A Facebook több mint 16 milliárd dollár értékben megvásárolta a népszerű WhatsApp alkalmazást. Az összeg nagyságrendjét mutatja, hogy ennyiből körülbelül kijönne az évszázad magyar beruházásanak titulált paksi bővítés.

A VoIP alapú üzenetküldő alkalmazások egyre vonzóbbak az olyan nagyvállalatok szemében, mint a Facebook. Zuckerberg és csapata már tett egy (sikertelen) próbát a SnapChat megszerzésére, de a pár éves startup visszautasította a lehetőséget. Pár napja 900 millió dollárért elkelt a Viber, amit egy japán cég, a Rakuten szerzett meg magának. Most a WhatsAppra került a sor, ami 16 milliárd dollár értékű készpénz és FB részvény ellenében lett a Facebook tulajdona.

Rekordösszeg egy rekorderért

A felvásárlás értéke meghalad minden korábbi, hasonló üzletet, hiszen még az Instagram is „csak” alig több mint egy milliárd dollárért kelt el annak idején. A 16 milliárd dollárból 4 milliárdot fizet ki a Facebook készpénzben, a fennmaradó részt 186 darab, 12 milliárd USD értékű részvény formájában kapja meg a WhatsApp. (Az alapösszeg jelenlegi árfolyamon több mint 3600 milliárd forintnak felel meg, azaz a paksi bővítés tervezett költségével vetekszik.) Sőt, mindezeken felül még 3 milliárd dollárnyi további részvényt juttat a Facebook a startupnak, amit kizárólag az alapítók és a dolgozók használhatnak fel, amennyiben az elkövetkező négy évben maradnak a cégnél.

A megállapodás értelmében a WhatsApp stábja a Facebook csapatát erősíti a jövőben, de az alkalmazás továbbra is önállóan, függetlenül, az eddigi üzleti tervek szerint fog tovább működni. Joan Koum, a cég társalapítója és vezérigazgatója szintén csatlakozik a FB-hoz, ahol igazgatótanácsi tagságot kap. Koum kijelentette, hogy nem terveznek változtatást az alkalmazás működésében, üzleti modelljében, vagyis a felhasználóknak nem kell tartaniuk attól, hogy a felület facebookos lesz, vagy holnaptól reklámok lepik el az appot.

Jan Koum, a WhatsApp CEO-ja: négy év alatt vitte csúcsra a céget

Zuckerberg az ügylet kapcsán közzétett blogbejegyzésében ismét kifejtette, hogy a cég küldetése egy nyitott és behálózott világ létrehozása, amihez a WhatsApp havi 450 milliós felhasználói bázisa kiváló eszközként szolgálhat. Sőt, Zuck azt jósolja, hogy ez a közel fél milliárd ember hamarosan eléri a bűvös 1 milliárdos határt, amire minden esély megvan, hiszen a szolgáltatásba naponta egy millió új felhasználó regisztrál és az összes ismert, üzenetküldő megoldás közül egyedül a WhatsApp mutat töretlen, megállíthatatlan fejlődést.

Az SMS napjai meg vannak számlálva?

Elemzői, szakértői vélemények szerint a Facebook célja az előbb említetteken kívül az, hogy a kezében tartson egy olyan szolgáltatást, amelynek a felhasználói lassan több szöveges üzenetet küldenek (19 milliárd naponta) és fogadnak (34 milliárd/nap), mint SMS-t, de ezen kívül naponta még 600 millió fotót, 200 millió hangüzenetet és 100 millió videóüzenete indítanak útjára. A vállalat tisztában van azzal, hogy a mobilos felületeken működő, platformoktól független (a WhatsApp az összes oprendszerre elérhető) üzenőalkalmazásoké a jövő, a felhasználók egyre nagyobb számban ismerik fel, hogy sokkal több lehetőséget nyújt egy csevegő app, ahol az üzenetekért nem is kell fizetni.

A Facebook többször próbálkozott a mobilos felületekre való betöréssel (pl. Facebook Home, Paper), de hamar kiderült, hogy egyszerűbb, ha csak megszerzi a népszerű szolgáltatásokat, amelyeket aztán be tud fűzni a saját folyamataiba, amihez hozzáadódik a megszerezett cégek munkatársainak specializált szakértelme.
 

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.