A mesterséges intelligencia szókapcsolat indokolatlan használatának potenciális jogkövetkezményeire figyelmeztette a cégeket az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC). Az USA-ban a tisztességes piaci gyakorlatok felett őrködő szervezet egyik ügyvédje által jegyzett írás kifejezetten a kifejezés marketing célú bevetésének esetleges problémáira igyekszik rámutatni. Mindez egyébként egyfajta ismétlésnek is tekinthető, hiszen a hivatal általánosabb megközelítésben már 2021-ben is foglalkozott a témával.
Való igaz, az elmúlt években egyre több helyen és témaban találkozhattunk a mesterséges intelligenciával (MI), amire egy jó nagy lapáttal még rápakolt az OpenAI nyelvi moduljának, a ChatGPT-nek a megjelenése. Utóbbi alig néhány hét alatt lavinaszerű folyamatot indított el, és minden magára valamit is adó technológiai cég megpróbál valamit felmutatni az ügyben. Miközben a Microsoft a böngészőháborút (is) igyekszik megfordítani a jelek szerint messze nem tökéletes algoritmussal, a Google kínos bakival kísérve rántotta elő Bardját, legutóbb pedig már arról szóltak a hírek, hogy a metaverzum helyett inkább a Metánál is erre a területre koncentrálnak.
Visszatérve az FTC dörgedelmeire: a hatóság figyelmezteti a vállalkozásokat, hogy ne túlozzák el a mesterséges intelligencia szerepét vagy képességeit termékeikben, mert az törvénysértőnek minősülhet. Az MI mögöttes tartalom, képesség nélküli puffogtatásától ezért mindenkit eltanácsolnak.
Mindez egyébként már az elmúlt években is felmerült problémaként. Elég csak a Tesla példáját hozni, amelynek Autopilot elnevezésű vezetéstámogatási rendszere már többször is célkeresztbe került. Németországban például már 2020-ban született egy olyan bírósági döntés, amely eltiltotta a céget attól, hogy a hirdetésekben önvezetésre utaló szavakkal reklámozza autóját. Tegnap pedig arról számoltunk be, hogy a vállalatot és vezetőjét maguk a befektetők perelték be, mert szerintük a Tesla szándékosan eltúlozta az önvezető(nek emlegetett) technológiájában rejlő képességeket.
Fogatlan oroszlán?
Az ugyanakkor már más kérdés, hogy az FTC intését mennyire veszik komolyan a potencális érintettek. A hivatal működését, hatákonyságát ugyanis sokan megkérdőjelezik. Egy tavaly megjelent egyetemi kutatás [PDF] például azt boncolgatta, hogy az Apple és a Facebook (immár Meta) mennyire könnyen rázta le magáról a hivatal próbálkozásait egy évtizeden keresztül a felhasználók személyes adatainak tisztességes és jogszerű használatával kapcsolatban.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak