2021-ben a Microsoftnál valós esély volt az Xbox-részleg leépítésére, ám végül Satya Nadella vezérigazgató vett egy nagy levegőt, és inkább a videójátékos szegmens győzelmére tett igen nagy tétekkel – derül ki a The Information témát boncolgató, belső forrásokon alapuló anyagából.
Mindent bele!
A kérdéses évben a Game Pass, a cég 2017-ben indított előfizetéses szolgáltatása 18 milliós ügyfélkörnél járt. Ez önmagában kevés volt a sikerhez, ám Nadella a társaság történetének legjelentősebb akvíziciójával egyértelműen jelezte, hogy bízik a területben. (Miközben a pandémia közepén már 7,5 milliárd dollárt adtak a Bethesda anyavállalatáért, a Zenimax Mediáért.)
Az Activision Blizzard kiadó 2022 januárjában bejelentett felvásárlása nagyságrendileg 70 milliárd dollárba és a szabályozókkal folytatott bő másfél évnyi hadakozásba, alkudozásba került. A terv ezzel alapvetően az volt, hogy a megszerzett stúdiók címeivel olyan vonzóvá teszik a Game Passt, hogy annak már nehezen lehessen ellenállni.
Apró probléma ugyanakkor, hogy sem a játékosok, sem a megmaradt független nagy kiadók, fejlesztők sem rajonganak egységesen a koncepcióért. Előbbiek szeretik azt érezni, hogy ha már költenek, akkor cserébe birtokolnak is valamit, utóbbiaknak pedig gyakran nem elegendő az a jutalék, amit a Microsoft hajlandó fizetni azért, hogy a csomagba kerülve lemondjanak a darabonként 60-70 dollárt is elérő egyedi értékesítés jó részéről – állítja a The Information tűzhöz közeli beszámolókra hivatkozva.
A Microsoft 2022 óta nem közli rendszeresen a Game Pass-előfizetők számát. Legutóbb tavaly februárban szolgált konkrétumokkal, az akkori nyilatkozat szerint 2022 óta 36 százalékkal bővült a tábor és elérte a 34 milliót. Ehhez képest fényévekre van az a 100 milliós cél, amelyet a cég állítólag még az Activision felvásárlásának befejezése előtt tűzött ki.
Korábban a videójátékos előfizetői tábor bővülését közvetlenül összekapcsolták a vezérigazgatói fizetési csomagjával, ám ezzel 2023 októberében felhagytak, miután az előző két év egyikében sem sikerült teljesíteni a kitűzött növekedési célokat.
Hogy ityeg?
A The Information érdeklődésére a Microsoft szóvivője Satya Nadella részvényesekhez intézett legutóbbi nyilatkozatát idézte. Ebben a vezérigazgató arról beszélt, hogy az üzletág történelmi nagyságú bevételt ért el a legutóbbi negyedévben, miközben az Activision új Call of Duty-játékának debütálásával rekordott döntött a napi feliratkozók száma.
Ezek az állítások ugyanakkor önmagukban nem cáfolják a beszámolóban megfogalmazottakat, miszerint a várakozásokhoz képest csalódást keltő eredményeket szállít a részleg. És ezen egyelőre az Activision gigafelvásárlása sem tudott érdemben változtatni.
Máshol sem megy a szekér
Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy ez elmúlt időszakban a játékipar egészére jellemző a negatív hangulat. A világjárvány lecsengésével már nem szórakoznak annyit videójátékokkal az emberek, amire a szektor szereplői elbocsátásokkal reagáltak. Nem csupán a Microsoft küldött el ezreket, de például a rivális Sonynál is megritkították a játékos üzletág dolgozói létszámát.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak