Négy év óta először nyúl hozzá a felhasználói feltételekhez a világ legnépszerűbb csevegőalkalmazása. A változással pontosan az történik, amitől sokan tartottak azóta, hogy a Facebook gigantikus összegért felvásárolta a WhatsApp-ot: elkezdik összeboronálni az egyenként is felbecsülhetetlen értékű adatbázisokat. A felhasználóknak azért marad némi önrendelkezési joga, és nyilatkozhatnak arról, hogy köszönik, de nem kívánják megosztani ottani adataikat a közösségi hálózat reklámok elhelyezésért felelős rendszerével.
Az alkalmazás blogján tegnap megjelent bejegyzés elsősorban azzal magyarázza a lépést, hogy a szabályok könnyebben értelmezhetőek legyenek és tartalmazzák az elmúlt időszakban született WhatsApp alkalmazásokat és szolgáltatásokat, mint amilyen például a minden csatornára kiterjedő, általános végponti titkosítás. Szintén bekerült a Facebook-birodalomhoz történt csatlakozás ténye, és nem mellesleg az a változás, miszerint a felhasználó bizonyos adataihoz (telefonszám, apphasználat gyakorisága stb.) mostantól az anyavállalat is hozzáférést kap.
Utóbbi azért fontos a hivatalos kommunikáció szerint, mivel így sokkal könnyebben megoldható a felhasználói élmény fejlesztése a WhatsApp, Facebook és a Facebookhoz köthető egyéb vállalatok szolgáltatásaiban, illetve javítható a kéretlen tartalom kiszűrésének hatékonysága. Természetesen a dolognak van egy másik, egyébként a WhatsApp által sem titkolt vetülete is. Az adatmegosztás ugyanis segítheti a Facebookot abban, hogy a hálózaton megjelenő hirdetéseket még jobb célzással tudja eljuttatni a megfelelőnek gondolt személyekhez.
Jöhet a céges kommunikáció
A blogbejegyzésben rögtön hozzáteszik, hogy a csevegőalkalmazás továbbra sem fog megjeleníteni harmadik féltől származó reklámokat, ugyanakkor az általános felhasználi szerződés módosítása már tartalmazza annak a lehetőségét, hogy a WhatsApp-on keresztül céges üzeneteket kaphassanak az emberek. Ennek a lehetőségét egy ideje belengette már a vállalkozás, hiszen a korábban bevezetett előfizetéses rendszer eltörlése és a reklámmentesség párhuzamos fenntartása csak valamiféle más bevételi forrás biztosításával tartható fenn.
Itt nem reklámanyagok eljuttatásáról van szó, hanem olyan ügyfél és vállalat közötti kommunikációról, amit eddig jellemzően sms-ben vagy hagyományos telefonhívással bonyolítottak. Így mondjuk egy bank könnyebben és olcsóbban tudná figyelmeztetni ügyfeleit az aktuális adatlopási kísérletekre, vagy egy csomagküldő szolgálat ezen keresztül informálná az érintetteket a kézbesítés részleteiről, de akár számlák is érkezhetnének ide mondjuk egy közműszolgáltatótól.
A WhatsApp potenciális forgalomtermelő képességét egy tavalyi elemzés 2020-ra évenként és felhasználóként 4 dollárra becsülte, amivel a Facebook-csoport összbevétele legalább 5 milliárddal hízhatna - állították a szakértők. Ráadásul ez elég konzervatív előrejelzésnek tűnik, hiszen a négy év későbbre prognosztizált 1,3 milliárdos táborból már idén év elején összejött egymilliárd.
Akinek nem tetszik, az (egy kicsit) ellenállhat
A változtatások elfogadása szükségszerű lesz a további használathoz, de van lehetőség a megosztott adatok felhasználási körét valamennyire szűkíteni. A részletes iránymutatást követve a felhasználó nyilatkozhat úgy, hogy nem akarja megosztani fiókjának információit a Facebookkal "reklám- és termékélmények fejlesztéséhez".
Fontos azonban tudni, hogy magát az adatok átadását ezzel nem akadályozza meg senki, hiszen ahogy a tájékoztatásban is olvasható: A Facebook és a más Facebook családba tartozó vállalatok továbbra is megkapják és használják ezeket az adatokat olyan más célokra, mint például infrastruktúra és kézbesítési rendszerek fejlesztése, szolgáltatásaink és szolgáltatásaik használata, rendszerek biztonságossá tétele, levélszemét (spam), visszaélések, vagy szabálysértések elleni küzdelemben.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak