A Coalition for App Fairness néven tegnap zászlót bontott szövetség alapítói gyökeres változásokat szeretnének kierőszakolni az Apple alkalmazásboltjának működésében.

Úgy tűnik, az Epic Games sikeresen tudja fokozni a nyomást abban a háborúban, amelyet pár hete indított az Apple (és a Google) ellen azzal, hogy népszerű Fortnite játékába az érvénybe lévő szabályok ellenére saját fizetési megoldást épített. A mobil ökoszisztémájuk felett sárkányként őrködő techóriások természetesen nem tűrik az engedetlenkedést, és azonnal beindult az ütésváltás. A harc azonban tegnap egy új szintre emelkedett azzal, hogy megalakult a Coalition for App Fairness (CAF).

Tisztességes feltételekért küzdenek

A szövetséget első körben 13 szoftver- és médiavállalat alapította azzal a céllal, hogy igazságosabb feltételeket erőszakoljanak ki az alkalmazásáruházak üzemeltetőitől. Az akció elindítói között az Epic Games mellett ott van a hasonló ügyben már az EU-nál is kopogtató Spotify, a ProtonMail, a Basecamp, vagy éppen az a Match Group, amely többek között a Tinder párkereső alkalmazás tulajdonosa.

Bár az Apple és a Google esetében ugyanazt a magas(nak tartott) 30 százalékot kell jutalékként befizetni az alkalmazásokhoz kötődő tranzakcióknál, a véd- és dacszövetség fókusza elsősorban Cupertinóra irányul. Ennek oka valószínűleg az, hogy az Apple ökoszisztémája lényegesen zártabb az Androidnál. Az iOS-re fejlesztőknek ugyanis egyáltalán nincs lehetősége megkerülni az almás programok terjesztésének kizárólagos terepét, az App Store-t.

A CAF álláspontja szerint az Apple szabályai minden érintettre negatív hatással vannak (kivéve természetesen magát az Apple-t), mert a magas jutalék, a szigorú és gyakran kifejezetten a versenytársak fejlődését korlátozó szabályozás, illetve az a tény, hogy a riválisokhoz képest Cupertino saját alkalmazásainál nem kell számolni a 30%-os költségekkel egy egészségtelen helyzetet teremt. Mindez gátolja az innovációt és nem elégíti ki a tisztességes verseny követelményeit.

A szövetkezők 10 pontban foglalták össze követeléseiket. Ezek között van például az, hogy a fejlesztőknek bármikor joguk legyen közvetlenül kommunikálni felhasználóikkal üzleti témában. Vagy az, hogy az alkalmazásáruházak üzemeltetőinek tilos legyen saját termékeik megkülönböztetése, vagy a felhasználói választás lehetőségének bármiféle korlátozása. A CAF azt is szeretné elérni, hogy a fejlesztők termékeivel kapcsolatos adatokat az áruházak tulajdonosai ne használhassák fel arra, hogy saját megoldásukat tegyék versenyképesebbé. Végül a pontok között van természetesen a rendszeresen "rablásként" aposztrofált 30 százalékos jutalék és egyéb tisztességtelen díjak mérséklése is.

Jókor, jó helyen?

Bár morgást évek óta hallani a fejlesztők részéről a fentiekkel kapcsolatban, mindezidáig nem volt példa ilyen szintű nyílt és egységet sugárzó ellenállásra. Ennek oka valószínűleg az volt, hogy a néhány korábbi kósza rebellist az Apple gyorsan és kíméletlenül intézte el. Most viszont kicsit más a helyzet.

A nagy techóriások túlhatalmára ugyanis már a politikai szereplők is felfigyeltek. Az App Store indokolatlanul magas jutalékrendszere miatt kis túlzással már heti szinten járnak Brüsszelbe a riválisok, hogy EU-s eljárással kényszerítsék ki a számukra pozitív változtatást. Nem véletlen, hogy az Apple fizetett tanulmánnyal igyekszik bizonyítani rendszere jogosságát.

Ha mindez nem lenne elég, az USA-ban beindult az a politikai eljárás, amelynek célja az, hogy kiderítsék, versenyellenes magatartással tudtak-e ilyen hatalmasra hízni és pozíciójukat bebetonozni a tőzsdéket is uraló technológiai óriások. Bár ennek a folyamatnak még nagyon az elején vagyunk, de az biztos, hogy most minden lépést meg kell fontolnia ezeknek a cégeknek, nehogy magukat alatt vágják a már így is kicsit ingatagnak tűnő fát.

Piaci hírek

Sztrájkba kezdenek a videójátékok szinkronszínészei az MI miatt

A hollywoodi színészek és a játékkészítő stúdiók képviselői közel álltak a megállapodáshoz, ám a generatív algoritmusok jelentette problémákat egyelőre nem sikerült megnyugtatóan rendezni.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.