Elhagyja a Facebookot az Instagram két alapítója, Kevin Systrom (a fenti képen balra) és Mike Krieger, mert új kihívásokra vágynak. Távozásukat az teszi igazán pikánssá, hogy a Facebook másik fontos szerzeményének, a WhatsApp-nak már mindkét alapítója távozott. Brian Acton tavaly ősszel (ő még a #DeleteFacebook kampányba is beszállt), a felvásárlást levezénylő vezérigazgató, Jan Koum pedig idén májusban jelentette be távozását.
A Systrom és Krieger közleményben köszönte meg az Instagram dolgozóinak az együtt töltött éveket. A Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg is kiadott egy szűkszavú közleményt, amelyben azt írta, hogy nagyon élvezte a közös munkát a két szakemberrel.
Hat év elég volt Zuckerbergből?
A két Instragram-vezető távozásának oka – amit a kiadott közlemény kincstári szövege is sejtet – a Bloomberg szerint az volt, hogy egyre több konfliktus támadt a két alapító és Zuckerberg között. Zuckerberg állítólag mind intenzívebben folyt bele az Instagram ügyeibe, mert mind nagyobb szerepet szánt a képmegosztó oldalnak és alkalmazásnak a vállalat jövőjében.
Az Instagramot 2012-ben vásárolta fel a Facebook 1 milliárd dollárért. Mivel azonban előbbi függetlenül működött, a felvásárlással a két alapító is pozícióban maradt, és nagy fokú önállósággal irányították az oldal fejlesztését: Systrom ügyvezetőként, Krieger pedig technológiai igazgatóként dolgozott tovább.
A Facebook és az Instagram együttélése sokáig nagyon sikeresnek tűnt. Az egymilliárd dollárért megszerzett oldal elemzők szerint idén már legalább 100 milliárdot ért. Igaz, ehhez az értéknövekedéshez szükség volt a Facebook biztosította háttérre is. Az azonban inkább a két vezető érdeme, hogy például sokkal dinamikusabban tudta növelni a felhasználói táborát, mint a Facebook.
Az anyavállalat egyébként türelmesen várt befektetése termőre fordulására. Épp három éve, 2015 szeptemberében indulhattak el a reklámvideók az oldalon, egy évvel később pedig a céges fiókok előtt is megnyitották az oldalt, amivel tavaly már komoly bevételeket értek el. A tavalyi pénzügyi évben a Facebook-birodalom teljes bevételeinek több mint 10 százalékát az Instagram hozta, és az előrejelzések szerint idén akár 16 százalékra is felmehet a részesedése.
Eddig jól ment a kötéltánc
A siker egyik kulcsa az volt, hogy Systrom és Krieger – Jan Koummal ellentétben – ügyesen egyensúlyoztak a vállalaton belül. Egyfelől maximálisan ki tudták használni a Facebook nyújtotta hátteret – a forrásokat, az infrastruktúrát és a mérnöki kapacitásokat –, másfelől ellent tudtak állni olyan kéréseknek és integrációs kísérleteknek, amelyek nem illeszkedtek az elképzeléseikbe. Ennek köszönhetően a Facebookot érintő botrányok – a Cambridge Analytica-ügy, a hamis hírek problémája vagy az orosz beavatkozás az amerikai elnökválasztásba – sem értek el az Instagramig.
Persze a Koummal való összehasonlítás sántít. A WhatsApp-alapító a terméke jellege miatt is jóval nehezebb helyzetben volt. Egyrészt a WhatsApp-ért jóval nagyobb összeget – 16 milliárd dollárt – fizetett a Facebook. Miközben Kouméknak fel kellett adniuk az eredeti üzleti modellt (évi 1 dollárt kértek a program használatért), nem sikerült más komolyabb bevételi forráshoz jutniuk. Így maradt a felhasználói adatok értékesítése, ami viszont ellentmondott Koum elveinek.
Növekedési kényszer hajtja Zuckerbergéket
Az Instagram-vezetők és Zuckerberg viszonyának valószínűleg nem tett jót, hogy a Facebook-birodalom némileg nehéz helyzetbe került idén. Amikor ugyanis a második negyedévi gyorsjelentésből kiderül, hogy az eredmények elmaradnak a várakozásoktól, és Zuckerbergék bejelentették, hogy a növekedés lassulásával kell számolni a kiadások emelkedése mellett, egy nap alatt 20 százalékot zuhant a Facebook árfolyama. A befektetőket az sem érdekelte, hogy a bevételek több mint 40 százalékkal nőttek, bár a működési eredményhányad 47-ről 44 százalékra csökkent. (A Facebook árfolyama idén összességében 6 százalékot csökkent.)
A portfólión belül – ezt maga Zuckerberg is hangsúlyozta – az Instagram kétszer olyan gyorsan növekedett, mint maga a Facebook, így valószínűleg középtávon is sokkal nagyobb figyelem összpontosul rá a vállalatcsoporton belül.
A Bloomberg azt valószínűsíti, hogy az oldal az alapítók távozása után szorosabban integrálódik a Facebookkal. Egy új vezető – aki valószínűleg belülről kerül ki – nagyobb hajlandóságot mutat arra, hogy több mindent feláldozzon az Instagram önállóságából és egyediségéből a vállalatcsoport sikere érdekében. A Bloomberg szerint egyébként az Instagramhoz májusban érkezett Adam Mosseri lehet a legesélyesebb a vezetői pozícióra. Ő korábban hat évig felelt a Facebook news feedjének a fejlesztéséért.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak