A tavalyi év a legtöbb vállalat számára különlegesen nehéz periódust jelentett, de mindez hatványozottan igaz a Huaweire. A kínai gyártóra ugyanis egyre komolyabb nyomást helyez a még 2019 tavaszán indult amerikai "büntetőhadjárat". Utóbbi miatt a cégnek nem csak arról a pár éve még reális célról kellett lemondani, hogy a világ legnagyobb mobilszállítója legyen, hanem már az is nagy eredménynek számítana, ha nem sorvadna el látványosan a globális piacon. Ilyen háttér mellett különösen érdekes megnézni, hogy alakult a vállalat 2020-as üzleti teljesítménye.
Maradt még egy kis kakaó
Ami a két legfontosabb pénzügyi mutatót illeti, tulajdonképpen minden rendben lévőnek tűnik, hiszen mind az összbevétel, mind a nettó profit soron sikerült egy kicsit megfejelni a 2019-es teljesítményt. A nagyjából 891 milliárd jüanos forgalom 3,8 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A 64,6 milliárdnyi tiszta nyereség pedig mintegy 2 milliárddal haladja meg a tavalyelötti szintet, ami szintén bő 3 százalékos éves erősödést jelent.
Hogy mindezek ellenére a helyzet messze nem optimális, arról egy harmadik, befektetők által szintén árgus szemekkel figyelt mutató, az üzemi eredmény árulkodik. A Huawei itt éves összevetésben közel 7 százalékos mínuszt volt kénytelen elkönyvelni, miközben az elmúlt években kizárólag combos pluszok sorakoztak. Továbbá azt is érdemes megemlíteni, hogy a nettó nyereség is csak azért tudott nőni, mert a most zárt időszakban lényegesen enyhébb adózási kötelezettségei voltak a cégnek, mint 2019-ben.
A helyzet nehézségét viszont ékesen példázzák a fenti grafikonok. Az üzletági bontásból kiderül, hogy a vállalat egyik legfontosabb divíziójának, a távközlési részlegnek nem sikerült érdemben nőnie, miközben a világban javában zajlik az 5G-s hálózatok kiépítése. A Huwaei dolgát itt rendkívül nehézzé teszi az, hogy az USA minden lehetséges eszközzel igyekszik meggátolni azt, hogy a kínai cég megrendelésekhez jusson a világban.
A másik, régiós alapú kimutatásból pedig nyilvánvalóvá válik, mennyire két részre szakadt a cég működése. Odahaza jelentős, 15 százalékot meghaladó forgalomnövekedésnek örülhet, ám mindenhol máshol visszaszorulóban van. Mindez a leglátványosabban természetesen az Egyesült Államokat is magában foglaló Americas régióban érhető tetten, ahol közel negyedével zuhant az értékesítés volumene. Nem sokkal bíztatóbb a helyzet az EMEA-térségben sem. A több mint 12 százalékos visszaesés azért fájhat nagyon, mivel itt találjuk a jelentős potenciállal bíró nyugat-európai országokat is, ahol eddig komoly forgalmat tudott bonyolítani a Huawei.
Folytatódó kihívások
Ami az idei évet illeti, a cégvezetés nem véletlenül használta évzáró jelentésében az "összetett és volatilis globális környezet" kifejezést. Ez praktikusan úgy fordítható, hogy sok jóra nem lehet számítani 2021-ben sem. Ez már csak azért is így van, mert év elején újabb negatív kicsengésű mérföldkőhöz ért a vállalat azzal, hogy januárban már Kínában sem a Huawei volt a legnagyobb mennyiségben szállító mobilgyártó. (Igaz, ebben közrejátszott az is, hogy a cégnek - szintén az amerikai szankciók miatt - le kellett szalámiznia magáról a Honor márkát.)
Az okostelefonok és tabletek piacán egyébként is megfigyelhető volt, hogy a Google ökoszisztémájából való kizárás leginkább a tavalyi év végének eladásait rontotta le, ami szintén nem vetít túl jó fényt arra, hogy alakulhat a Huawei idei teljesítménye ezekben a szegmensekben.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak