Újra feltalálta a keresést a Microsoft, jelentette be tegnap egy blogbejegyzésben Yusuf Mehdi, a vállalat fogyasztói termékekért felelős alelnöki rangban lévő marketingigazgatója. És hogy ez mit jelent? Mehdi szerint azt, hogy nem csak egyszerűbb, hanem szórakoztatóbb is lesz a keresés. Ha pl. bútort vásárolunk, akkor nem kell a bútor méretei után vadásznunk, hanem csak megkérdezzük a Edge-ben a Binget: "Bele fog férni az Ikea Klippan ülőgarnitúra a 2019-es Honda Odyssey-mbe?" Az új Edge a nyári programok tervezésében is segít: "Szeretem az elektronikus zenét, és idén szeretnék elmenni az első fesztiválomra. Van valami javaslata vagy tippje számomra?"
Nagyon leegyszerűsítve: a Microsoft egy MI-alapú csetbottal egészíti ki a Binget, amely nem csak további elemzéseknek alávetendő keresési eredményeket böfög vissza kulcsszavakra, hanem képes összefoglalni weboldalakat, szintetizálni különböző forrásokat, sőt e-maileket írni és lefordítani. Például részletes útmutatót állít össze, ha valaki egy sütemény készítése közben arra kíváncsi, hogy mivel helyettesíthet egy adott, esetleg hiányzó összetevőt, így a konyhatündérnek nem kell több tucatnyi találatot végigböngésznie, hoz életközeli példát Mehdi.
A cél az, hogy ezzel az újítással a Microsoft ismét az élre kapaszkodjon a fogyasztói szegmens egyik legfontosabb területén, az internetes keresésben. Redmondban ugyanis úgy kalkulálnak a Reuters szerint, hogy minden egyes százalékpontnyi részesedésszerzés a keresőpiacon 2 milliárd dollár keresési reklámbevétellel gazdagítja a vállalat kasszáját.
Egyelőre csak egy korlátozott preview érhető el
A Microsoft desktopon a bejelentéssel egy időben elérhetővé tette az új Bing keresőmotor korlátozott preview-ját, amely pár héten belül mobileszközökön is elérhető lesz. És ahogy az ilyen eszközöknél lenni szokott, a vállalat reményei szerint sokan használják, így kellő mennyiségű visszajelzés érkezik, ami folyamatosan javítja az MI-t. Az ugyanis, ismerik el a Microsoftnál, továbbra is kiköphet magából pontatlan/hamis infókat.
Az új Bing alapját adó modellnél a Microsoft nem szerénykedett: Prometheusnak nevezte el az istenek kovácsától tüzet lopó titán után. Az alap természetesen az OpenAI jelenlegi legizmosabb technológiája, amely a Bing valós idejű webes adataiból okosítja magát. Így némileg több is, mint a ChatGPT, hiszen aktuális eseményekről is képes tájékoztatni használóját.
Új Binghez új Edge jár. A böngésző új külsőt kapott, és az MI-képességehez kapcsolódóan két-két új funkcióval bővül: a csevegéssel (chat) és a komponálással (compose). A felhasználó például kérhet összefoglalót egy hosszú pénzügyi jelentésből, amit a chat funkció segítségével összehasonlíttathat egy másik, konkurens vállalat pénzügyi adataival, sőt automatikusan táblázatot is készíttethet az adatokból. Az Edge emellett képes segíteni tartalom, például egy LinkedIn-bejegyzés összeállításában. A kezdéshez csak néhány utasítást kell megadni, majd a posztot lehet finomíttatni vele (hangnem, formátum, terjedelem) aszerint, hogy milyen felületen jelenik meg a szöveg. Az Edge ugyanis felismeri, hogy milyen weboldalon van, és ahhoz optimalizálja a szöveget, olvasható a Yusuf Mehdi jegyezte posztban.
Előre a fogyasztók lelkéért!
Az MI-alapú Bing önmagában nem szenzáció, de piacra hozatalának gyorsasága igen, mert a Microsoft eredetileg tavaszra ígérte. Jordi Ribas, a Microsoft keresésért és mesterséges intelligenciáért felelős alelnöke a Reutersnek azt mondta, hogy az MI tavaly nyár óta látott hatalmas fejlődése bátorította őket arra, hogy továbblépjen az MI-vel turbózott Binggel. Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója (a fenti képen), a Bing bejelentése kapcsán tartott washingtoni sajtótájékoztatón pedig ismét megerősítette: az MI minden szoftverkategóriát át fog alakítani.
Becslések szerint jelenleg a keresőpiac kevesebb mint tizede a Microsofté. A Gartner elemzője, Jason Wong azt mondta a Reutersnek, hogy bár a Microsoft és az OpenAI partnersége rövid távon az üzleti ügyfelek számára relevánsabb, hosszabb távon komoly, diszruptív hatása lehet a fogyasztói szegmensben, ahol a Microsoft – a játékpiacot leszámítva – eddig nem volt erős.
Az Alphabet/Google persze nem tette le a fegyvert: hétfőn jelentette be saját szupercsetbotját, a Bardot, ami az OpenAI ChatGPT-jét lesz hivatott lenyomni. Sundar Pichaiék gyorsan reagáltak az OpenAI-Microsoft páros tavaly év végi bejelentésére: már karácsony előtt minden szabad erőforrást átvezényeltek az MI-fejlesztésre.
Az, hogy most a Microsoft egy paraszthajszállal előrébb tart, nem biztos, hogy a Google szempontjából egyértelmű hátrány. A ChatGPT-t övező vitákból ugyanis úgy tanulhat, hogy közben nem kell erőforrásokat pazarolnia a problémák kezelésére.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak