Alig egy napja számoltunk be róla, hogy a Sony szórakoztató részlegénél 900 embert küldenek el, mert a játékipar nem úgy muzsikál, mint a koronavírus kirobbanásakor elrendelt karanténok idején. Nem sokkal a japán vállalat bejelentését követően aztán érkezett az Electronics Arts (EA) helyzetjelentése, ami szófordulataiban és tartalmában sem sokban különbözik a Sony PR-mázba csomagolt üzenetétől.
Az egyik legismertebb videójáték-fejlesztő vezérigagatója nagyon ügyelt, hogy ne írja le az elbocsátás és leépítés szavakat, de ettől még a tény tény marad: a cég az alkalmazottainak nagyjából 5 százalékát érintő "átszervezésbe" kezd, azaz közel 700 dolgozónak köszönik meg az eddigi munkát. A vállalat egyébként szűk egy évvel korábban már tett egy hasonló lépést. Akkor a munkatársak 6 százalékával rövidült a fizetési lista.
Az EA ezzel párhuzamosan más területeken is igyekszik spórolni. Ennek szellemében csökkentik a vállalat által használt irodaterületet, illetve leállítanak már folyó projekteket. Utóbbiak körébe tartozik a Star Wars univerzumába álmodott lövöldözős akciójáték, a Respawn fejlesztésének azonnali befejezése.
Ipari szintű probléma
A játékipar jelenlegi állapotát jól szemlélteti, hogy csak ezen a héten már öt cég jelentett be leépítést. A videogamelayoffs.com összesítése alapján az idén, azaz mindössze két hónap alatt közel 8000 munkahelyet számoltak fel a szektorban érdekelt vállalkozások. Ezt a számot a tavaly egész évre kimutatott 10 500-as mennyiséggel érdemes összevetni.
A szegmensre több negatív tényező hat egyszerre. Az egyik a már említett pandémia utáni visszarendeződés, ami a játékiparban a forgalom 5 százalékos zsugorodását hozta 2022-ben, amit tavaly csak egy szerényen plusznullás eredmény követett. De nem tesz jót a beruházási kedvnek az sem, hogy az amerikai jegybanki magasan tartja az alapkamatot.
Ennek megfelelően a szektor szereplői igyekeznek elbocsátásokkal (is) alkalmazkodni a megváltozott klímához. A Sony nagy riválisa, a Microsoft például 1900 dolgozótól válik meg azt követően, hogy néhány hónapja végre lezárta a piac legnagyobb szabású akvizícióját. A League of Legendsről ismert, a kínai Tencent által birtokolt Riot Gamesnél szintén több ezer főtől köszönnek el, de ahogy a fentebbi összesített listából is kitűnik, komoly elbocsátások történtek, történnek számos más, kisebb stúdió esetében is.
(Kép: Electronic Arts)
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak