A Facebook múlt héten jelentette be, hogy a napi aktív látogatók száma először lépte át az egymilliárd embert. Alig pár nappal később pedig a tavaly februárban rekordösszegért felvásárolt WhatsApp mutatott fel ezzel összemérhető teljesítményt.
Nőnek, mint a bolondgomba
Az önálló üzenetküldő alkalmazás nem véletlenül keltette fel a Facebook-alapító Mark Zuckerberg figyelmét, hiszen már a felvásárlás előtt is nagyon meggyőző növekedési számokat produkáltak. Az pedig borítékolható volt, hogy a lájkbirodalom hatalomátvétele egyben új lehetőségeket is teremt majd a tábor bővítésére.
A tavaly áprilisban még "csak" félmilliárd havi aktív felhasználóval rendelkező WhatsApp néhány hónap alatt 100 millióval tudta megfejelni ezt a sokaságot. Ezzel egyébként akkor (is) magasan vezetett, hiszen például a második helyen lévő, elsősorban Kínában népszerű WeChatnek 438 millió aktív felhasználója volt, míg például az Európában erős Viber mindössze nagyjából 150 milliónál járt.
A héten pedig már azt jelenthette be a cég vezetője, hogy a WhatsApp felhasználói köre átlépte a 900 millió főt. Ez azt jelenti, hogy még mindig óriási a lendület, hiszen egy év alatt 50 százalékkal tudtak terjeszkedni. Persze közben a konkurencia sem tétlenkedett: a WeChat a legfrissebb adatok szerint 600 millió havi aktív taggal rendelkezik, a Viber pedig áprilisban érte el a 250 milliós szintet. A WhatsApp ráadásul a családon belüli riválist, a Facebook saját üzenetküldő megoldását, a Messengert is dominálja. Utóbbit a legfrissebb adatok szerint 700 millió ember használja havi rendszerességgel.
Jönnek a kommunikációnak hívott hirdetések?
Bővülés tekintetében tehát nincs gondban a WhatsApp, a teljesítményt pedig maga Zuckerberg is megsüvegelte. Az viszont továbbra sem világos, hogy meddig tartható fenn az alapítók azon törekvése, hogy reklámoktól mentesen tartsák az alkalmazást. Bár ez a filozófia a kezdetektől fogva jellemezte a céget, a felvásárlás után ez nem feltétlenül marad örökké érvényben.
Idén májusban például a Facebook pénzügyi vezetője arról beszélt, miszerint a WhatsApp a jövőben teret engedhet a B2C kommunikációnak. A reklám szó használatát gondosan kerülő David Wehner akkori nyilatkozata szerint a WhatsApp jó felületet nyújthat a távolabbi jövőben arra, hogy a cégek kapcsolatba léphessenek, azaz üzenhessenek a felhasználóknak. Ez volt az első, de valószínűleg nem utolsó olyan irányú jelzés a Facebook részéről, ami az egymilliárd havi aktív felhasználó felé közelítő alkalmazás monetizálására utalt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak