Elon Musk szerint minden fundamentális akadály elhárult az 5-ös szintű önvezető technológia megvalósítása előtt, ami már ebben az évben a Tesla rendelkezésére állhat.
Hirdetés
 

A Tesla nagyon közel került ahhoz, hogy a járművek irányításáért felelős technológiája elérje az 5-ös szintű önvezetőképességet – jelentette ki egy videóüzenetben a vállalat vezérigazgatója, Elon Musk a sanghaji World Artificial Intelligence Conference (WAIC) megnyitóján. Musk ennek értelmében nagyon bízik benne, hogy lehetővé válik a teljes autonómia megvalósítása, méghozzá nagyon hamar: mostani értékelése szerint a technológiai szint meghaladásához szükséges alapvető funkcionalitás még ebben az évben a Tesla rendelkezésére áll majd.

Az International Society of Automotive Engineers (SAE) 0-tól 5-ig sorolja különböző szintekre az önvezető autók technológiai kereteit, amit a gyakorlatban már nemzetközi szabványként kezelnek. Közülük a SAE 2 és SAE 3 a megszokott kisegítő lehetőségeken túlmutató eszközöket biztosít, mint amilyen mondjuk a sávtartást segítő rendszer, és bizonyos tekintetben képes aktívan irányítani a vezetést. A SAE 4 már az emberi beavatkozás lehetőségével, a SAE 5 pedig anélkül is teljes autonómiát feltételez a járművek közlekedésében.

Bár a hagyományos autóipari cégek és piacra újonnan belépő technológiai vállalatok is dollármilliárdokat költenek az autonóm járműrendszerek fejlesztésére, a legtöbben úgy gondolják, hogy a megbízható, a gyakorlatban is alkalmazható megoldások bevezetése még hosszú időt vesz majd igénybe. A Daimler például már tavaly ősszel közölte, hogy ezen a területen a szállítójárműveket tekinti a fő csapásnak, mivel a robot taxik vagy az önvezető személyautók esetében sokkal küzdelmesebb lesz a biztonságos megoldások forgalomba hozatala, mint ahogy korábban gondolták.

A Teslának még a problémái sem ugyanolyanok

Az aggályok általában az elszabadult költségekről és a szabályozói oldalon megjelenő újabb buktatókról szólnak. Ma már egyébként mérnöki szempontból is nagyobb kihívásnak tartják az urbanizált környezetben tökéletes biztonsággal közlekedő autonóm járművek megtervezését, mint ahogy néhány éve elképzelték. A piac ehhez képest már zsúfolt, így a teljes körű bevezetések ebben a tekintetben is kifejezetten tőkeigényesek lesznek, a befektetések megtérülése pedig még nagyon nehezen jósolható meg.

A szegmens úttörőjének számító Tesla helyzete persze akkor sem hasonlítható össze teljesen a saját bevallásuk szerint is komoly lemaradásban lévő versenytársakkal, ha a fenti nehézségeket nekik is ugyanúgy le kell küzdeniük, és ha Musk optimizmusa sokszor bizonyul túlzónak. A WAIC konferencián viszont már úgy fogalmazott, hogy az 5-ös szintű autonómia (Full Self Driving) kifejlesztése előtt már nem lát semmilyen fundamentális akadályt, bár rengeteg kisebb kihívással kell még szembenézniük.

A legnagyobb falat a való életben felmerülő helyzetek kezelése, ami Musk szerint annyira összetett problémákhoz vezet, hogy azokat a szimulációk nem képesek lefedni. A Tesla versenyelőnye többek között a külön FSD egységben, a mesterséges neurális hálózatot futtató és tanulásra is képes Hardware 3 rendszerekben, illetve az adatok elemzéséhez és a betanításhoz fejlesztett Dojo szuperszámítógépben rejlik, ami máshol egyelőre nem látható vertikális integrációt biztosít a Tesla technológiájában.

A társaság piaci kapitalizációja már a 250 milliárd dolláros szintet is átlépte, amivel a Toyotát maga mögé utasítva a világ legértékesebb autógyártója lett, és az előző hónapban már majdnem 15 ezer darab, Kínában gyártott Model 3 szedánt sikerült értékesítenie.

Cloud & big data

A kivándorlás miatt inoghat meg a brit innovációs gazdaság

Egy brit-német kutatás kimutatta: a 2016-os Brexit-szavazás után a tehetségek hosszú tömött sorokban hagyták el Nagy-Britanniát.
 
Már Budapesten is van olyan előadás, amit wifihálózat és mobiltelefon segítségével tettek interaktívvá.

a melléklet támogatója a TP-Link Magyarország

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.