Tegnap három felnőtt tartalmakat kínáló oldalt is "nagyon nagy online platformnak" minősített az EU, ami miatt a továbbiakban lényegesen szigorúbb feltételek mentén működhetnek.

Három tartalomszolgáltató céggel bővítette tegnap az úgynevezett nagyon nagy online platformok (very large online platform - VLOP) listáját az EU. Ezekben az új kinevezettekben egy közös pont biztosan akad: mindannyian szexuális tartalmakból csinálnak üzletet.

A régióban tavaly elfogadott és mostanság élesedő, digitális szolgáltatásokra vonatkozó szabályrendszer (Digital Services Act - DSA) szerint az online térben jelentős befolyással bíró platformoknak sokkal szigorúbb előírásoknak kell megfelelnie, mint egy átlagos vállalkozásnak.

A Pornhub, a Stripchat és az XVideos illusztris társaságba kerül. Idén tavasszal az EU összesen 19 entitást minősített VLOP-nak vagy keresőnek (VLOSE), köztük az Alphabet öt részlegét (négy Google-szolgáltatást és a YouTube-ot), a Meta két hálózatát (Facebook, Instagram), a Microsoft két bizniszét (Bing, LinkedIn), az azóta X-re átnevezett Twittert, a kínai Alibaba birtokolta AliExpresst, továbbá a szintén kínából üzemeltetett TikTokot.

Kötelezettségek sora

A DSA rendelkezései szerint a cégeknek rendszeresen kell többek között kockázatkezelést végezniük, külső és független auditáláson átesniük, az üzletmenetük során keletkező adatokat pedig mind a hatóságokkal, mind a kutatókkal kötelesek megosztani.

A nagyon nagy online platformnak minősített vállalatoknak nagyobb átláthatóság mellett kell működniük, kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a dezinformáció, a káros és illegális tartalmak elleni harcra, felhasználóikat maximális védelemben és a lehető legszélesebb választási lehetőségekben kell részesíteni, továbbá kiemelten kell kezelni és védeni a kiskorúakat.

A fentiek fényében nem meglepő, hogy a cégek igyekeznek nem felkerülni erre a minősített listára. A kanadai Pornhub rögtön jelezte is, hogy saját idei adatai szerint havi felhasználói száma átlagosan csak 33 milliót tett ki, ami alatta marad a DSA-ban küszöbértékként szereplő 45 milliónak.

Thierry Breton, a területért felelős EU-biztos ugyanakkor magabiztosan nyilatkozta, hogy a most felkerült három platform mindegyike "megfelel a szigorúbb DSA-kötelezettségek alá tartozó felhasználói küszöbértékeknek". Mindezt a Reuters beszámolója egy magas rangú brüsszeli tisztségviselőt idézve azzal egészíti ki, hogy "a kijelölés nemcsak a vállalat által bejelentett felhasználószámokon alapulhat, hanem harmadik féltől vagy alternatív forrásokból származó információkon is".

A másik két szereplő esetében nincs ilyen vita. Az XVideos ugyanis csak az EU-ban 160 millió felhasználót vonz. A Stripchat pedig globálisan több mint félmilliárd felhasználóval büszkélkedhet.

Új világ az öreg kontinensen

A DSA és társa, a digitális piacokat regulázó Digital Markets Act (DMA) életbe léptetésével az EU vitathatatlanul a világ egyik legerősebb szabályozását alkotta meg, amellyel a várakozások szerint kezelhetővé válik az online tér, miközben az azt uraló nagy technológiai mamutok sem törtethetnek át kedvük szerint mindenen és mindenkin.

A status quo fenntartásában érdekelt nagyvállalatok természetesen igyekeztek/-nek mindent megtenni a folyamat megállítására, vagy legalább lassítására. Ennek egyik formája a brüsszeli lobbitevékenység erősítése, de indultak már perek is, mint ahogy a Pornhub mostani kísérlete is ilyen elkerülő hadműveletnek minősíthető.

Az igyekezet érthető, hiszen az új szabályozással az annak betartása felett őrködő Európai Bizottság sokkal komolyabb eszköztárral rendelkezik, miközben a cégek globális árbevételének 6 százalékáig terjedő büntetési tétel önmagában is elrettentő erejű lehet.

A rendszer működésének első gyakorlati példájára nem is kellett sokat várni. Az egykori Twitternél a gázai konfliktus kirobbanása után elszabaduló gyűlöletkeltő és szélsőséges tartalmak miatt alig több mint két hónap alatt sikerült eljutni a figyelmeztetéstől a hivatalos kötelezettségszegési eljárásig.

Piaci hírek

A Pentagon MI-vel gyártana mesterséges internet-felhasználókat

Olyan technológiákat keresnek, amelyekkel képesek lehetnek a valódi emberektől teljesen megkülönböztethetetlen online személyiségeket előállítani.
 
Hirdetés

ITSM a gyakorlatban

Három fájdalompont, amire az IT szolgáltatásmenedzsment gyors válaszokat adhat.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.