Egy dolog, hogy miről dönt a menedzsment, és egy teljesen másik, hogy abból a konkrétumok szintjén végül mikorra és mi sikeredik. Erre a technológiai területen különösen érvényes tételre szolgál kiváló példával az Airbus esete, amelynél még 2018-ban határozták el, hogy az irodai szoftverek esetében a Microsoft Office-ról a Google hasonló feladatokra fejlesztett termékére váltanak (ami aktuálisan Workspace névre hallgat). A fejleményekről exkluzív értesülések mentén beszámoló The Register friss cikkéből ugyanakkor kiderül, hogy a hét éve kezdett, ránézésre annyira nem is túl bonyolult átállást a mai napig sem sikerült még csak megközelítőleg sem készre jelenteni.
A jó hét évvel ezelőtt meghirdetett programba még nagyjából 130 ezer munkavállaló mellett kezdett bele a repülőgépgyártó, de azóta több mint 20 ezer bővült a bérlista. Jelen állás szerint viszont csak a kollégák bő kétharmadát sikerült teljesen átállítani a Workspace-re. Különböző okokból sokan legalább párhuzamosan még mindig kénytelenek a Microsoft üzleti szoftvereivel dolgozni, egyes esetekben pedig egyelőre az se látszik, mikor történhetne meg a végleges átállás.
Az angol online kiadványnak az Airbus digitális ügyekért felelős alelnöke nyilatkozott. Catherine Jestin felidézte, hogy 2018 márciusában az akkori vezérigazgató, Tom Enders azt remélte, hogy az áttérés 18 hónap alatt befejeződik, ami visszatekintve "rendkívül ambiciózus" becslésnek hat.
Számtalan korlátba ütköztek
Hogy miért húzódik ennyire el az átállás, arra rengeteg nehezítő körülményt lehet említeni. A pénzügyön például azért nem lehet letenni az Excelt, mert a Google táblázatkezelője, a Sheets nem tud akkora méretű anyagokkal dolgozni, amilyeneket egy ilyen óriási vállalatnál egyébként eddig rendszeresen használtak (egyes táblázatok akár 20 millió cellát is tartalmazhatnak).
A keresekedelmi, beszerzési és jogi részlegeknél egy másik akadály, a változáskövetés megbízhatatlansága hátráltatja a projektet. Mindez arra vezethető vissza, hogy bármennyire is iparkodik a teljes Microsoft-kompatibilitás elérésén a Google, a 100 százalékos szinte legkorábban jövőre pipálhatják ki a keresőóriásnál.
És aztán van egy olyan szelete is az Airbus tevékenységének, a szigorú szabályok közé szorított katonai dokumentumok, amelyeknél az adatok egyáltalán nem kerülhetnek ki cloudos környezetbe. Ezek esetében természetesen kénytelenek megmaradni a helyben telepített microsoftos alkalmazásoknál.
A Registernek sikerült néhány Airbusnál dolgozó munkatárssal külön is beszélnie. A nevük elhallgatását kérő források megerősítették, hogy a cég továbbra is fizet a Microsoftnak a redmondi szoftverek használatáért, de hogy ezek a licencdíjak milyen nagyságrendet tesznek ki akár darabszám, akár költség tekintetében, arról senki nem kívánt pontosabb adatokkal szolgálni.
(Fotó: Airbus SAS)
A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést
A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak