Úgy ömlik a pénz a Facebookhoz, mintha meg sem történt volna a Cambridge Analytica-botrány. Pedig több hirdető szinte azonnal bejelentette, hogy felfüggeszti hirdetésit a közösségi oldalon. Persze gyorsan hozzá is tehetjük, hogy az erkölcsi megfontolásoknál általában erősebbek az üzletiek. És a 2,2 milliárd aktív felhasználó elég súlyos érv, hogy elnyomja a vállalatvezetők személyes adatokkal való visszaélés miatt érzett esetleges aggályait. (Persze megközelíthető az egész onnan is, hogy miért ők aggódjanak amiatt a milliárdnyi felhasználó miatt, akiknek többsége bele sem gondol abba, mit húz magára azzal, hogy ország-világ elé tárja életét csupán azért, mert az menőnek tűnik.)
Minden eddiginél többet kasszíroztak
Volt mire büszkének lennie Mark Zuckerbergnek a pénzügyi eredmények ismertetésekor. Az év első három hónapjában a bevétel megközelítette a 12 milliárd dollárt vállalat első negyedévben. Ez 49 százalékkal több pénz, mint amint az előző évben besöpörtek, akkor 8 milliárd volt a bevétel. A nettó profit még durvábban nőtt: míg tavaly épp csak meghaladta a 3 milliárd dollárt, most paraszthajszállal lett kevesebb 5 milliárdnál, ami 63 százalékos növekedés.
A 2,2 milliárd facebookozó hatékony önkéntesnek bizonyult, mivel az oldal bevételeinek 98,6 százalékát nekik köszönhetik Zuckerbergék, így ebben is hasonló növekedést produkált a Facebook, mint a teljes bevételben. Az idei első három hónap hirdetési bevétele 11,8 milliárd dollár lett szemben a tavalyi 8 milliárddal.
A bevételek eszközök szerinti megosztása mutatja, hogy a Facebook-használatban egyre inkább egyeduralkodó válik a mobil. A reklámbevétel már 91 százalékát a mobil eszközökön realizálták (ennek már tavaly is magas volt az aránya: 85 százalék).
A föld lakóinak harmadát behálózták
A felhasználói tábor is nő. Jelenleg 2,2 milliárd havonta legalább egyszer aktív felhasználót számolt össze az oldal. A naponta aktívak száma pedig közel 1,5 milliárd. Mindkét tábor 13 százalékkal nőtt egy év alatt. Ez azt jelenti, hogy a Föld lakosságának 30 százaléka havonta legalább egyszer, 19 százaléka pedig napi rendszerességgel használja a közösségi oldalt. Az arányok még durvábbak, ha nem vesszük figyelembe Kína 1,4 milliárdhoz közelítő népességét, tekintve, hogy az országban a Facebook pozíciói meglehetősen gyengék az ottani szabályozási környezet miatt: a facebookozók aránya egyből 35 (havi használók), illetve 23 százalékra (napi használók) kúszik fel.
De hiába a magas használati arány, még, mindig vannak meghódítandó területek, és még mindig meglehetősen dinamikusan képes a felhasználói bázisát növelni az oldal, ha lassul is a bővülés. A tavalyi első negyedévhez képest 13 százalékkal nőtt a naponta aktív felhasználók száma.
Javult a kihozatal, de emelkednek a költségek is
A negyedévben minden egyes felhasználójából 5,53 dollár bevételre tett szert a Facebook, ez magasabb, mint az elemzők várták (5,35 dollár), és 31 százalékkal magasabb, mint egy éve (4,23 dollár). Az amerikai felhasználók hatékonyabbak: 23,6 dollárt termeltek, az európaiak viszont már csak 8,12 dollárt. Ázsiai és a Csendes-óceán térsége pedig 2,46 dollárt.
Ahogy a kongresszusi meghallgatáson, a konferenciahíváson is nagyon fogadkozott Zuckerberg, hogy rendet vágnak az adatvédelmi anomáliákban, fellépnek a gyűlöletbeszéd, az álhírek és úgy általában a világ gonoszsága ellen.
Ami viszont a befektetőket jobban érdekelhette, arról David Wehner pénzügyi igazgatót beszélt. Egyrészt arról, hogy lassulhat az év folyamán a bevételek növekedése, ráadásul számolni kell a kiadások növekedésével is. A pénzügyi igazgató 50-60 százalékos növekedést sem tart elképzelhetetlennek, sokba kerülnek ugyanis a biztonsági beruházások, a tartalomszűrés és a hosszú távú innovációs beruházások is egyre több pénzt visznek.
Wehner arról is beszélt, hogy az európai adatvédelmi törvény, a GDPR komoly kihívást jelent majd a cégnek, éppen ezért kontinensünkön eleve a felhasználók számának stagnálásával számolnak, sőt akár csökkenés is elképzelhető. Ez pedig a bevételekre is hatással lehet majd.
Egyes szakértők is hasonló jövőt rajzolnak a közösségi oldalnak, mint a pénzügyi igazgató: ők a botrány késleltetett hatásával számolnak, mivel a botrány és Zuckerberg kongresszusi meghallgatása is a negyedév végére esett.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak