A virtuális vagy digitális asszisztensek már nem csak a mesterséges intelligencia konzumerizált alkalmazását célozzák: a technológia a chatbotok formájában a vállalati felhasználásba is fokozatosan beszivárgott. Ma már számos üzleti szolgáltatásban találkozhatunk vele, legutóbb például a Cisco új videokonferenciás megoldása, a hangvezérelt Spark Assistant MI-segéd tervezett megjelenéséről számolhattunk be, miközben a Microsoft Cortana és a LinkedIn összekapcsolásán dolgozik.
A nappali után az irodát is célba veszik az MI-asszisztensek
Legújabban az Amazon AWS re:Invent konferenciájának nyitó előadásában jelentették be az Alexa for Business platformot, amely a munkahelyi környezethez igazítja a társaság MI-alapú virtuális asszisztensét. Az üzleti Alexa nem csak az AWS ugynacsak most bejelentett MI-szolgáltatásainak (AWS Transcribe, AWS Comprehend, Rekognition Video) integrációját biztosítja, de elvileg külső alkalmazások használatát is egyszerűsíti.
Egyrészt szó van a Cisco, a Polycom, a Zoom és más kommunikációs gyártók (video)konferenciáiról, amelyekhez a robot az "Alexa, join my meeting" utasítással csatlakozik, de ugyanígy lehetővé teszi a Salesforce teljesítményadatainak lehívását, a Concur utazási terveinek ellenőrzését vagy akár az SAP SuccessFactors HR-vonatkozású rendszerének kezelését, sőt az Office 365 vagy G Suite naptárak applikációját is.
A rendszerüzemeltetők eleve beállíthatják majd, hogy milyen funkcionalitás aktiválódjon az "Alexa, start the meeting" parancsra, és konfigurálhatják, hogy mely szolgáltatásokra lesz szükség az egyes tárgyalókban. Egy adott üzleti felhasználó összesen 25 eszközt irányíthat egyszerre, amelyeket szervezeti csoportosítás vagy a fizikai helyekhez kapcsolt profilok szerint is kezelhet. Az Alexa Skills Kit révén lehetőség nyílik házon belüli fejlesztésekre is, amelyek mondjuk az okos eszközök kezelést vagy a rövid beszámolók testre szabását célozhatják.
A hangvezérlés a mesterséges intelligencia első nagy dobása
Bár nem ez a cég legelső eddigi próbálkozása, az irodai környezet még felfedezésre váró terület az Amazon és az Alexa számára. A már három éve futtatott Echo termékek azóta olyan trendet teremtettek, amelyre már az Apple vagy a Google is felpattant; bár pontos számokat nem találhatunk a hivatalos forrásokban, a Morgan Stanley becslése alapján eddig 11 millió Echo asszisztenst vásároltak a felhasználók.
A konferencián az Amazon technológiai vezetője a hangvezérlést és általában a hang alapú kommunikációt az első lényeges diszrupciós tényezőnek nevezte a piacosított mesterséges intelligencia, ezen belül is a gépi tanulás szempontjából. Werner Vogels szerint ez a rendszerekkel való interakció természetes formája, és a számítógépes interfészek jövője is nagyjából abba az irányba mutat, hogy a felhasználó kérdez, a környezete pedig válaszol neki.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak