Három tartalomszolgáltató céggel bővítette tegnap az úgynevezett nagyon nagy online platformok (very large online platform - VLOP) listáját az EU. Ezekben az új kinevezettekben egy közös pont biztosan akad: mindannyian szexuális tartalmakból csinálnak üzletet.
A régióban tavaly elfogadott és mostanság élesedő, digitális szolgáltatásokra vonatkozó szabályrendszer (Digital Services Act - DSA) szerint az online térben jelentős befolyással bíró platformoknak sokkal szigorúbb előírásoknak kell megfelelnie, mint egy átlagos vállalkozásnak.
A Pornhub, a Stripchat és az XVideos illusztris társaságba kerül. Idén tavasszal az EU összesen 19 entitást minősített VLOP-nak vagy keresőnek (VLOSE), köztük az Alphabet öt részlegét (négy Google-szolgáltatást és a YouTube-ot), a Meta két hálózatát (Facebook, Instagram), a Microsoft két bizniszét (Bing, LinkedIn), az azóta X-re átnevezett Twittert, a kínai Alibaba birtokolta AliExpresst, továbbá a szintén kínából üzemeltetett TikTokot.
Kötelezettségek sora
A DSA rendelkezései szerint a cégeknek rendszeresen kell többek között kockázatkezelést végezniük, külső és független auditáláson átesniük, az üzletmenetük során keletkező adatokat pedig mind a hatóságokkal, mind a kutatókkal kötelesek megosztani.
A nagyon nagy online platformnak minősített vállalatoknak nagyobb átláthatóság mellett kell működniük, kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a dezinformáció, a káros és illegális tartalmak elleni harcra, felhasználóikat maximális védelemben és a lehető legszélesebb választási lehetőségekben kell részesíteni, továbbá kiemelten kell kezelni és védeni a kiskorúakat.
A fentiek fényében nem meglepő, hogy a cégek igyekeznek nem felkerülni erre a minősített listára. A kanadai Pornhub rögtön jelezte is, hogy saját idei adatai szerint havi felhasználói száma átlagosan csak 33 milliót tett ki, ami alatta marad a DSA-ban küszöbértékként szereplő 45 milliónak.
Thierry Breton, a területért felelős EU-biztos ugyanakkor magabiztosan nyilatkozta, hogy a most felkerült három platform mindegyike "megfelel a szigorúbb DSA-kötelezettségek alá tartozó felhasználói küszöbértékeknek". Mindezt a Reuters beszámolója egy magas rangú brüsszeli tisztségviselőt idézve azzal egészíti ki, hogy "a kijelölés nemcsak a vállalat által bejelentett felhasználószámokon alapulhat, hanem harmadik féltől vagy alternatív forrásokból származó információkon is".
A másik két szereplő esetében nincs ilyen vita. Az XVideos ugyanis csak az EU-ban 160 millió felhasználót vonz. A Stripchat pedig globálisan több mint félmilliárd felhasználóval büszkélkedhet.
Új világ az öreg kontinensen
A DSA és társa, a digitális piacokat regulázó Digital Markets Act (DMA) életbe léptetésével az EU vitathatatlanul a világ egyik legerősebb szabályozását alkotta meg, amellyel a várakozások szerint kezelhetővé válik az online tér, miközben az azt uraló nagy technológiai mamutok sem törtethetnek át kedvük szerint mindenen és mindenkin.
A status quo fenntartásában érdekelt nagyvállalatok természetesen igyekeztek/-nek mindent megtenni a folyamat megállítására, vagy legalább lassítására. Ennek egyik formája a brüsszeli lobbitevékenység erősítése, de indultak már perek is, mint ahogy a Pornhub mostani kísérlete is ilyen elkerülő hadműveletnek minősíthető.
Az igyekezet érthető, hiszen az új szabályozással az annak betartása felett őrködő Európai Bizottság sokkal komolyabb eszköztárral rendelkezik, miközben a cégek globális árbevételének 6 százalékáig terjedő büntetési tétel önmagában is elrettentő erejű lehet.
A rendszer működésének első gyakorlati példájára nem is kellett sokat várni. Az egykori Twitternél a gázai konfliktus kirobbanása után elszabaduló gyűlöletkeltő és szélsőséges tartalmak miatt alig több mint két hónap alatt sikerült eljutni a figyelmeztetéstől a hivatalos kötelezettségszegési eljárásig.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak