Beköltözik a Marriott szállodákba az Amazon Echo. A cég, amelyhez a különböző kategóriájú Marriott szállodák mellett olyan márkák tartoznak, mint például a Ritz-Carlton, a Le Méridien vagy a Sheraton, az Alexa for Hospitalityt (a fenti képen) alkalmazza a vendégélmény növelésére.
A vendégek a szobapincér helyett az Echóval beszélhetik meg a kívánságaikat, információkat kérhetnek a szállodáról, rendelhetnek a szobaszerviztől még egy törölközőt vagy pezsgőt, beállíthatják a légkondicionáló hőmérsékletét, felkapcsolhatják a világítást és így tovább. A szolgáltatás első körben két láncban, a luxus kategóriájú Westinben és a prémium kategóriájú St. Regis hotelekben vezetik be még az idén nyáron.
Óriási "bemutatótermet" kap a piacvezető
Az Alexa for Hospitality nem Marriott-specifikus megoldásokat tartalmaz, azaz lényegélben bármelyik szállodalánc vagy akár kisebb szállások is alkalmazhatják (a RedAwning és a Two Roads Hospitality butikhotellánc is próbálkozik vele). Egyelőre az ilyen általános szolgáltatások köre meglehetősen szűk, és nagyobb újdonságot sem tartalmaz. A vendég például szinkronizálhatja a szállodai Echót saját Amazon-fiókjával, hogy a hangszóróval saját zenéit hallgathassa.
A Marriott megversenyeztette az Apple-t és az Amazont. 2016-ban indította el a tesztfázist: néhány Aloft hotelben a Sirit használták iPaedekkel. A tesztfázis után végül az Amazon került ki győztesen, de azt Tracey Schroeder, a Marriott alelnöke külön kihangsúlyozta, hogy nincs kizárólagos szerződésük a seattle-i vállalattal, és továbbra is keresik más szállítókkal is az együttműködési lehetőségeket.
A Marriott fontos partnere az Amazonnak, hiszen sikerült a világ legnagyobb szállodaipari konglomerátumát megszereznie. De nem ez az első ilyen sikere a cégnek. A Wynn Resorts, amely főleg Las Vegasban üzemeltet kaszinókat és felső kategóriás szállodákat, másfél éve dolgozik azon, hogy az Echo szolgáltatásait saját igényeihez szabja. Nagyjából négyezer szobát kapcsoltak be ebbe a rendszerbe. A Wynn egyébként kis oktató segédanyagot is ad a vendégeinek, hogy mire és hogyan tudják használni a szobájukban található okoshangszórót. A szolgáltatások köre egyelőre egyébként náluk sem túl széles (a légkondicionáló és a sötétítőfüggönyök, rolók vezérlése, zenehallgatás, tévécsatorna-váltás, információszerzés például a kinti időjárásról stb. – ezt mutatja be a Geek Wire lentebb látható kis videója).
Az Amazonnak minden ilyen megállapodás jól jön. A telepítések számát nézve egyelőre a legnagyobb szereplő, de az új értékesítésekben azonban már nagyon rájöttek a konkurensek, különösen a Google, amely a Home-ból az első negyedévben már jóval többet adott el, mint az Amazon. Az Apple HomePod egyelőre nem számottevő szereplője ennek a piacnak, amit szakértők részben az eszköz magas árának tulajdonítanak, részben a Siri korlátozottabb szolgáltatásaira vezetnek vissza.
Nagyon fontos csatorna lesz
Az okoshangszórók legnagyobb piaca egyébként továbbra is az Egyesült Államok. A Cowen & Co. befektetési tanácsadó cég, amely havi szinten szondázza az amerikai fogyasztói piacot, idén februárban az okoshangszórók 26 százalékos penetrációját mérte. Az eszközök terjedése elég gyors: tavaly februárban még csak az amerikai háztartások 14 százalékában volt ilyen eszköz.
Bár az Amazon nem közöl arról adatokat, hogy hány Echót adtak el, a termék fontosságát jelzi, hogy Jeff Bezos egy levelében külön kiemelte a részvényeseknek, hogy ez az Amazon egyik legkelendőbb terméke: tavaly tízmilliós nagyságrendben értékesítettek Echo eszközöket. Az Amazon már közel sem csak a végfelhasználói piacot célozza: tavaly jelent meg az Echo üzleti kiadása, az Alexa for Business. Ez már az AWS mesterségesintelligencia-szolgáltatásainak integrációját is biztosítja, és egyszerűsíti a külső alkalmazások használatát.
Emellett a Marriotthoz hasonló partnereket keres más iparágban is. Például a Forddal működik együtt, hogy az autókba is belekerüljön az Alexa.
Ami a külső fejlesztéseket illeti, ebben is jól állnak: külső fejlesztők eddig több mint 30 ezer új képességet fejlesztettek az Echo mögött is dolgozó Alexához, és négyezer körül van azoknak az okoseszközöknek a száma, melyek irányíthatók az Amazon mesterséges intelligenciája segítségével.
A verseny erős, hiszen ugyanezt az utat követi a Google is, melynek intelligens hangfelismerő rendszere szintén sokoldalúan használható. Az Accor közelmúltban Budapesten rendezett hackathonján az egyik kategóriagyőztes csapat például arra épített hasonló megoldást, mint amit az Echo biztosít.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak