A szállodaipar digitalizációs trendjeiben az az egyik közös pont, hogy egyik sem működhet masszív kommunikációs háttér, azaz hálózat nélkül.

Sokféle futurisztikus kezdeményezésről olvashattunk az elmúlt évtizedben a szállodaiparban. Ezek többsége az élő munkaerő helyettesítéséről szólt – robotokkal. Az ilyen látványfejlesztések mellett azonban zajlik egy sokkal átfogóbb és radikálisabb digitalizációs folyamat is, amely a szálláshelyek, szállodaláncok működését alapjaiban alakítja át.

Ezekben a fejlesztésekben nem csak az a közös, hogy végre elkezdték a szállodákat informatikai szempontból komplex "üzemként" kezelni, hanem az is, hogy feltételeznek egy nagyon stabil és rugalmas kommunikációs alapot. De már nagyon messze jutottunk a szimpla "minden szállodában legyen mindenhol wifi" gondolattól. A vezeték nélküli menedzselt hálózatok nem csupán internetelérést biztosítanak a vendégnek, hanem rugalmasan összekötik a szolgáltatás különböző területeit egymással, a partnerekkel, beszállítókkal – és természetesen a vendéggel. A szállodák maguk is folyamatosan dolgoznak erre a hálózati infrastruktúrára épülő új szolgáltatásokon, sőt egyes láncok hackatonokon keresnek új digitalizációs ötleteket.

Ami már masszívan itt van...

Vannak olyan megoldások, melyek lényegében mindennapjaink részévé váltak, a szállodaiparban mégsem mindenhol általánosak.

1. Hangalapú megoldások és az IoT. A hangvezérlés teljesen hétköznapi élménye lehet bárkinek, aki egy közepesen fejlett okostelefont használ. Értelemszerűen a szolgáltatásokkal – szállodákkal, az utazásszervezés oldalán dolgozó cégekkel – szemben is egyre inkább elvárás ez. Ha tudunk a neten hangvezérléssel keresni egy szállodát, éttermet, miért ne tudnánk akár szobát is foglalni ugyanígy? Egyre több szálloda épít webhelyébe (ügyfélportáljára) hangalapú keresést. A szállodai szobáknak pedig egyre gyakrabban tartozéka egy okoshangszóró, amin keresztül a szobai eszközök (légkondicionáló, ablakredőny, tévé) vezérelhetők, de akár az éttermi asztalfoglalás vagy a szobaszervizt is lehet rajta keresztül intézni.

Ehhez szorosan kapcsolódik az IoT (Internet of Things) szállodai alkalmazása, ami a szállodai környezet vezérlésében, automatizálásában segíti a vendégeket és az üzemeltetőket egyaránt. Ráadásul egy átfogó IoT ontja magából azokat az adatokat, melyeket elemezve a menedzsment folyamatosan optimalizálhatja a vendégélményt és az üzemeltetési folyamatokat.

2. Érintés nélküli fizetés. Az szinte általános, hogy a számlát lehet érintés nélküli fizetni, hiszen ehhez csak egy megfelelő terminál kell. Abba azonban már kevesebben gondolnak bele, hogy ez továbbfejleszthető, például egyszerűbbé válik a fizetés összekapcsolása egy hűségprogrammal. Az érintés nélküli fizetés előnye, hogy az NFC-képes telefonok és fizetési appok korában ma már kártya sem kell hozzá, a telefonját meg mindenki mindenhova magával viszi. Ennek a fizetési formának a terjedését a pandémia is gyorsította, mert csökkenti az emberek közötti fizikai kontaktus lehetőségét.

És ami egyre nagyobb teret hódít...

3. Robotizálás. A robotok terjedésének szintén a COVID adott nagyobb lendületet. Ebben vannak egészen extrém példák. A Bitport is több ilyen kísérleti fejlesztésről beszámolt. Egy japán szállodalánc, a Henn Na Hotel például humanoid robotokra építette a koncepcióját. Vannak szállodák, ahol robotok takarítanak, vagy bizonyos kiszolgáló funkciókat látnak el éttermekben. (A robotok alkalmazásának már látszanak a korlátai is.)

De a szállodaipar a csetbotokat is felfedezte magának, ugyanis olcsóbban és gyorsabban, ráadásul a nap 24 órájában kezelik a vendégigényeket. Így akár egy másik időzónából induló vendég is bármikor részletes felvilágosítást kérhet majdani szállásával kapcsolatban. A csetbot begyűjthet és továbbíthat is fontos információkat a hotel személyzetének. Mind a fizikai, mind a hangalapú robotok megkívánják a szállodaipari igényekhez igazított mesterséges intelligenciák fejlesztését.

4. AR/VR. A kiterjesztett valóságra (augmented reality – AR) épülő szolgáltatások előnye, hogy felhasználói oldalon mindössze egy okostelefon és egy stabil hálózati kapcsolat kell a használatukhoz. Az AR-re építhetők látványos vendégélményt javító szolgáltatások. Például az aktuális helyzetet mutató interaktív tájékoztató képekkel, térképekkel lehet segíteni a vendéget, de akár az épületüzemeltetés munkáját is támogathatja a technológia.

A virtuális valóság (virtual reality – VR) egyelőre inkább a szórakoztatóipar terepe, de a szállodaipar is kihasználhatja marketingcélokra. Például VR-rel érzékletesebben lehet bemutatni a szálloda nyújtotta élményeket a potenciális vendégeknek.
 

Digitalizáció kimaxolva: a svájci Ecole Hôtelière de Lausanne koncepciófilmje


5. Kontaktusmentes bejelentkezés, biometrikus azonosítás. Ennek a trendnek is COVID adott lendületet, bár az ötlet – ennél lényegesen átfogóbban, mobilról vezérelhető szállodai jelenlét formájában – már évekkel ezelőtt megfogant. Felhasználói oldalon csupán egy mobil app kell, amin keresztül szolgáltatásokat vehet igénybe a vendég (szobaajtó nyitása-zárása, ételrendelés, taxi stb.). Mindez párosítható biometrikus azonosítással, például a szoba kinyitásánál ujjlenyomattal azonosítja magát a vendég.

Felértékelődik a kiberbiztonság

+1. És a kiberbiztonság... Végül, de nem utolsósorban mindez magával hozza, hogy a kiberbiztonság kiemelt területté vált a szállodaiparban. A szektorra jelentős veszélyt jelentenek a ransomware-ek és az adathalász támadások, de van példa célzott APT és DDoS jellegű támadásokra is. Az adatlopásoknak különösen súlyos és messze ható következményei lehetnek, hiszen a szállodák nagy mennyiségű érzékeny adatot kezelnek (a Marriott láncot például az elmúlt pár évben több ilyen támadás is érte).

A hoteleknek arra is fel kell készíteniük a hálózatukat, hogy megelőzhetők legyenek az ún. APT (Advanced Persistent Threat) támadások. A Kaspersky 2014-ben azonosította a DarkHotel hekkercsoportot, amely a nevét is onnan kapta, hogy szállodáról szállodára követték célpontjaikat, jellemzően cégek sokat utazó vezetőit, hogy tőlük a szállodák rendszereit is felhasználva értékes üzleti információkat lopjanak el.

Összefoglalva: a fenti hat trend jól mutatja, milyen követelményeknek kell megfelelnie egy hotel hálózatának, hogy megfelelő alapot nyújtson a digitalizációhoz, melynek végső célja a vendégek zavartalan és zökkenőmentes kiszolgálása.

Cloud & big data

Kínában már tudnak valamit az Apple MI-s szervercsipjéről

A pletyka forrása egy Weibo-felhasználó, aki korábban is bizonyította: jó helyekről informálódik Apple-ügyekben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.