Átvette a vezetést az okoshangszórók piacán a Google, az idei első negyedévben. Az Amazon nem tudta megtartani meghatározó piaci fölényét: az egy év alatt háromszorosára nőtt piacon közel harmadolódott a részesedése, míg legnagyobb konkurense, a Google közel duplázott. És hogy miért érdekes ez? Mert a Canalys piackutató szerint jelenleg az okoshangszóró-piac nő a leggyorsabban a fogyasztói szegmensben. A Canalys januárban azt prognosztizálta, hogy idén összesen 56 millió készüléket értékesítenek világszerte.
A piac túlteljesítheti az előrejelzéseket
Az első negyedévben a növekedés óriási volt, a tavaly ilyenkorhoz képest 210 százalékkal bővült az okoshangszórók globális piaca. Így akár az is megtörténhet, hogy a valóság rálicitál majd a Canalys előrejelzéseire, hiszen a konzumer eszközök értékesítése jellemzően az év harmadik és negyedik negyedében a legerősebb.
Az év első három hónapjában 3,2 millió Google Home kelt el, szemben az Amazon 2,5 millió Echójával – ketten együtt a teljes piac 64 százalékát birtokolják. A piac tavaly óta tovább szegmentálódott köszönhetően annak, hogy megjelentek az erős kínai szereplők, mindenekelőtt az Alibaba és a Xiaomi. Az Alibaba sikere különösen figyelemre méltó, mivel saját okoshangszóróját, a Tmall Genie-t csak tavaly júliusban kezdte forgalmazni.
A visszaeső piaci részesedés egyébként csak részben az Amazon gyengébb teljesítményének az eredménye. A Canalys elemzői szerint a piaci részesedés drámai csökkenésének másik oka az új – elsősorban kínai – szereplők sikeres piacra lépése volt. Az új belépők ugyanis olyan piacokat tudtak lefedni, melyekhez a Google-nek és az Amazonnak csak korlátozott hozzáférése van.
Ez legjobban az Amazon sújtotta: a cég az amerikai kontinensen ragadt, míg a Google például a külpiacokon is sikeres volt a Home-mal. Ezek együttes hatása az lett, hogy az Amazon növekedése messze elmaradt a piacétól. Miközben a teljes piac mérete megháromszorozódott, addig az Amazon értékesítése csupán 8,7 százalékkal tudott bővülni.
A Google sikerének titka az volt, hogy jól működő értékesítési csatornákat tudott kiépíteni partneri megállapodásokkal. Így tört be például az egyre erősebb indiai piacra. Stratégiai partnerségre lépett többek között az indiai Jio mobilszolgáltatóval (csak LTE-n szolgáltat), amelynek 130 millió előfizetője van, és az ACT Fibernettel (Atria Convergence Technologies), India tizenkettedik legnagyobb vezetékesinternet-szolgáltatójával.
Az pedig érthető – írja a Canalys jelentése –, hogy a kereskedelmi csatornák is inkább a Google-t választják, mivel az Amazonban közvetlen konkurenst látnak. Tegyük hozzá: joggal, hiszen India nagy piac, melynek megszerzéséért komoly versenyt vívnak a kiskereskedelem globális szereplői.
A harmadik helyezett Alibaba: 1,1 millió Tmall Genie-t adott el az év első három hónapjában. A Xiaominak pedig 600 ezer Xiao AI eladása is elég volt a negyedik helyhez, ami szintén szép eredmény, mivel a Xiaomi szintén friss szereplője ennek a piacnak.
Még Amerika a legnagyobb piac
A legtöbb vásárló továbbra is az USA-ban van, de részesedése a globális piacból már 50 százalék alá esett, mert például a Google főleg külföldön növelte az értékesítéseit. Amerikában összesen 4,1 millió okoshangszóró talált gazdára, a három piacvezető szállító a Google, az Amazon és az Apple. A legnagyobb telepített bázisa azonban még mindig az Amazonnak van: 2017 végén még az USA-ban működő okoshangszórók 72 százaléka Echo volt. Ez azonban gyorsan változhat: az Apple például csak január végén dobta piacra a HomePod-ot.
A második legnagyobb piac az az Alibaba és a Xiaomi uralta Kína, ahol az első negyedévben 1,8 millió okoshangszórót értékesítettek, míg a harmadik helyre Dél-Korea futott be 730 ezer készülékkel, megelőzve ezzel a korábbi harmadik Egyesült Királyságot.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak