Már rég nem az okoselefonokról vagy táblagépekről, de nem is a testen hordható eszközökről vagy a virtuális valóságról van szó.

A 2018-as év az okos hangszórónak (smart speaker) is nevezett digitális asszisztensek széles körű elterjedésének kezdete lesz, a Canalys előrejelzése szerint ebben az évben indul be a technológia gyors adaptációja a konzumer szegmensben. A piackutató az idén több mint 56 millió darab smart speaker értékesítésére számít világszerte, köszönhetően elsősorban az Amazon és a Google eszközeinek, az Echo és a Home termékeknek.

Az okos hangszórók meghatározó piaca ennek alapján az Egyesült Államok marad, ahol 38,4 milliót jegyezhetnek a Canalys prognózisában szereplő 56,3 millió eladásból. Az eMarketer nemrég azt jelezte, hogy 2017 végéig ennél valamivel kevesebb, 35 milió amerikai fért hozzá ilyen eszközökhöz, vagyis a növekedés üteme elég meggyőző. A második legerősebb régió ettől messze lemaradva Kína, itt egyelőre 4,4 milliós volumenre számítanak.

Nemsokára Kína is nagyon beindul

Az amerikai fölény egészen 2020-ig vehető biztosra, tekintettel a szélessávú kapcsolatok magas penetrációjára, az újításokra való fogékonyságra és az okos hangszórók belépő költségeinek csökkenésére. Kínában ugyanakkor a nyugaton legsikeresebb márkák, az Amazon és a Google egyelőre nem rúgnak labdába, többek között saját szolgáltatásaik korlátozása miatt, ez pedig nyilvánvalóan a helyi gyártóknak (Alibaba, Xiaomi, JD.com) kedvez.

Utóbbiak már megjelentek a piacon saját termékeikkel, bár egyelőre inkább csak tesztelni próbálják a viszonyokat. A Canalys szerint azonban a kínai piac dinamikája pillanatok alatt megváltozhat, ha az óvatoskodó piaci szereplők egyszer beindulnak, így a következő évtized elején már megváltoznak az erőviszonyok. A piac mindenesetre óriási lökést kap az idén, ahogy a hardvergyártók, a szoftverfejlesztők, a telekom szolgáltatók vagy a hangfelismerő és más technológiákat kínáló vállalkozások mind be akarnak szállni a játékba.

A Canalys úgy látja, hogy 2018-ban az okos hangszórók felfutása még a hardvereladásokról fog szólni, ezt azonban az egyre nagyobb telepített bázis monetizálására irányu kísérletek követik majd. Itt a lehetőségek tárháza igen széles, a hirdetési megoldásoktól az előfizetéses tartalmi szolgáltatásokon keresztül a prémium csomagokig és a vállalati ajánlatokig minden a piacra zúdul. A vezető gyártó itt is az Amazon lesz, amely már különféle csatornáinak (Twitch, Fire TV, Amazon.com) egyesítését tervezi az Alexa révén, amivel egy csapásra meghatározó szereplőjévé válna a hirdetési piacnak.

A hangvezérlés a piacot is újraosztja

Hirdetési bevételei ebben a pillanatban még messze elmaradnak a fő versenytársakétól: tavaly a legfontosabbnak tekintett amerikai piacon 1,7 milliárd dollárt kerestek, szemben a Google és a Facebook együttesen termelt 45 milliárdjával. Az Alexával azonban komoly téteket tesznek arra a marketinges és általában számítástechnikai jövőképre, amelyben a vásárlók a hangvezérlésen keresztül folytatnak interakciót az online alkalmazásokkal, saját eszközeikkel, a márkákkal és a kereskedőkkel.

Tavaly már a képernyővel szerelt otthoni digitális asszisztensek is megjelentek, amelynek hosszabb távú lehetőségeit egyetlen hirdetőnek sem kell elmagyarázni. Mindehhez pedig érdemes hozzátenni, hogy azok az amerikaiak, akik 2017-ben legalább havi rendszerességgel nyúltak ilyen eszközökhöz, az eMarketer szerint több mint 70 százalékban az Amazon termékeit használták – ezt a kettőt összeadva világos, hogy az Amazon kiváló helyzetből nézhet a felhasználási szokások küszöbön álló változása elé.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.