A Microsoft bejelentette, hogy részvényenként 95 dollárért felvásárolja az Activision Blizzard játékkiadót. Az összességében 68,7 milliárd dollár értékű, készpénzes tranzakciónak a 2023-as pénzügyi évre tervezett lezárásával, amely a társaság saját nettó készpénzállományát is magában foglalja, a Microsoft lenne a világ harmadik legnagyobb játékkiadója az összes bevétele alapján, már csak a Tencent és a Sony előzné meg ezen a területen.
Érdemes külön is megjegyezni, hogy a tervezett akvizíció kiterjed az Activision, a Blizzard és a King stúdiók ikonikus, több milliárd dollárt érő franchise vonalaira, mint amilyen például a Warcraft, a Diablo, az Overwatch, a Call of Duty és a Candy Crush. Emellett a Microsofthoz kerül a Major League Gamingen keresztül működő, globális e-sport-biznisz is, nem beszélve az Activision Blizzard közel 10 ezer alkalmazottat foglalkoztató stúdióiról.
A közlemény külön kiemeli a mobil játékokat, amelyekben a játékosok közel 95 százaléka vesz részt valamilyen módon világszerte. A Microsoft így nagy lehetőséget lát az Activision Blizzard mobil üzletágának megszerzésében a gyorsan növekvő szegmensben. A felvásárlás a Microsoft már több mint 25 millió előfizetővel rendelkező Game Pass portfólióját is egyből megerősíti, iparági összehasonlításban is a legváltozatosabb kínálatot biztosítva benne.
Kényelmes helyet akarnak a száguldó vonaton
Az akvizíció nagyságrendjét jól érzékelteti, hogy az Activision Blizzard közel 400 millió havi szinten aktív játékosával 190 országban van jelen. A vállalat beolvasztását követően a Microsoft már 30 belső játékfejlesztő stúdióval, valamint további kiadói és esport-gyártási képességekkel rendelkezik majd. Ezt természetesen még jóvá kell hagynia mindkét társaság igazgatótanácsának és az illetékes szabályozó hatóságoknak is.
A videójátékos piac közvetlen bevételeit már 2020-ban is több mint 200 milliárd dollárra tették, a benne rejlő növekedési potenciálra pedig jellemző, hogy az aktuális becslések szerint 2028-ra megközelítheti az 550 milliárd dollárt. Ehhez jönnek az olyan, egyelőre becsülhetetlen tényezők, mint mondjuk a Meta (Facebook) egyelőre inkább csak papíron létező metaverzuma, amely azonban könnyen felhizlalhatja a videójátékos piac egyelőre legkisebb szeletkéjét, a cloud gaminget.
A Microsoft egyébként nem sokkal több mint egy évvel ezelőtt már nyélbe ütött egy ehhez hasonló, jelentős üzletet: akkor 7,5 milliárd dollárért vásárolta fel a ZeniMax Mediát, a Bethesda Softworks játékkiadó anyavállalatát. A Bethesda a világ egyik legnagyobb, magánkézben lévő játékfejlesztő- és kiadó cége volt, amelynek nevéhez olyan sikeres franchise-ok fűződnek, mint például a The Elder Scrolls, a Fallout, a Doom, a Wolfenstein, a Quake vagy a Dishonored sorozatok.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak