A WhatsApp alapítója után az Instragam-alapítók, a fotómegosztó jelenlegi operatív vezetői is leléptek a Facebooktól. Túlságosan sok konfliktusuk volt a Facebook-vezérrel.

Elhagyja a Facebookot az Instagram két alapítója, Kevin Systrom (a fenti képen balra) és Mike Krieger, mert új kihívásokra vágynak. Távozásukat az teszi igazán pikánssá, hogy a Facebook másik fontos szerzeményének, a WhatsApp-nak már mindkét alapítója távozott. Brian Acton tavaly ősszel (ő még a #DeleteFacebook kampányba is beszállt), a felvásárlást levezénylő vezérigazgató, Jan Koum pedig idén májusban jelentette be távozását.

A Systrom és Krieger közleményben köszönte meg az Instagram dolgozóinak az együtt töltött éveket. A Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg is kiadott egy szűkszavú közleményt, amelyben azt írta, hogy nagyon élvezte a közös munkát a két szakemberrel.

Hat év elég volt Zuckerbergből?

A két Instragram-vezető távozásának oka – amit a kiadott közlemény kincstári szövege is sejtet – a Bloomberg szerint az volt, hogy egyre több konfliktus támadt a két alapító és Zuckerberg között. Zuckerberg állítólag mind intenzívebben folyt bele az Instagram ügyeibe, mert mind nagyobb szerepet szánt a képmegosztó oldalnak és alkalmazásnak a vállalat jövőjében.

Az Instagramot 2012-ben vásárolta fel a Facebook 1 milliárd dollárért. Mivel azonban előbbi függetlenül működött, a felvásárlással a két alapító is pozícióban maradt, és nagy fokú önállósággal irányították az oldal fejlesztését: Systrom ügyvezetőként, Krieger pedig technológiai igazgatóként dolgozott tovább.

A Facebook és az Instagram együttélése sokáig nagyon sikeresnek tűnt. Az egymilliárd dollárért megszerzett oldal elemzők szerint idén már legalább 100 milliárdot ért. Igaz, ehhez az értéknövekedéshez szükség volt a Facebook biztosította háttérre is. Az azonban inkább a két vezető érdeme, hogy például sokkal dinamikusabban tudta növelni a felhasználói táborát, mint a Facebook.

Az anyavállalat egyébként türelmesen várt befektetése termőre fordulására. Épp három éve, 2015 szeptemberében indulhattak el a reklámvideók az oldalon, egy évvel később pedig a céges fiókok előtt is megnyitották az oldalt, amivel tavaly már komoly bevételeket értek el. A tavalyi pénzügyi évben a Facebook-birodalom teljes bevételeinek több mint 10 százalékát az Instagram hozta, és az előrejelzések szerint idén akár 16 százalékra is felmehet a részesedése.

Eddig jól ment a kötéltánc

A siker egyik kulcsa az volt, hogy Systrom és Krieger – Jan Koummal ellentétben – ügyesen egyensúlyoztak a vállalaton belül. Egyfelől maximálisan ki tudták használni a Facebook nyújtotta hátteret – a forrásokat, az infrastruktúrát és a mérnöki kapacitásokat –, másfelől ellent tudtak állni olyan kéréseknek és integrációs kísérleteknek, amelyek nem illeszkedtek az elképzeléseikbe. Ennek köszönhetően a Facebookot érintő botrányok – a Cambridge Analytica-ügy, a hamis hírek problémája vagy az orosz beavatkozás az amerikai elnökválasztásba – sem értek el az Instagramig.

Persze a Koummal való összehasonlítás sántít. A WhatsApp-alapító a terméke jellege miatt is jóval nehezebb helyzetben volt. Egyrészt a WhatsApp-ért jóval nagyobb összeget – 16 milliárd dollárt – fizetett a Facebook. Miközben Kouméknak fel kellett adniuk az eredeti üzleti modellt (évi 1 dollárt kértek a program használatért), nem sikerült más komolyabb bevételi forráshoz jutniuk. Így maradt a felhasználói adatok értékesítése, ami viszont ellentmondott Koum elveinek.

Növekedési kényszer hajtja Zuckerbergéket

Az Instagram-vezetők és Zuckerberg viszonyának valószínűleg nem tett jót, hogy a Facebook-birodalom némileg nehéz helyzetbe került idén. Amikor ugyanis a második negyedévi gyorsjelentésből kiderül, hogy az eredmények elmaradnak a várakozásoktól, és Zuckerbergék bejelentették, hogy a növekedés lassulásával kell számolni a kiadások emelkedése mellett, egy nap alatt 20 százalékot zuhant a Facebook árfolyama. A befektetőket az sem érdekelte, hogy a bevételek több mint 40 százalékkal nőttek, bár a működési eredményhányad 47-ről 44 százalékra csökkent. (A Facebook árfolyama idén összességében 6 százalékot csökkent.)

A portfólión belül – ezt maga Zuckerberg is hangsúlyozta – az Instagram kétszer olyan gyorsan növekedett, mint maga a Facebook, így valószínűleg középtávon is sokkal nagyobb figyelem összpontosul rá a vállalatcsoporton belül.

A Bloomberg azt valószínűsíti, hogy az oldal az alapítók távozása után szorosabban integrálódik a Facebookkal. Egy új vezető – aki valószínűleg belülről kerül ki – nagyobb hajlandóságot mutat arra, hogy több mindent feláldozzon az Instagram önállóságából és egyediségéből a vállalatcsoport sikere érdekében. A Bloomberg szerint egyébként az Instagramhoz májusban érkezett Adam Mosseri lehet a legesélyesebb a vezetői pozícióra. Ő korábban hat évig felelt a Facebook news feedjének a fejlesztéséért.

Közösség & HR

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.