Az alapítvány a Firefox kezdőoldalának helyeit adnál el hirdetőknek.

Nincs jó helyzetben a Mozilla, az utóbbi időszakot nadrágszíj-módszerrel próbálták túlélni. Az egykor széles körben népszerű Firefox minden előnye ellenére kezd marginalizálódni, a kiegészítő szolgáltatásai mind a Chrome-nak, mind a fokozatosan teret nyerő chromiumos Microsoft Edge-nek jobbak-bőségesebbek. Például ma már a Chorme és az Edge is támogatja az idegen nyelvű weblapok lefordítását, a Mozilla viszont még mindig nem rukkolt elő saját natív megoldásával.

A Chromium miatt már a nyílt forráskód sem jelent számára egyértelmű előnyt. A nyílt forráskódú gondolkodás amúgy is kezd alapvetően átalakulni. A fejlesztő közösségek is szeretnének részesedni abból, amit a vállalatok a nyílt forráskódú termékekre épített szolgáltatásaikkal keresnek. Persze a tudatos eszközhasználóknak továbbra is fontos lehet, hogy olyan eszközöket használjanak, melyekkel függetleníteni tudják magukat a nagy techcégektől, de valljuk be: ők egyre kevesebben vannak (soha nem is képeztek nagy tömeget).

A böngésző persze továbbra is az egyik – ha nem a – legfontosabb projektje a Mozillának, miközben a kényszerű takarékoskodásnak olyan területek estek áldozatul, mint a WebThings IoT fejlesztése vagy a 2019-ben indított Send szolgáltatás.

Akkor lesz pénz, ha a felhasználó kattint

Ezt szeretné valahogy pénztermelésre fogni a Mozilla alapítvány, illetve az operatív munkát végző vállalat. Felmerült a fizetős, például üzleti-vállalati célokra extra szolgáltatásokkal kiegészített változat kiadása, bár erről azóta nem sokat lehet hallani.

Most éppen tesztjelleggel hirdetések értékesítésével próbálkoznak. Mint a vállalat weboldalán olvasható, egyelőre kísérletként kínálnak hirdetőknek ún. szponzorált top site-okat, melyeket a Firefox kezdőoldalán vagy egy új tab/ablak megnyitásakor jelenít meg a böngésző. A szolgáltatást egyelőre csak egy szűk tesztelői körnek tették elérhetővé.

A Mozilla azt ígéri, hogy itt olyan szponzorált oldalakat jelenít meg, ami az adott felhasználónak hasznosak lehetnek. A modell szerint pénze ebből a Mozillának akkor lesz, ha a felhasználók rákattintanak a szponzorált lapokra. Emiatt a vállalat alapvető érdeke, hogy valóban releváns site-okat jelenítsen meg ezeken a "csempéken". Ehhez azonban adatokat felhasználóspecifikus módon kell gyűjteni...

A tesztidőszak alatt egyetlen partnerrel, az adMarketplace-szel dolgoznak együtt, de a leírás szerint a jövőben is csak olyan partnerek használhatják a szolgáltatást, melyek megfelelnek a Firefox adatvédelmi normáinak.

A szolgáltatás harmadik félnek történő adatátadással is jár: a Firefox anonimizált technikai adatokat küld a partnernek a Mozilla tulajdonában lévő proxy szolgáltatáson keresztül. Az adatok nem tartalmaznak olyan információt, ami alkalmas lehet a felhasználó beazonosítására, ígéri a cég.

Ha nem tetszik, kikapcsolható

A szponzorált webhelyek ugyanúgy távolíthatók el a böngésző kezdőképernyőről, mint a gyakran látogatott oldalakat tartalmazó "Népszerű oldalak" és az elmentett vagy felkeresett oldalakból válogatást adó "Kiemelések" csempéi. A szolgáltatás azonban generálisan is leállítható a Beállítások/Kezdőlap/Firefox kezdőlap tartalma szekcióban a tesztelőknél már látható Sponsored Top Sites beállítás kikapcsolásával.

Bár a Mozilla támogatói oldalán azt írta, hogy a szolgáltatás egyelőre csak szűk körben érhető el, már a Firefox három hónapja megjelent 83-as kiadásában is több felhasználó felfigyelt rá. Egyikük a Redditen azt nehezményezte, hogy a Mozilla minden előzetes értesítés nélkül kapcsolta be alapértelmezésben a funkciót, ami valljuk be, valóban nem elegáns eljárás egy olyan szervezettől, amely az átláthatóságát és a személyes adatok védelmének fontosságát hangsúlyozza, és a reklámblokkolást népszerűsíti az oldalán.

Konzumer tech

Fontos tervrajzokat loptak az Apple-től. Zsarolják a vállalatot

A Maceket is elérte az új zsarolási típus. Az időzítés valószínűleg szándékos: a napokban mutatták be a vállalat új termékeit.
 
Hirdetés

Három fontos tanács a jövőálló vállalkozások felépítéséhez

A VMware Future Ready Solution megoldásai lehetővé teszik a problémákra adott gyors reakciót, az új körülményekhez való alkalmazkodás és az innováció felgyorsítását is.

A virtualizáció nem válik elavulttá a konténerizació és a Kubernetes miatt, sőt katalizátora lehet az új techológiák bevezetésének.

a melléklet támogatója a Tech Data

A KPMG immár 22. alkalommal kiadott CIO Survey jelentése szerint idén az informatikai vezetők leginkább a digitalizációra, a biztonságra és a szoftverszolgáltatásokra koncentráltak.

Használtszoftver-kereskedelem a Brexit után

Az EU Tanácsa szerint összeegyeztethető a backdoor és a biztonság. Az ötlet alapjaiban hibás. Pfeiffer Szilárd fejlesztő, IT-biztonsági szakértő írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2021 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.