A 2010-ben induló Instagramot alig két év működés után vásárolta fel a Facebook. Az akkor még mindössze nagyjából 30 millió felhasználóval büszkélkedő képmegosztó alkalmazásért egyesek túlzásnak is találták az egymilliárd dolláros vételárat. Az azóta eltelt idő azt bizonyította, hogy Mark Zuckerberg egyáltalán nem lőtt mellé annak idején, sőt nagyon is jó lóra tett.
Egyből százat
A Bloomberg friss elemzése azt mutatja, hogy az akvizíció óta eltelt nagyjából hat év alatt megszázszorozódott a vállalkozás értéke. Azaz ha az Instagram továbbra is önálló vállalatként működne, akkor körülbelül 100 milliárdos cégértékkel bírna. Persze abban, hogy idáig jutott az értékelés, bőven benne van az anyavállalatként funkcionáló közösségi óriás támogató hátszele is.
Az alkalmazás a kivételesen jó hátter mellett azért tud pár olyan adatot felmutatni, amiből látszik, hogy önmagában is egy értékes, életképes termékről van szó. A nagyjából egymilliárd aktív felhasználóval rendelkező Instagram az elmúlt időszakban a Facebooknál sokkal lendületesebben tudta növelni táborát, beleértve a pénzügyi szempontból rendkívül fontos Egyesült Államokat. Utóbbi terepen a Facebook már falba ütközött, viszont a képmegosztó szépen hízik. Becslések szerint az elkövetkező öt év során összejöhet a kétmilliárdos aktív közösség.
Szintén beszédes adat, hogy az egyébként sem rosszul muzsikáló vállalatcsoport tavalyi bevételeinek 10,6 százalékát szállította az Instagram, de ez jövőre simán elérheti a 16 százalékot. A pénztermelő képességet segíti, hogy az alkalmazás közönsége jóval fiatalabb összetételű, mint például a Facebooké, ez pedig jó pont a hirdetők szemében és a jövőbeli kilátásokkal kapcsolatban sem fest rossz képet.
A további kapaszkodást különböző fejlesztésekkel igyekeznek megalapozni a cégnél. Múlt héten például egy önálló, de az Instagram ökoszisztémába szervesen illeszkedő alkalmazást jelentettek be. Az IGTV-vel hosszabb és több funkcióval bíró videókat lehet készíteni, ami jól jöhet a platformon publikáló professzionálisabb alkotóknak.
Végül megnyitották a pénzcsapot
A felvásárlást követően rendkívül türelmes volt az anyavállalat, és hagyta, hogy az Instagram köré egyre hatalmasabb tábor épüljön. A befektetés "forintosítása" szűk három évvel ezelőtt kezdődött meg, amikor is képek és rövid videók formájában először jelentek meg reklámok a platformon. Egy évre rá már a céges fiókok nyitásának sem volt akadálya. Bár eleinte lassan ébredtek a vállalatok és brandek, de aztán megindult a népvándorlás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak