A koronavírus szinte mindent felforgat az IT-projektek körül, többek között a szerepek is átalakulnak.

Olyan bevált módszereket felejthetnek el lényegében egyik pillanatról a másikra a projektmenedzserek (PM), mint a személyes meetingek, a "csak a feladat számít, az eszköz lényegtelen" szemlétet. De maga a PM pozíció is igencsak kérdőjelessé válik – legalábbis a vállalatok különböző rendű-rangú vezetőinek a vágyképében. És mindezeket a változásokat a globális járványhelyzet nyomán bevezetett távmunkának köszönhető.

Valójában az átalakulás már a járvány előtt megkezdődött, írja a CIO.com szakportál. Az elmúlt hónapokban mindössze annyi történt, mint a távmunkával: amit eddig óvatosan próbálgattak a szervezetek, a kényszer hatására egyik napról a másikra meglépték. És mivel rövid távon működőképesnek bizonyult, arra gondoltak, akkor így marad a világ végezetéig. Ez – legalábbis így – valószínűleg nem igaz. De idő kell hozzá, hogy a kezdeti eufória lecsengjen, és az újdonságok valódi értéke megmutatkozzék.
 

A téma augusztus 26-27-én a CIO Hungaryn is terítékre kerül

Szeretne részt venni, de nem kapott meghívót?

A CIO Hungary több mint másfél évtizede a nagyvállalati informatikai vezetők legfontosabb zártkörű szakmai seregszemléje, amely a meghívottak számára ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Ha ön is nagyvállalatnál dolgozó CIO, CISO, CDO stb., jelentkezzen a CIO Klubba, és személyre szóló meghívót küldünk a konferenciára.

Figyelem! A szervezők fenntartják annak lehetőségét, hogy a célcsoporton kívüli jelentkezők regisztrációs igényét visszautasítsák.


De melyek azok a trendek, amikre most a menedzserek esküsznek?

Iroda? Minek?!

Mindennek az eredője a munka tere. A globális válság kellett ahhoz, hogy a menedzserek rájöjjenek, mennyire fölösleges az iroda és vele együtt a többé-kevésbé rögzített munkaidő. (Persze az igény inkább kollektív volt, tehát a munkavállalók is megváltoztathatatlan tényként kezelték: irodára és kötött munkaidőre szükség van.)

A járványhelyzetben egy csapásra világossá vált a menedzsereknek a távmunka előnye: az alkalmazottak akár 24 órában is tudnak dolgozni, hiszen akár erre optimalizálva lehet felvenni őket venni a különböző időzónákból. A távmunka-eszközök (Teams, Slack stb.) pedig mindent megold – szinte. A munkaidőkeretek eltűnésével bármikor ki lehet osztani új feladatokat.

Ez utóbbi azonban egy hierarchikus viszonyrendszerben veszélyes, hiszen a beosztott önkéntelenül is érezheti azt, hogy neki figyelnie kell, hogy a főnöke mikor kér tőle valamit. Hosszabb távon a munka és a magánélet közti határ eltűnésének súlyos pszichés hatásai lehetnek. Egyre többen beszélnek például arról, hogy home office-ban nő a kiégés veszélye. Nem véletlen, hogy a németeknél már évekkel ezelőtt megfogalmazódott az igény, hogy a hivatalos munkaidő után emailt se lehessen küldeni az alkalmazottaknak.

Sok beszédnek sok az alja?

Az irodával együtt eltűnik a hagyományos projektmenedzsment egyik legfontosabb eszköze: a személyes megbeszélés. A tendencia persze nem új, a vállalatok évek óta keresték azokat az eszközöket, amikkel a projektmegbeszélések mederben tarthatók (értsd: ne nyúljanak órákig). És íme, a távmunka ezt is megoldja.

A meetingek megszervezése rengeteg energiát visz el: időpontot, témákat kell egyeztetni, hogy minden lényeges pont terítékre kerüljön. Most ehelyett bármikor bárki be tudja dobni a problémáját, amire a csoport tagjai akkor reagálnak, amikor tudnak. Ennek azonban már most látszanak a hátulütői, mint azt Budai-Tüske Gábor CTO (R34dy Zrt.) a távmunkával foglalkozó podcastunkban kifejtette: nincs csapat, így közös cél sincs. Hiányoznak az inspiráló ötletbörzék, és komoly problémákat okozhat a projektindító megbeszélések hiánya. A személyes kommunikáció csökkenése Budai-Tüske szerint nagyon megnehezíti az elakadt projektek átlökését a holtponton.

A személyes találkozók intenzitását az ellenőrző pontok sűrítésével pótolják, aminek a pozitív értelmezése az, hogy megváltozik a projektek dinamikája. A negatív meg az, hogy miközben a projekten dolgozóknak csökken a rálátása az egészre, intenzívebb nyomás alatt kell dolgozniuk valami homályos célért – és máris visszatértünk a kiégés problémájához.

Mindenki globális versenyhelyzetbe kerüljön

A vállalatvezető most nagyon örülnek, hogy új eszközt kaptak a folyamatosan emelkedő bér elleni harcukhoz. A távmunkával ugyanis minden munkavállaló kilép a globális piacra. Mint azzal korábban is foglalkoztunk, egy jól fizetett amerikai vagy európai munkavállaló egyik napról a másikra közvetlen versenytársa lesz egy román, indiai vagy malajziai munkavállalónak, ami a fizetéseiken is meg fog látszódni. Az indiai talán kicsit többet, a londoni kicsit kevesebbet fog keresni. (Az már messzire vezetne, hogy ez még inkább megnehezíti majd a közepesen fejlett országokban az innovatív technológiai startupok felnövekedését.) Csupán egy szempont lesz: a kompetencia.

Ugyanakkor elveszik az eszközválasztás szabadsága. A projekttagok ebben korábban elég nagy szabadságot élveztek: az eszköz mindegy, csak az adott feladat legyen meg határidőre és az elvárt minőségben. Egy nagyobb vállalaton belül akár több ezer eszközt is használhattak emiatt a szabadság miatt. A távmunka átláthatósága és ellenőrizhetősége miatt azonban már most megindult a belső szabványosítást. Erre azért van szükség, mert a egyes projektben lényegében mindenkinek hozzá kell férnie (vagy legalább látnia kell) mindenki munkáját. Ez azonban lehetetlen, ha ugyanarra a célra mindenki más eszközt használ.

Mi lesz a projektmenedzserekkel?

Egyes cégvezetők állítják: ha kisebb méretű a cég, és kiépültek az agilis keretek, nincs szükség projektmenedzserre. A PM-ek közvetlen szerepét átveszik olyan eszközök, mint a Jira, a Lucidchart, a monday.com vagy az Asana. Ezek révén a csoport minden tagja hozzáférhet minden olyan adathoz, ami ahhoz szükséges, hogy haladjon a projekt. Látja mit csinálnak a többiek, azt véleményezheti, és segítséget is kérhet. A projektek demokratizálódnak, azaz több ember felel majd a végeredményért.

A PM pedig a mikromenedzsment helyett valódi vezetői feladatokat kap: hogy a csapat csapatként működjön, amely a problémákra elosztott és demokratizált módon találjon megoldást.

Ez alapvetően más, mint korábban, amikor a PM tevékenysége feladatközpontú volt: a projektterv alapján felállt a csapat, a PM kiosztotta a feladatokat, és rendszeres ellenőrizték azok állapotát. Ez azt jelenti, hogy a PM-knek sokkal mélyebben bele kell látniuk a projekbe, érteniük kell a technikai aspektusait, a jogi követelményeket stb. – nem mélységében, de annyira mindenképpen, hogy jó kérdéseket tudjon feltenni.

Közösség & HR

Serényen költ a világ idén informatikára

A Gartner előrejelzése szerint 2024-ben globálisan 5 ezer milliárd dollárnál is többet költünk majd infokommunikációs eszközökre és szolgáltatásokra.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.