Jan Koum, a WhatsApp társalapítója és egykori vezérigazgatója 2014-ben azt ígérte a felhasználóknak, hogy nem változik semmi. A dolgok azonban máshogy alakultak.

Elhagyja a Facebookot Jan Koum, a WhatsApp társalapítója és egykori vezérigazgatója, aki a csetprogram 2014-es felvásárlásakor a Facebook igazgatótanácsának is tagja lett. Koum a felvásárláskor azt ígérte a felhasználóinak, hogy az alkalmazás továbbra is önállóan, függetlenül, az addigi tervek szerint működik. Sem az üzleti modellben, sem az alkalmazás működésében nem terveztek alapvető változást.

Koum stílusosan a Facebookon jelentette be döntését, de az okokról nem beszélt, pontosabban azt írta, hogy mással szeretne foglalkozni, például léghűtéses Porschékat gyűjtene. Így távozását a laikusok akár fáradtságnak is betudhatják – mi másért érdekelnék jobban az alapítót az autóritkaságok, mint saját csevegőalkalmazása?

A The Washington Post azonban szinte a poszttal egy időben közölt cikket arról, hogy a WhatsApp-vezérnek egyáltalán nem volt ínyére, ahogy a Facebook bedarálta a a csevegőprogram felhasználóit a nagy üzletébe. Ebben szerepet játszhattak gyerekkori élményei is: 1976-ban született a Szovjetunióban, ahol a 80-as években megtapasztalhatta a személyes adatok és a magánélet semmibe vételét. A 90-es évek elején költözött családjával az Egyesült Államokba. (A csetprogram másik alapítója, Brian Acton már tavaly novemberben kilépett a Facebooktól, sőt a Cambridge Alnalytica-botrány után a #DeleteFacebook kampányhoz is csatlakozott.)

Két éve romlott el minden

Pedig kezdetben minden jól alakult. Az alkalmazás terjedésének nagyon nagy lendületet adott a Facebook biztosította háttér. A 2014 februárjában, azaz a felvásárlás bejelentésekor mintegy 450 millió aktív felhasználóval rendelkező csevegőprogramot az év augusztusában már 600 millióan használták, egy évvel később pedig már 900 millióan használták – összehasonlításképpen: a Facebook nagyjából akkoriban érte az 1 milliárd felhasználót.

Mindez azonban nem változtatott a csevegőprogram szellemiségén. Ezt jól mutatta, hogy amikor a brazil kormány fel akart lépni a az alkalmazás ellen, és ez elriasztotta a brazil felhasználókat, a legtöbben a titkos kommunikációt biztosító Telegramot választották – valószínűleg azt érezték a legközelebb a WhatsApphoz.

A fejlesztések is a régi szellemben folytak: a 2016 tavaszán bejelentett újdonságok a magánélet még teljesebb védelmét biztosították a WhatsApp-felhasználóknak. Minden kommunikációt titkosítottak, ami azt is biztosította, hogy a kommunikációval kapcsolatos adatokhoz a cég még egy kormányzati szerv kérésére sem férhetett hozzá.

Csakhogy néhány hónappal később nagy változás jött: módosították a WhatsApp felhasználási feltételeit. A felhasználói adatbázist összeboronálták a Facebookéval, hogy a közösségi oldal hirdetési rendszere egyben tudja kezelni a kettőt.

Pénz beszél, a karaván halad…

A Facebook és a WhatsApp üzleti elképzelései között komoly kulturális szakadék volt/van. Míg a Facebook lényegében abból él, hogy értékesíti a felhasználók gátlástalanul és sokszor meggondolatlanul megosztott információit, addig a WhatsApp elsősorban abból akart pénzt csinálni, hogy egy év ingyenes használat után évi 0,99 centet kért az app használatáért. 2016-ban azonban a Facebook nyomására ingyenessé tették az alkalmazást, és innentől már a "ha ingyen van valami, akkor te vagy az áru" elv működött. A közösségi oldal állítólag arra is kísérletet tett, hogy gyengítse a csevegőprogram által alkalmazott titkosítást.

A The Washington Postnak nyilatkozó szakértők szerint Koum távozása érzékenyen érinti a közösségi oldalt, melynek menedzsmentje rendre lojálisan viselkedik a botrányok idején. A lapnak a Facebook egyébként nem akarta kommentálni a WhatsApp vezérigazgatójának távozását.

Törölhetjük a facebookos múltunkat

Zuckerberg, aki dicsérő szavakkal búcsúzott Jan Koumtól – többek között azt írva, hogy sokat tanult tőle az adatvédelem fontosságáról –, az F8 fejlesztői konferencián jelentett be egy új funkciót: a felhasználók törölhetik a múltbeli tevékenységük nyomait az oldalról.

Az új lehetőség leginkább a böngészőelőzmények törlésére emlékeztet. Ez azonban – mint azt Erin Egan, a Facebook adatvédelmi felelőse bejelentette –, nem jelenti az adatgyűjtés leállítását. Mindenesetre már az is valami, hogy a tudatos felhasználók legalább utólag korlátozhatják a közösségi oldalt, hogy nyomon kövesse a tevékenységüket.

Persze Zuckerberg azt is hozzáteszi, hogy aki töröl, annak kényelmetlenebb is lesz az élete. Azaz valószínűleg jól számol az, aki azt mondja, hogy nagyjából olyan hatása lesz ennek a funkciónak a Facebook adatüzletére, mint a #DeleteFacebook kampánynak a Facebook-használók számára.

Valóban csapás csapás után éri a Facebookot, mióta a Cambridge Analytica-botrány kitört. Nem sikerült valami fényesre Mark Zuckerberg kongresszusi meghallgatása sem. Mindez azonban meg sem látszik a cég negyedéves eredményein. A piacelemzők azt valószínűsítik, hogy majd a következő negyedévre kell figyelni, ott lesz látható a hatás. Már ha látható lesz. A Facebook ugyanis azzal a közel 1,5 milliárd felhasználójával, akit napi szinten magához láncolt, messze túl van azon a kritikus tömegen, amelyet egy akár az amerikai elnökválasztást is befolyásoló adatvédelmi botrány meg tudna ingatni.

Meglehet, Koum távozásának negatív visszhangja rövid időre befolyásolja a részvényárfolyamokat, ám a Facebook-felhasználók elképesztő tömegéről, a róluk begyűjtött adatok elemzéséből remélt hatékonyságnövelésről nem fog lemondani egyetlen nagy Facebook-ügyfél sem, így örömmel fizet a Facebook szolgáltatásaiért. A felhasználók nagy tömegeit pedig vajmi kevéssé érdekli a Cambridge Analytica tevékenysége, ahogy arra is nagy ívben tesznek, miért akarja Koum épp vízhűtéses Porschékra szórni a pénzét.

Közösség & HR

A Gutenberg-galaxis még az internetnek is ellenáll

Habár a napilapok és egyéb nyomtatott újságok szinte kivétel nélkül szenvednek, ha éppen nem húzták máris le a rolót, a könyvnyomtatás még a webes korszakban is kifizetődő.
 
Nem elég beszélni róla, tenni is kell azért, hogy jövőállóbbak legyenek a vállalatok. Szerencsére ebben rengeteg technológia áll már a rendelkezésre, csak győzzünk válogatni közöttük.

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.