Ez már a második leépítés idén, így összességében a dolgozók harmadától válik meg egy éven belül a cég. Közösségi oldalakon igyekeznek segíteni a kirúgottak elhelyezkedését.

Idén már második leépítési hullám kezdődött meg a Mozillánál. Januárban még csak hetven ember elbocsátását jelentette be globálisan a mintegy ezer főt foglalkoztató szervezet, most azonban egy komoly átalakítási terv részeként további 250 embernek kell távoznia – írja a Mozilla blogja.

Közvetlen okként ugyan a COVID-ot jelölte meg Mitchell Baker, a tavaly kinevezett vezérigazgató, de voltaképpen arról van szó, hogy nem sikerült összeegyeztetni a nyílt forráskódú, aktivista szemléletet az üzlettel.

Új terv kell

A Mozilla elég sajátos módon működik a szofverpiacon. A 2003-ban nyílt forráskódú projektekre alapított nonprofit Mozilla Alapítvány csak egy ernyőszervezet, magát az üzleti tevékenységet (fejlesztés, értékesítés) az alapítvány által létrehozott Mozilla Corporation végzi. A vállalatot tavaly óta irányítja Mitchell Baker, aki ezt a feladatát az alapítványban betöltött elnöki funkciója mellett látja el. (Ő volt az egyik motorja annak, hogy a Netscape romjain létrejöjjön a nonprofit alapítvány a Firefox böngésző és a Thunderbird levelező fejlesztésére, majd pedig a Mozilla vállalat a munka tényleges koordinálására).

Bár a Mozilla több fizetős termékkel is próbálkozott, a fő bevételi forrás a böngésző: a keresőmotorok fejlesztői (Google, Baidu, Yandex stb.) fizetnek a Mozillának azért, hogy keresőmotorjuk alapértelmezett legyen a Firefoxban. Ez a 2010-es évek elején még stabil bevételi forrásnak számított, amikor még a második legelterjedtebb böngésző volt a piacon. Mára azonban részesedése a Statcounter adatai szerint 5 százalék alá csökkent. Ennek oka nem kis részben az, hogy a Firefox a desktopon ragadt, és nem sikerült gyökeret vernie a okostelefonokon, miközben a böngészés egyre inkább áttevődött a mobil platformokra.

A megoldás az lett volna, hogy minél több versenyképes, de fizetős termékkel jelenjenek meg a piacon. Ez az irány tavaly nagyobb lendületet vett. A korábbi vezérigazgató, Chris Beard egy múlt nyáron adott interjújában említette egy fizetős Firefox lehetőségét.

Most viszont a vállalat vezetését tavaly év végén átvevő Baker elismerte, hogy elszámították magukat. Bár ő a világjárvánnyal hozza összefüggésbe, hogy újra kell gombolni a kabátot, a változások szükségessége már januárban, az akkori kisebb mértékű elbocsátáskor megfogalmazódott. Baker akkor azt írta egy belső tájékoztatóban, hogy alábecsülték a jövedelemtermelő új termékek piacra viteléhez szükséges időt, így nem jött be az a várakozás, hogy a Mozilla már 2019-ben számottevő bevételekhez jut az új, előfizetésben kínált termékekből. Akkor az elbocsátások mellett a dolgozói juttatásokat is lefaragták.

A vezérigazgató mostani ötpontos megoldási tervében első helyen a termékportfólió szélesítése, távlatilag pedig egy szerves ökoszisztéma felépülése áll, amely a termék-technológia-érdekképviselet hármasságára épül, utóbbi egyértelműen a nyílt és a magánélet biztonságát maximálisan tiszteletben tartó internet melletti elkötelezettséget jelenti. A Mozillának továbbra is fontos a közösségépítés, ami a nyílt forráskód egyik alapja, de azt össze kell kapcsolni a közgazdasági szemlélettel, azaz keresni kell olyan bevételi forrásokat, melyek stabil hátteret adnak a fejlesztéseknek.

Nagyvonalú ajánlat...

Azt még nem konkretizálták, hogy mely területeket érint a leépítés. Azt azonban már tudni, hogy a vállalat nagyvonalú ajánlattal válik meg a 250 alkalmazottjától. A távozók egy összegben megkapják az év végig esedékes alapfizetésüket, az első félévre járó bónuszaikat, valamint év végig az egészségbiztosításuk is garantált.

Emellett létrehoztak egy alumni-kezdeményezést is, a Mozilla Lifeboatot, amely segít a távozóknak új munkahelyet találni. Ugyanakkor nagyon úgy tűnik, hogy lassan a Mozillának is szüksége lehet egy mentőcsónakra.

Közösség & HR

Működőképes-e a magyar MI-stratégia?

Az IVSZ is véleményezte a Nagy Márton és Palkovics László jegyezte stratégiát.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.