Megtévesztő reklámozás miatt elmarasztalta a Teslát a héten egy német bíróság. Az ítélet alapján az amerikai gyártónak a továbbiakban nem szabad olyan szlogeneket hangoztatni a hirdetéseiben, amelyek azt a téves elképzelést ültetik a potenciális vásárlók fejébe, miszerint egy Tesla simán elboldogul az utakon emberi kontroll nélkül.
Nem ön-, hanem megvezetés
A bíróság döntése azt követően született, hogy Németország széles iparági bázisra támaszkodó, a verseny tisztessége felett őrködő független szervezete, a Wettbewerbszentrale bepanaszolta a Teslát a cég reklámjaiban elhangzó kijelentések miatt. A keddi határozat alapján a bíróság egyetértett abban, hogy megtévesztő magatartásnak minősül, ha az amerikai autógyártó azt állítja termékeiről, hogy azok "teljes autonóm vezetési potenciállal" bírnak.
A döntés értelmében a továbbiakban azt sem lehet közölni a reklámokban, hogy a csomag "tartalmazza az Autopilotot". Utóbbi néven hívja a Tesla saját vezetéstámogatási rendszerét, amivel csak annyi a bökkenő, hogy a szó robotpilótát jelent, azaz valóban olyasmit sugalmaz, amire a szó szoros értelmében még nem képes egyetlen autó sem.
A vállalat egyébként azzal védekezett, hogy tájékoztatta az ügyfeleket arról, hogy az automatizált járművezető-támogatási technológiája nem jelent teljesen önálló vezetési rendszert. Ami bizonyosan benne szerepel a tengernyi hosszú tájékoztató dokumentációban, de a bíróságot ez láthatóan nem hatotta meg.
Ott vagyunk már?
A téma egyébként azért is érdekes, mert a Tesla alapító-vezérigazgatója épp a minap nyilatkozott meglehetősen magabiztosan arról, mikorra képes cége elérni az autonómia hőn áhított legmagasabb szintjét, az úgynevezett 5-ös fokozatot. Elon Musk egy ázsiai konferencia megnyitójára küldött videóüzenetében beszélt arról, hogy a Tesla nagyon közel került ahhoz, hogy a járművek irányításáért felelős technológiája elérje azt a bizonyos 5-ös szintű önvezetőképességet. Reményei szerint a technológiai szint meghaladásához szükséges alapvető funkcionalitás még ebben az évben a Tesla rendelkezésére áll majd.
Az International Society of Automotive Engineers (SAE) 0-tól 5-ig sorolja különböző szintekre az önvezető autók technológiai kereteit, amit a gyakorlatban már nemzetközi szabványként kezelnek. Közülük a SAE 2 és SAE 3 a megszokott kisegítő lehetőségeken túlmutató eszközöket biztosít, mint amilyen mondjuk a sávtartást segítő rendszer, és bizonyos tekintetben képes aktívan irányítani a vezetést. A SAE 4 már az emberi beavatkozás lehetőségével, a SAE 5 pedig anélkül is teljes autonómiát feltételez a járművek közlekedésében.
Bár a hagyományos autóipari cégek és piacra újonnan belépő technológiai vállalatok is dollármilliárdokat költenek az autonóm járműrendszerek fejlesztésére, a legtöbben úgy gondolják, hogy a megbízható, a gyakorlatban is alkalmazható megoldások bevezetése még hosszú időt vesz majd igénybe. A Daimler például már tavaly ősszel közölte, hogy ezen a területen a szállítójárműveket tekinti a fő csapásnak, mivel a robot taxik vagy az önvezető személyautók esetében sokkal küzdelmesebb lesz a biztonságos megoldások forgalomba hozatala, mint ahogy korábban gondolták.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak