A WhatsApp 2015-ös mutatói világosan jelezték, hogy a Facebook tulajdonában lévő szolgáltatás rövid időn belül átlépi az 1 milliárdos felhasználói számot. Tavaly szeptember elején a cég arról számolt be, hogy 900 milliónál is több aktív havi felhasználóval bírnak, ami azt jelenti, hogy egy hónapban egyszer legalább ennyien bejelentkeztek és valóban használták az alkalmazást.
Ingyenes, reklámok nélkül
Valamivel több, mint három hónap elteltével a WhatsApp ismét mérföldkőhöz érkezett, az eddigi legnagyobbhoz. A szolgáltatást már egymilliárdnál is többen veszik igénybe, amit a hasonló profilú cégek közül nem sokan (konkrétan senki) mondhatnak el magukról. Az eddigi tempó figyelembe vételével várható volt, hogy ez megtörténik, akadt mégis egy tényező, ami még pluszban meglódíthatta a folyamatokat.
A WhatsApp ingyenesen letölthető alkalmazásként vált egyre híresebbé, egy év után azonban 1 dolláros éves előfizetési díj ellenében lehetett csak tovább használni. A vezetés január közepén úgy döntött, hogy eltörli ezt a jelképesnek mondható díjat, így innentől kezdve teljesen ingyenes az applikáció. Fő indokként az olvasható a cég hivatalos blogján publikált bejegyzésben, hogy sokak nem rendelkeztek a fizetéshez szükséges bankkártyával, vagy nem bíztak az ilyen módon történő fizetésben, így a WhatsApp nem szerette volna elveszteni ezeket a felhasználókat.
A cég ezzel a lépéssel közel 1 milliárd dollárnyi bevételről mondott le, így felmerül a kérdés, hogy milyen üzleti modellel lesz fenntartható a szolgáltatás. Attól nem kell tartani, hogy reklámok jelennek meg az alkalmazás felületén, mert ez a forgatókönyv elfogadhatatlan a WhatsApp számára. Ehelyett olyan megoldásokon dolgoznak, amelyek lehetővé teszik, hogy az üzleti partnerek az alkalmazáson keresztül léphessenek kapcsolatba velünk. Ennek hallatán jogosan merül fel a „spam” kifejezés, de nem erről van szó, hanem egy új információs csatornáról, amivel az SMS-t, vagy a telefonhívást váltanák le.
Csak a Messenger tudja megszorítani
A WhatsApp ezzel az eredménnyel magasan vezeti a hasonló profilú appok versenyét. Egy szoros házi verseny azonban még mindig kialakulhat, mert a legnagyobb rivális, a Facebook Messenger a január elejei adatok szerint átlépte a 800 milliós aktív havi felhasználói számot. A ranglista többi szereplője jócskán lemaradva, de így is masszív rajongótáborral követik a nagyokat: a Kínában népszerű WeChat 650 millió, a Skype 300 millió, az Európában és így hazánkban is jobban ismert Viber 249 millió, a Line pedig 212 millió felhasználót számlál.
A milliárdosok klubját erősíti maga a Facebook is, amelynek az aktív felhasználó száma már másfél milliárd felett jár, viszont nemrég történt meg elsőként, hogy egyetlen napon több mint 1 milliárdan jelentkeztek be és használták az oldalt. A friss pénzügyi eredményeit nemrég publikáló Google szintén tovább gazdagította a „milliárdosokat”: a Keresés, a Google Play, a Chrome, a Térképek, illetve a YouTube után már a Gmail aktív havi felhasználói száma is meghaladja az 1 milliárdot.
(Nyitókép: Snapfunz.com)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak