Első körben az iPhone 12 és 13 modellekhez való kézikönyveket és eredeti alkatrészeket teszik mindenki számára hozzáférhetővé, bár azt továbbra sem javasolják, hogy a megfelelő tudás nélkül bárki nekiálljon drótozgatni a telefonját.

Az Apple szerdán jelentette be, hogy a nagyközönség számára is megkezdi bizonyos pótalkatrészek és szerszámok értékesítését, amelyek lelehtővé teszik a felhasználók számára, hogy maguk végezzenek el javításokat a megvásárolt iPhone és Mac készülékeiken. A vállalat első ízben indít ehhez hasonló, "önkiszolgáló" javítási programot (Self Service Repair), engedve annak a nyomásnak, amelyet a fogyasztóvédelmi csoportok évek óta gyakorolnak rá a javítási kézikönyvekhez és az eredeti alkatrészekhez való jobb hozzáférés érdekében.

A gyártó 2019-től a független szervizeknek már biztosítja a megfelelő alkatrészeiket, szerszámokat és dokumentációt: az Apple saját adatai alapján az 5 ezer viszonteladói partnerén kívül azóta 200 országban közel 3 ezer ilyen külső szolgáltató csatlakozott a kezdeményezéshez. A mostani "csináld magad" program keretében azonban a fogyasztók közvetlenül is megvásárolhatják majd a szükséges koponenseket, hogy odahaza elvégezzék a szükségesnek ítélt javításokat.

Az Apple tájékoztatása szerint az online áruház kínálatába körülbelül 200 alkatrészt és eszközt vonnak be, amelyekre első körben az iPhone 12 és 13 modellek kijelzőivel, akkumulátoraival és kameráival kapcsolatos leggyakoribb problémák megoldásához van szükség. A programot idővel kiterjesztenék az új Apple M1 chipekkel szerelt Mac számítógépekre, illetve azokra a ritkábban előforduló meghibásodásokra is, amelyeket az első szortiment még nem fedett le.

Inkább otthon, de eredeti cuccokkal

Az ügyfeleknek elvileg ugyanannyit kell fizetniük, mint az említett független szervizeknek, és a javítás elvégzése után vissza is küldhetik a használt alkatrészeket az Apple-nek, hogy kedvezményeket kapjanak. Az Apple közleményéből az is kiderül, hogy a program a jövő év elején indul az Egyesült Államokban, és már 2022 folyamán további országokra is kiterjesztik. Ugyanakkor felhívják rá a figyelmet, hogy az elektronikai eszközök javításához szükséges tudásra és tapasztalatra továbbra is szükség lesz az iPhone-ok barkácsolásához, így a felhasználók túlnyomó többsége ezután is jobban teszi, ha a professzionális szervizekhez fordul a panaszaival.

Az Apple hagyományosan rugalmatlan az általa gyártott eszközök külső szervizekben vagy otthon történő javításával kapcsolatban nem beszélve az utángyártott alkatrészek használatáról. Néhány hónappal ezelőtt még a társaság egyik alapítója, Steve Wozniak is felszólalt a gyakorlat ellen: szerinte az egész iparágra nézve kártékony dolog, ha a meghatározó piaci szereplők ilyen monopolisztikus eszközökkel próbálnak alátenni a versenytársaiknak.

Bár a korábbi szigorán az Apple is lazított valamelyest az elmúlt években, annak mégsem sikerült teljesen elébe mennie, hogy az amerikai és európai politikai döntéshozók körében is megerősödjön a javítás jogáért (right to repair) küzdő mozgalmak álláspontja. Szeptember végén mi is beszámoltunk arról az újabb kampányról, amelyet a vállalat a külső (third party) alkatrészgyártók ellen indított, és sokan már azt látták bele, hogy az Apple kénytele-kelletlen elfogadta a független szervizek létjogosultságát, sőt azt is, hogy a jövőben versenyeznie kell majd velük.

Konzumer tech

A vártnál lassabban másznak ki a gödörből az okostelefonok

Az IDC jelentősen visszavett idei forgalomra vonatkozó jóslatából. Az ok a sokszor emlegetett alkatrészhiány és a globális logisztikai kihívások.
 
Hirdetés

Viszlát, nyolcórás munkarend!

A járvány miatti kényszerű lezárások új alapokra helyezték a munka világát is, ami már nem lesz olyan, mint azelőtt.

A cloud computing fontos ígérete, hogy pontosan tervezhetővé teszi az IT költségeit. Akkor miért nem annyi hónap végén a számla, amennyit beterveztünk?

a melléklet támogatója az Invitech

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.