Mintha nem is lett volna a márciusi adatvédelmi botrány. Egyes szakértők szerint azonban az ügy még nincs lefutva.

Úgy ömlik a pénz a Facebookhoz, mintha meg sem történt volna a Cambridge Analytica-botrány. Pedig több hirdető szinte azonnal bejelentette, hogy felfüggeszti hirdetésit a közösségi oldalon. Persze gyorsan hozzá is tehetjük, hogy az erkölcsi megfontolásoknál általában erősebbek az üzletiek. És a 2,2 milliárd aktív felhasználó elég súlyos érv, hogy elnyomja a vállalatvezetők személyes adatokkal való visszaélés miatt érzett esetleges aggályait. (Persze megközelíthető az egész onnan is, hogy miért ők aggódjanak amiatt a milliárdnyi felhasználó miatt, akiknek többsége bele sem gondol abba, mit húz magára azzal, hogy ország-világ elé tárja életét csupán azért, mert az menőnek tűnik.)

Minden eddiginél többet kasszíroztak

Volt mire büszkének lennie Mark Zuckerbergnek a pénzügyi eredmények ismertetésekor. Az év első három hónapjában a bevétel megközelítette a 12 milliárd dollárt vállalat első negyedévben. Ez 49 százalékkal több pénz, mint amint az előző évben besöpörtek, akkor 8 milliárd volt a bevétel. A nettó profit még durvábban nőtt: míg tavaly épp csak meghaladta a 3 milliárd dollárt, most paraszthajszállal lett kevesebb 5 milliárdnál, ami 63 százalékos növekedés.

A 2,2 milliárd facebookozó hatékony önkéntesnek bizonyult, mivel az oldal bevételeinek 98,6 százalékát nekik köszönhetik Zuckerbergék, így ebben is hasonló növekedést produkált a Facebook, mint a teljes bevételben. Az idei első három hónap hirdetési bevétele 11,8 milliárd dollár lett szemben a tavalyi 8 milliárddal.

A bevételek eszközök szerinti megosztása mutatja, hogy a Facebook-használatban egyre inkább egyeduralkodó válik a mobil. A reklámbevétel már 91 százalékát a mobil eszközökön realizálták (ennek már tavaly is magas volt az aránya: 85 százalék).

A föld lakóinak harmadát behálózták

A felhasználói tábor is nő. Jelenleg 2,2 milliárd havonta legalább egyszer aktív felhasználót számolt össze az oldal. A naponta aktívak száma pedig közel 1,5 milliárd. Mindkét tábor 13 százalékkal nőtt egy év alatt. Ez azt jelenti, hogy a Föld lakosságának 30 százaléka havonta legalább egyszer, 19 százaléka pedig napi rendszerességgel használja a közösségi oldalt. Az arányok még durvábbak, ha nem vesszük figyelembe Kína 1,4 milliárdhoz közelítő népességét, tekintve, hogy az országban a Facebook pozíciói meglehetősen gyengék az ottani szabályozási környezet miatt: a facebookozók aránya egyből 35 (havi használók), illetve 23 százalékra (napi használók) kúszik fel.

 
Facebook Daily Active Users
Infogram


De hiába a magas használati arány, még, mindig vannak meghódítandó területek, és még mindig meglehetősen dinamikusan képes a felhasználói bázisát növelni az oldal, ha lassul is a bővülés. A tavalyi első negyedévhez képest 13 százalékkal nőtt a naponta aktív felhasználók száma.

Javult a kihozatal, de emelkednek a költségek is

A negyedévben minden egyes felhasználójából 5,53 dollár bevételre tett szert a Facebook, ez magasabb, mint az elemzők várták (5,35 dollár), és 31 százalékkal magasabb, mint egy éve (4,23 dollár). Az amerikai felhasználók hatékonyabbak: 23,6 dollárt termeltek, az európaiak viszont már csak 8,12 dollárt. Ázsiai és a Csendes-óceán térsége pedig 2,46 dollárt.

 
Facebook Average Revenue per User 2017
Infogram


Ahogy a kongresszusi meghallgatáson, a konferenciahíváson is nagyon fogadkozott Zuckerberg, hogy rendet vágnak az adatvédelmi anomáliákban, fellépnek a gyűlöletbeszéd, az álhírek és úgy általában a világ gonoszsága ellen.

Ami viszont a befektetőket jobban érdekelhette, arról David Wehner pénzügyi igazgatót beszélt. Egyrészt arról, hogy lassulhat az év folyamán a bevételek növekedése, ráadásul számolni kell a kiadások növekedésével is. A pénzügyi igazgató 50-60 százalékos növekedést sem tart elképzelhetetlennek, sokba kerülnek ugyanis a biztonsági beruházások, a tartalomszűrés és a hosszú távú innovációs beruházások is egyre több pénzt visznek.

Wehner arról is beszélt, hogy az európai adatvédelmi törvény, a GDPR komoly kihívást jelent majd a cégnek, éppen ezért kontinensünkön eleve a felhasználók számának stagnálásával számolnak, sőt akár csökkenés is elképzelhető. Ez pedig a bevételekre is hatással lehet majd.

Egyes szakértők is hasonló jövőt rajzolnak a közösségi oldalnak, mint a pénzügyi igazgató: ők a botrány késleltetett hatásával számolnak, mivel a botrány és Zuckerberg kongresszusi meghallgatása is a negyedév végére esett.

Közösség & HR

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.