A tulajdonos Elon Musk által személyesen bejelentett változtatás értelmében április 15-től kezdve kizárólag az ellenőrzött fiókok bejegyzései jelennek meg a twitterezők egyedi érdeklődésére szabott For You tartalmi ajánlások között. Ez a Twitter esetében praktikusan azt jelenti, hogy aki nem vásárolja meg a havi 8 (iOS-en keresztül 11) dollárért kínált kis kék pipát, annak a hangját legfeljebb a közvetlen követői hallják majd meg.
Starting April 15th, only verified accounts will be eligible to be in For You recommendations.
— Elon Musk (@elonmusk) March 27, 2023
The is the only realistic way to address advanced AI bot swarms taking over. It is otherwise a hopeless losing battle.
Voting in polls will require verification for same reason.
Musk magyarázatként az MI-botok kezelhetetlen áradatára hivatkozik, mivel véleménye szerint a kéretlen tartalmakat automatikusan tonnaszámra generáló algoritmusok ellen nincs más fegyver a kezükben. Az esélytelen vesztes háborúnak minősített harc helyett ezért inkább még egy komoly indokot teremtenek arra, hogy fizetésre szorítsák a néhány hónappal ezelőtt még teljesen ingyenes platform használóit.
A Twitter első számú vezetője később azt is világossá tette, hogy azok a robotok, amelyeknek előfizetést vásárolnak, ugyanúgy megkapják a lehetőséget az ajánlások közötti megjelenésre, mint bárki más. Ennek egyetlen feltétele, hogy a bot működése megfeleljen az oldal felhasználási szabályainak, azaz például ne adja ki magát valódi személynek.
Április közepétől a Blue-előfizetők kiváltsága lesz a szavazásokon való részvétel is. Utóbbit szintén a botok visszaszorításával indokolta Musk.
Pénz beszél
Ugyan a fenti intézkedések valószínűleg tényleg segítenek majd némileg visszaszorítani az algoritmusoktól származó, jobbára haszontalan/káros tartalmakat, ám a döntés mögött nem nehéz meglátni egy másik ösztönzőt: a pénzt. Mióta Muskot tavaly ősszel rákényszerítették korábbi felvásárlási ajánlata betartására, a milliárdos minden fronton igyekszik pénztemetőből pénztermelővé alakítani a közösségi hálózatot.
Ennek egyik felét az immár sok körben végrehajtott, rendkívűl drasztikus mértékű leépítések adták. A költségek lefaragása mellett azonban égető szükség lenne a bevételi oldal feldúsítására is. Ennek egyik reménybeli eleme lenne a Blue előfizetés, amelyet vezérigazgatói nyomásra kapkodva vezettek be tavaly novemberben. A twitterezők pillanatok alatt széttrollkodták az átgondolatlan, rosszul működő rendszert, így végül Musk visszavonulót fújt – hogy aztán a kitűzött határidőnél később, némileg újragondolva ismét elinduljon a szolgáltatás.
Azonban a hírek szerint az átalakított konstrukció sem aratott elsöprő sikert. Január közepi becslések szerint mindössze nagyjából 180 ezer előfizetőt sikerült addig összeszedni a cégnek. Ez a hozzávetőleg 400 millió twitterezőhöz képest rendkívül gyenge eredménynek tűnik, ráadásul kiszivárgott belső információk alapján a fizetős tábor növekedése teljesen meg is állt.
Az előfizetők felszaporítása tehát elemi érdeke a korábbi értékének immár csak töredékét érő Twitternek, amiben nem csak az segíthet, hogy pár napja globálisan elérhetővé tették a szolgáltatást, hanem a fentiekhez hasonló, a nem fizető ügyfelek lehetőségeit erősen korlátozó intézkedések is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak