A Tesla nagyon közel került ahhoz, hogy a járművek irányításáért felelős technológiája elérje az 5-ös szintű önvezetőképességet – jelentette ki egy videóüzenetben a vállalat vezérigazgatója, Elon Musk a sanghaji World Artificial Intelligence Conference (WAIC) megnyitóján. Musk ennek értelmében nagyon bízik benne, hogy lehetővé válik a teljes autonómia megvalósítása, méghozzá nagyon hamar: mostani értékelése szerint a technológiai szint meghaladásához szükséges alapvető funkcionalitás még ebben az évben a Tesla rendelkezésére áll majd.
Az International Society of Automotive Engineers (SAE) 0-tól 5-ig sorolja különböző szintekre az önvezető autók technológiai kereteit, amit a gyakorlatban már nemzetközi szabványként kezelnek. Közülük a SAE 2 és SAE 3 a megszokott kisegítő lehetőségeken túlmutató eszközöket biztosít, mint amilyen mondjuk a sávtartást segítő rendszer, és bizonyos tekintetben képes aktívan irányítani a vezetést. A SAE 4 már az emberi beavatkozás lehetőségével, a SAE 5 pedig anélkül is teljes autonómiát feltételez a járművek közlekedésében.
Bár a hagyományos autóipari cégek és piacra újonnan belépő technológiai vállalatok is dollármilliárdokat költenek az autonóm járműrendszerek fejlesztésére, a legtöbben úgy gondolják, hogy a megbízható, a gyakorlatban is alkalmazható megoldások bevezetése még hosszú időt vesz majd igénybe. A Daimler például már tavaly ősszel közölte, hogy ezen a területen a szállítójárműveket tekinti a fő csapásnak, mivel a robot taxik vagy az önvezető személyautók esetében sokkal küzdelmesebb lesz a biztonságos megoldások forgalomba hozatala, mint ahogy korábban gondolták.
A Teslának még a problémái sem ugyanolyanok
Az aggályok általában az elszabadult költségekről és a szabályozói oldalon megjelenő újabb buktatókról szólnak. Ma már egyébként mérnöki szempontból is nagyobb kihívásnak tartják az urbanizált környezetben tökéletes biztonsággal közlekedő autonóm járművek megtervezését, mint ahogy néhány éve elképzelték. A piac ehhez képest már zsúfolt, így a teljes körű bevezetések ebben a tekintetben is kifejezetten tőkeigényesek lesznek, a befektetések megtérülése pedig még nagyon nehezen jósolható meg.
A szegmens úttörőjének számító Tesla helyzete persze akkor sem hasonlítható össze teljesen a saját bevallásuk szerint is komoly lemaradásban lévő versenytársakkal, ha a fenti nehézségeket nekik is ugyanúgy le kell küzdeniük, és ha Musk optimizmusa sokszor bizonyul túlzónak. A WAIC konferencián viszont már úgy fogalmazott, hogy az 5-ös szintű autonómia (Full Self Driving) kifejlesztése előtt már nem lát semmilyen fundamentális akadályt, bár rengeteg kisebb kihívással kell még szembenézniük.
A legnagyobb falat a való életben felmerülő helyzetek kezelése, ami Musk szerint annyira összetett problémákhoz vezet, hogy azokat a szimulációk nem képesek lefedni. A Tesla versenyelőnye többek között a külön FSD egységben, a mesterséges neurális hálózatot futtató és tanulásra is képes Hardware 3 rendszerekben, illetve az adatok elemzéséhez és a betanításhoz fejlesztett Dojo szuperszámítógépben rejlik, ami máshol egyelőre nem látható vertikális integrációt biztosít a Tesla technológiájában.
A társaság piaci kapitalizációja már a 250 milliárd dolláros szintet is átlépte, amivel a Toyotát maga mögé utasítva a világ legértékesebb autógyártója lett, és az előző hónapban már majdnem 15 ezer darab, Kínában gyártott Model 3 szedánt sikerült értékesítenie.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak