Már rég nem az okoselefonokról vagy táblagépekről, de nem is a testen hordható eszközökről vagy a virtuális valóságról van szó.
Hirdetés
 

A 2018-as év az okos hangszórónak (smart speaker) is nevezett digitális asszisztensek széles körű elterjedésének kezdete lesz, a Canalys előrejelzése szerint ebben az évben indul be a technológia gyors adaptációja a konzumer szegmensben. A piackutató az idén több mint 56 millió darab smart speaker értékesítésére számít világszerte, köszönhetően elsősorban az Amazon és a Google eszközeinek, az Echo és a Home termékeknek.

Az okos hangszórók meghatározó piaca ennek alapján az Egyesült Államok marad, ahol 38,4 milliót jegyezhetnek a Canalys prognózisában szereplő 56,3 millió eladásból. Az eMarketer nemrég azt jelezte, hogy 2017 végéig ennél valamivel kevesebb, 35 milió amerikai fért hozzá ilyen eszközökhöz, vagyis a növekedés üteme elég meggyőző. A második legerősebb régió ettől messze lemaradva Kína, itt egyelőre 4,4 milliós volumenre számítanak.

Nemsokára Kína is nagyon beindul

Az amerikai fölény egészen 2020-ig vehető biztosra, tekintettel a szélessávú kapcsolatok magas penetrációjára, az újításokra való fogékonyságra és az okos hangszórók belépő költségeinek csökkenésére. Kínában ugyanakkor a nyugaton legsikeresebb márkák, az Amazon és a Google egyelőre nem rúgnak labdába, többek között saját szolgáltatásaik korlátozása miatt, ez pedig nyilvánvalóan a helyi gyártóknak (Alibaba, Xiaomi, JD.com) kedvez.

Utóbbiak már megjelentek a piacon saját termékeikkel, bár egyelőre inkább csak tesztelni próbálják a viszonyokat. A Canalys szerint azonban a kínai piac dinamikája pillanatok alatt megváltozhat, ha az óvatoskodó piaci szereplők egyszer beindulnak, így a következő évtized elején már megváltoznak az erőviszonyok. A piac mindenesetre óriási lökést kap az idén, ahogy a hardvergyártók, a szoftverfejlesztők, a telekom szolgáltatók vagy a hangfelismerő és más technológiákat kínáló vállalkozások mind be akarnak szállni a játékba.

A Canalys úgy látja, hogy 2018-ban az okos hangszórók felfutása még a hardvereladásokról fog szólni, ezt azonban az egyre nagyobb telepített bázis monetizálására irányu kísérletek követik majd. Itt a lehetőségek tárháza igen széles, a hirdetési megoldásoktól az előfizetéses tartalmi szolgáltatásokon keresztül a prémium csomagokig és a vállalati ajánlatokig minden a piacra zúdul. A vezető gyártó itt is az Amazon lesz, amely már különféle csatornáinak (Twitch, Fire TV, Amazon.com) egyesítését tervezi az Alexa révén, amivel egy csapásra meghatározó szereplőjévé válna a hirdetési piacnak.

A hangvezérlés a piacot is újraosztja

Hirdetési bevételei ebben a pillanatban még messze elmaradnak a fő versenytársakétól: tavaly a legfontosabbnak tekintett amerikai piacon 1,7 milliárd dollárt kerestek, szemben a Google és a Facebook együttesen termelt 45 milliárdjával. Az Alexával azonban komoly téteket tesznek arra a marketinges és általában számítástechnikai jövőképre, amelyben a vásárlók a hangvezérlésen keresztül folytatnak interakciót az online alkalmazásokkal, saját eszközeikkel, a márkákkal és a kereskedőkkel.

Tavaly már a képernyővel szerelt otthoni digitális asszisztensek is megjelentek, amelynek hosszabb távú lehetőségeit egyetlen hirdetőnek sem kell elmagyarázni. Mindehhez pedig érdemes hozzátenni, hogy azok az amerikaiak, akik 2017-ben legalább havi rendszerességgel nyúltak ilyen eszközökhöz, az eMarketer szerint több mint 70 százalékban az Amazon termékeit használták – ezt a kettőt összeadva világos, hogy az Amazon kiváló helyzetből nézhet a felhasználási szokások küszöbön álló változása elé.

Konzumer tech

A bíróságot nehéz meghatni a ChatGPT mutogatásával

Eddig is voltak ügyek az MI-robot által összehazudott dokumentumokból, nemrég pedig kiderült, hogy a bírók a ChatGPT véleményére sem feltétlenül kíváncsiak.
 
Hirdetés

Miért szerette Bill Gates a lusta kollégákat? – A produktivitás öt új trendje az ITSM-ben

Egy konferencia, ahol a CIO-k új produktivitásjavító eszközöket és módszereket tanulhatnak. Márciusban jön a 9. META-INF Atlassian Day – nem csak Atlassian-ügyfeleknek!

Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.