Cupertino egy elfogadásra váró kaliforniai törvénytervezet kapcsán forgatott egy nagyot köpönyegén a javításhoz való jog témájában.

A gyakran emlegetett népi bölcsesség szerint, ha valamit nem tudsz megállítani, akkor érdemesebb inkább azt támogatni, sőt egyenesen a kérdéses dolog élharcosává válni. Valami ilyesmi történik most az Apple-lel az elektronikai eszközök javíthatóságának kérdéskörében.

Sajtóbeszámolók szerint a cég a héten ugyanis egy olyan levelet juttatott el Kalifornia állam szenátorának, amelyben a nagyvállalat kormányzati kapcsolatokért felelős vezetője teljes mellszélességgel kiáll az éppen jóváhagyás alatt lévő helyi törvénytervezet mellett, amely széles jogköröket biztosítana a vásárlóknak arra, hogy meghibásodott készüléküket a hivatalos márkaszervizeken kívül is megpróbálják megjavítani.

Az SB 244 elnevezésű törvényjavaslat előírja, hogy a fogyasztói elektronikai cikkek és készülékek gyártóinak a javításhoz szükséges dokumentációt, alkatrészeket és szerszámokat biztosítania kell a vásárlók és a független javítóműhelyek számára. (A jogszabály egyébként a játékkonzolokra és a riasztóberendezésekre nem vonatkozik.)

A több lap által is teljes terjedelmében megosztott Apple-levél több bekezdésen keresztül méltatja a kezdeményezést, amelyhez immár a cég is támogatóként sorakozik fel. A vállalat ugyan a témában kiadott nyilatkozatában hangsúlyozza, hogy termékeit úgy készíti, hogy azok tartósak legyenek, amennyiben mégis javításra szorulnának, akkor az csak pozitívumként értékelhető, ha a vásárlóknak "egyre több biztonságos, kiváló minőségű javítási lehetőség áll rendelkezésére".

Nem volt ez mindig így

Mindez azért különös jelentőségű, mert a cég eddig minden olyan kezdeményezésnek igyekezett keresztbe feküdni az USA különböző államaiban, amelyek valamilyen szinten kibővítették volna az eszközök szervizelésének lehetőségét. Nem véletlen, hogy az Apple-társalapítója, a céget régóta elhagyó Steve Wozniak két éve még hosszas monológban kárhoztatta egykori vállalata hozzáállását.

Az Apple pálfordulását a right-to-repair néven emlegetett vásárlói jogokért küzdő civil szervezetek és a kaliforniai törvénytervezetet előkészítő szenátor is komoly eredményként értékelte. Cuperinto lépése ráadásul az optimisták szerint egyfajta gátszakadást is okozhat a témában eddig jobbára makacs ellenállást mutató technológiai szektorban. Az olvadásra utaló jelnek tekinthető a Microsoft néhány hónappal ezelőtti döntése, miszerint a Surface-eket is lehet házilag reaparálni (egyelőre azonban ez messze nem globális lehetőség). 

Apró lépések politikája

Az Apple mostani, a törvénytervezetet nyíltan támogató levele annyiban nem tekinthető váratlannak, hogy ugyan leginkább külső kényszer hatására, de azért az elmúlt években elkezdődött az almás termékek szervizelési rendszerének liberalizációja.

A cég például múlt év decemberében jelentette be, hogy Európa egy részére is kiterjeszti az USA-ban már működő önkiszolgáló javítási programját. A Self Service Repair keretében a felhasználók meghibásodott készülékükhöz eredeti alkatrészeket vásárolhatnak, tanulmányozhatják az online elérhető hivatalos javítási kézikönyveket, valamint igény szerint kölcsönözhetnek is az alapvető javításokhoz szükséges szerszámkészletet, ám csak bizonyos iPhone-ok és az Apple csipjeivel szerelt Mac notebookok leggyakrabban előforduló problémáit lehet így megpróbálni házilag orvosolni.

Fokozódó nyomás

A fentiekkel nem kifejezetten önszántából bajlódik az Apple, mivel fogyasztóvédelmi csoportok hosszú évek óta folytatnak szerte a világban harcot azért, hogy az elektronikai eszközök gyártói ne "szabotálják el" a vásárlók jogát arra, hogy szükség esetén maguk oldják meg a felmerülő meghibásodásokat. 

Európában tavasszal fogadtak el egy tervezetet, amely az árucikkek javítását elősegítő közös szabályokra vonatkozik. A javaslat az áruk cseréjével szemben a javítást támogatja, a hulladék csökkentésével is segítendő az európai zöld megállapodás (EU Green Deal) célkitűzéseinek megvalósulását. A tervek szerint a gyártóknak minden esetben fel kellene ajánlaniuk a javítást, ha az nem drágább, mint a csere.

Mindeközben a tengerentúlon a témát a Biden-kormányzat is zászlajára tűzte. Utóbbi közvetlen következményének tekinthető, hogy az Apple 2021 végén rést nyitott szigorúan védett ökoszisztémáján, és elsőként az Egyesült Államokban tette lehetővé egyes eszközei otthoni javítását. Akkor a cég azt vállalta, hogy a programot még 2022-ben további régiókkal bővíti, amit végül az említett részleges európai nyitással az utolsó pillanatban és korlátozottan, de mégis sikerült betartani.

Konzumer tech

CIO Hungary 2025: aki felkészül, az győz?

Beszámolónk második része a 16. CIO Hungary konferencia első napjáról, benne az elmaradhatatlan biztonsági panellel, amit természetesen már a mesterséges intelligencia is tematizált.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.