A Facebook több mint 16 milliárd dollár értékben megvásárolta a népszerű WhatsApp alkalmazást. Az összeg nagyságrendjét mutatja, hogy ennyiből körülbelül kijönne az évszázad magyar beruházásanak titulált paksi bővítés.

A VoIP alapú üzenetküldő alkalmazások egyre vonzóbbak az olyan nagyvállalatok szemében, mint a Facebook. Zuckerberg és csapata már tett egy (sikertelen) próbát a SnapChat megszerzésére, de a pár éves startup visszautasította a lehetőséget. Pár napja 900 millió dollárért elkelt a Viber, amit egy japán cég, a Rakuten szerzett meg magának. Most a WhatsAppra került a sor, ami 16 milliárd dollár értékű készpénz és FB részvény ellenében lett a Facebook tulajdona.

Rekordösszeg egy rekorderért

A felvásárlás értéke meghalad minden korábbi, hasonló üzletet, hiszen még az Instagram is „csak” alig több mint egy milliárd dollárért kelt el annak idején. A 16 milliárd dollárból 4 milliárdot fizet ki a Facebook készpénzben, a fennmaradó részt 186 darab, 12 milliárd USD értékű részvény formájában kapja meg a WhatsApp. (Az alapösszeg jelenlegi árfolyamon több mint 3600 milliárd forintnak felel meg, azaz a paksi bővítés tervezett költségével vetekszik.) Sőt, mindezeken felül még 3 milliárd dollárnyi további részvényt juttat a Facebook a startupnak, amit kizárólag az alapítók és a dolgozók használhatnak fel, amennyiben az elkövetkező négy évben maradnak a cégnél.

A megállapodás értelmében a WhatsApp stábja a Facebook csapatát erősíti a jövőben, de az alkalmazás továbbra is önállóan, függetlenül, az eddigi üzleti tervek szerint fog tovább működni. Joan Koum, a cég társalapítója és vezérigazgatója szintén csatlakozik a FB-hoz, ahol igazgatótanácsi tagságot kap. Koum kijelentette, hogy nem terveznek változtatást az alkalmazás működésében, üzleti modelljében, vagyis a felhasználóknak nem kell tartaniuk attól, hogy a felület facebookos lesz, vagy holnaptól reklámok lepik el az appot.

Jan Koum, a WhatsApp CEO-ja: négy év alatt vitte csúcsra a céget

Zuckerberg az ügylet kapcsán közzétett blogbejegyzésében ismét kifejtette, hogy a cég küldetése egy nyitott és behálózott világ létrehozása, amihez a WhatsApp havi 450 milliós felhasználói bázisa kiváló eszközként szolgálhat. Sőt, Zuck azt jósolja, hogy ez a közel fél milliárd ember hamarosan eléri a bűvös 1 milliárdos határt, amire minden esély megvan, hiszen a szolgáltatásba naponta egy millió új felhasználó regisztrál és az összes ismert, üzenetküldő megoldás közül egyedül a WhatsApp mutat töretlen, megállíthatatlan fejlődést.

Az SMS napjai meg vannak számlálva?

Elemzői, szakértői vélemények szerint a Facebook célja az előbb említetteken kívül az, hogy a kezében tartson egy olyan szolgáltatást, amelynek a felhasználói lassan több szöveges üzenetet küldenek (19 milliárd naponta) és fogadnak (34 milliárd/nap), mint SMS-t, de ezen kívül naponta még 600 millió fotót, 200 millió hangüzenetet és 100 millió videóüzenete indítanak útjára. A vállalat tisztában van azzal, hogy a mobilos felületeken működő, platformoktól független (a WhatsApp az összes oprendszerre elérhető) üzenőalkalmazásoké a jövő, a felhasználók egyre nagyobb számban ismerik fel, hogy sokkal több lehetőséget nyújt egy csevegő app, ahol az üzenetekért nem is kell fizetni.

A Facebook többször próbálkozott a mobilos felületekre való betöréssel (pl. Facebook Home, Paper), de hamar kiderült, hogy egyszerűbb, ha csak megszerzi a népszerű szolgáltatásokat, amelyeket aztán be tud fűzni a saját folyamataiba, amihez hozzáadódik a megszerezett cégek munkatársainak specializált szakértelme.
 

A Gutenberg-galaxis még az internetnek is ellenáll

Habár a napilapok és egyéb nyomtatott újságok szinte kivétel nélkül szenvednek, ha éppen nem húzták máris le a rolót, a könyvnyomtatás még a webes korszakban is kifizetődő.
 
Nem elég beszélni róla, tenni is kell azért, hogy jövőállóbbak legyenek a vállalatok. Szerencsére ebben rengeteg technológia áll már a rendelkezésre, csak győzzünk válogatni közöttük.

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.