Első körben az iPhone 12 és 13 modellekhez való kézikönyveket és eredeti alkatrészeket teszik mindenki számára hozzáférhetővé, bár azt továbbra sem javasolják, hogy a megfelelő tudás nélkül bárki nekiálljon drótozgatni a telefonját.

Az Apple szerdán jelentette be, hogy a nagyközönség számára is megkezdi bizonyos pótalkatrészek és szerszámok értékesítését, amelyek lelehtővé teszik a felhasználók számára, hogy maguk végezzenek el javításokat a megvásárolt iPhone és Mac készülékeiken. A vállalat első ízben indít ehhez hasonló, "önkiszolgáló" javítási programot (Self Service Repair), engedve annak a nyomásnak, amelyet a fogyasztóvédelmi csoportok évek óta gyakorolnak rá a javítási kézikönyvekhez és az eredeti alkatrészekhez való jobb hozzáférés érdekében.

A gyártó 2019-től a független szervizeknek már biztosítja a megfelelő alkatrészeiket, szerszámokat és dokumentációt: az Apple saját adatai alapján az 5 ezer viszonteladói partnerén kívül azóta 200 országban közel 3 ezer ilyen külső szolgáltató csatlakozott a kezdeményezéshez. A mostani "csináld magad" program keretében azonban a fogyasztók közvetlenül is megvásárolhatják majd a szükséges koponenseket, hogy odahaza elvégezzék a szükségesnek ítélt javításokat.

Az Apple tájékoztatása szerint az online áruház kínálatába körülbelül 200 alkatrészt és eszközt vonnak be, amelyekre első körben az iPhone 12 és 13 modellek kijelzőivel, akkumulátoraival és kameráival kapcsolatos leggyakoribb problémák megoldásához van szükség. A programot idővel kiterjesztenék az új Apple M1 chipekkel szerelt Mac számítógépekre, illetve azokra a ritkábban előforduló meghibásodásokra is, amelyeket az első szortiment még nem fedett le.

Inkább otthon, de eredeti cuccokkal

Az ügyfeleknek elvileg ugyanannyit kell fizetniük, mint az említett független szervizeknek, és a javítás elvégzése után vissza is küldhetik a használt alkatrészeket az Apple-nek, hogy kedvezményeket kapjanak. Az Apple közleményéből az is kiderül, hogy a program a jövő év elején indul az Egyesült Államokban, és már 2022 folyamán további országokra is kiterjesztik. Ugyanakkor felhívják rá a figyelmet, hogy az elektronikai eszközök javításához szükséges tudásra és tapasztalatra továbbra is szükség lesz az iPhone-ok barkácsolásához, így a felhasználók túlnyomó többsége ezután is jobban teszi, ha a professzionális szervizekhez fordul a panaszaival.

Az Apple hagyományosan rugalmatlan az általa gyártott eszközök külső szervizekben vagy otthon történő javításával kapcsolatban nem beszélve az utángyártott alkatrészek használatáról. Néhány hónappal ezelőtt még a társaság egyik alapítója, Steve Wozniak is felszólalt a gyakorlat ellen: szerinte az egész iparágra nézve kártékony dolog, ha a meghatározó piaci szereplők ilyen monopolisztikus eszközökkel próbálnak alátenni a versenytársaiknak.

Bár a korábbi szigorán az Apple is lazított valamelyest az elmúlt években, annak mégsem sikerült teljesen elébe mennie, hogy az amerikai és európai politikai döntéshozók körében is megerősödjön a javítás jogáért (right to repair) küzdő mozgalmak álláspontja. Szeptember végén mi is beszámoltunk arról az újabb kampányról, amelyet a vállalat a külső (third party) alkatrészgyártók ellen indított, és sokan már azt látták bele, hogy az Apple kénytele-kelletlen elfogadta a független szervizek létjogosultságát, sőt azt is, hogy a jövőben versenyeznie kell majd velük.

Konzumer tech

Véletlenül gyilkossággal vádolt meg egy államügyészt a mesterséges intelligencia

Az MI-vel gyártott, alacsony színvonalú híranyagok a jelek szerint még a Google "átfogó és naprakész információi" között is gond nélkül megjelenhetnek.
 
Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

ITSM a gyakorlatban

Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.