses formában kínált szoftverrel stabilizálná piaci fölényét a Sony a képérzékelők piacán. Mint a Reuters írja, a japán gyártó lemásolnál a Playstationok esetében bevált modellt. A képalkotó szenzorok piacának közel felét birtokló vállalat ezzel két legyet ütne egy csapásra: egyrészt az előfizetésekből származó bevételeivel csökkentené az üzletág ciklikusságát, valamint a függőségét a meglehetősen hektikus (és alapvetően lefelé tartó) okostelefon-piactól.

Van mire építeni

A Techno Systems Research (TSR) piackutató cég szerint tavaly a 17,2 milliárd dolláros globális piac közel fele volt a Sonyé. A TSR a piac robbanásszerű bővülését várja, előrejelzése szerint a globális piac mérete 2023-ra elérheti a 27 milliárd dollárt.

És hogy miért most lépnek? A képszenzorokhoz alkalmazásokat fejlesztő csapat vezetője azt mondta a Reutersnek, hogy a hardver terén elért piaci fölényt most még egyszerű kiaknázni, hogy átvezesse a gyártót abba a helyzetbe, hogy az képi adatok elemzésében is piacvezető legyen. Hideki Somemiya szerint a képérzékelő piacának egyik hajtóereje épp a mesterséges intelligenciával (MI) végzett adatelemzés. Ráadásul üzletileg is jobban kihasználható, hiszen ez olyan tevékenység, amit folyamatosan kell végezni, míg a hardverüzlet jellemzően véget ér a hardver eladásával.

De van más ok is. Az üzletág átalakítása a Sonynál reakció lehet a részvények kisebbségi részét tulajdonló Third Point magántőke-alap vezetője, Daniel Loeb tavaly indított támadására. Loeb szerint a vállalat túlságosan sok területen van jelen, működése átláthatatlan, ezért fel kellene darabolni. Így a szórakoztatóelektronikai piacra tudna koncentrálni, és növelhetné a nyereségességét. A Loeb-féle feldarabolási terv szerint a képalkotó szenzoros üzletágnak is mennie kellene.

Ezzel szemben a Sony vezérigazgatója, Kenichiro Yoshida szerint a vállalat legnagyobb erőssége épp a sokféleség. Így a legkülönfélébb erőforrásokhoz és kompetenciákhoz lehet gyorsan hozzáférni.

Már van kész termék is

A Sony már megtette a SaaS-modell (Software as a Service) felé az első lépést. Van már távolról frissíthető MI-feldolgozó egységgel okosított képszenzora. Ezt elsősorban biztonsági kamerákba építik, és főleg munkahelyi megfigyelésre alkalmazzák. A kamera képes önállóan azonosítani, ha egy üzemben valaki nem visel biztonsági sisakot, vagy például járművek vezetőfülkéjébe helyezve azonosítja, ha a vezető elálmosodott, és csökken a figyelme.

A vállalat azt reméli, hogy a szolgáltatásokat képes lesz olyan szintre fejleszteni, hogy az ügyfelek hajlandóak lesznek havidíjas formában is előfizetni a feldolgozást végző szoftvereire ugyanúgy, ahogy a Playstation-tulajdonosok a játékokra. (A Reuters értesülései szerint a szoftverek licencelhetők is lesznek.) Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy a szolgáltatás mikor indul.

 
Techno Systems Research: képalkotó szenzorok globális piacaának megoszlása 2019-ben
Infogram


Az igazsághoz hozzátartozik, hogy egyáltalán nem a Sony találta fel a meleg vizet. A fontosabb konkurensei, köztük a Samsung és az OmniVision is ebbe az irányba halad. Az azonban kétségtelen, hogy a Sony piaci súlya miatt itt most komoly versenyelőnyben van.

Egy a Reuters által idézett japán üzleti elemző a vállalat vezérigazgatójának véleményét erősítette: szerinte olyan időszakokban, amikor sokfelé haladhat a technológiai fejlődés, kifejezetten előny, ha egy vállalat diverzifikált portfólióval rendelkezik. Szerinte például az autonóm járművek lehetnek a szenzorok új, fontos piaca.

A leggyorsabban bővülő részpiacon gyenge

A Sony helyzete azonban pont ez utóbbi piacon nem erős. A Credit Suisse egy 2017-es tanulmánya szerint az autóipar CIS (Contact Image Sensor) képszenzorok piacán a Sony a harmadik, 14 százalékos részesedéssel, míg az ON Semi vállalaté a piac fele. Igaz, ez a piaci szegmens egyelőre a szenzorpiacnak legfeljebb a tizedét adja.

Ez a helyzet azonban még így is Loeb elképzelésének helyességét erősíti, hiszen a Sony képszenzoros üzletága jelenleg erősen függ a telített mobilpiactól, amelyen ráadásul pár cég (Samsung, Apple és néhány a kínai gyártó) harcol az egyre kisebb szeletekért.

Ezt Somemiya is elismerte, de azzal a megkötéssel, hogy az új megközelítés lebontja a divízióban azt a beidegződést, hogy elegendő az okostelefon-gyártók igényeire figyelni.

Cloud & big data

A vezérigazgatók egyszerre imádják és rettegik az MI-t

A CEO-k közül megdöbbentően sokan hoztak már üzleti döntéseket a ChatGPT válaszaira alapozva. Az első számú vezetők fele szerint pozíciójukat idővel teljesen átveszik az algoritmusok.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.