Meglepő fordulat előtt áll a Mozilla. A magát a szabad net harcosának hirdető alapítvány abba az irányba indult el, hogy kereskedelmi termékké tegye a böngészőjét. Néhány új extra szolgáltatást havi díj ellenében lehet majd használni – írta a The Verge. A hír forrása egy német nyelvű magazin, a T3N, amely a múlt héten közölt interjút Chris Bearddel, a Mozilla ügyvezetőjével.
A legfontosabb szolgáltatások maradnak ingyenesek
Túl sokat azért Beard sem árult el. Annyi derült ki, hogy lesz egy olyan Firefox-változat, amit csak havi előfizetésért lehet használni. Ez ugyanolyan lesz, mint az alap böngésző – minden kényelmi és biztonsági szolgáltatásával –, csak a felhasználó kap hozzá további szolgáltatásokat is. Eddig két szolgáltatás ismert: a biztonságos online tárhely és VPN.
A jelenleg elérhető Firefox-funkciók és -kiegészítők továbbra is ingyenesek lesznek – hangsúlyozta az ügyvezető. A Mozilla a T3N-nek utólag is megerősítette, hogy az olyan szolgáltatások, mint a Enhanced Tracking Protection, soha nem kerülnek át a fizetős szolgáltatások körébe. De hogy végül milyen szolgáltatásokért és mennyit kell fizetni, csak ősszel derül ki. A Mozillánál ugyanis még dolgoznak azon, hogyan alakítsák ki az előfizetési csomagokat.
A Mozillának valószínűleg kellenek a bevételek, hiszen nonprofit szervezetként mintegy ezer embert foglalkoztat. Jelenleg azonban eléggé kiszolgáltatott, mégpedig épp a legnagyobb ellenfelének, a Google-nek. Vannak ugyan szponzorált tartalmakkal pénzt termelő termékei, de mint azt Beard maga is mondja az interjúban, a bevételek 90 százaléka a keresőmotorokkal (leginkább a Google-lel) kötött megállapodásokból jön.
Eközben Beard úton-útféle hangoztatja, hogy a Google dominanciája a webes keresésben, az online hirdetési piacon, az okostelefonok operációs rendszerének piacán olyan egyenlőtlen erőviszonyokat alakít ki, ami mindenkinek rossz. A kérdés egyébként a T3N-interjúban is előkerül, és az újságíró szembesíti is az ellentmondással az ügyvezetőt. Beard erre válaszul dobja be, hogy ki akarják egyensúlyozni a bevételeiket, például a fizetős szolgáltatások bevezetésével. (A lap újságírója megjegyzi, hogy amikor a részletekről érdeklődött volna, Beard PR-ese véget vetett az interjúnak mondván: lejárt az idő.)
Már volt egy fizetős kísérlet
A VPN terén a Mozillának már volt egy fizetős kísérlete. Tavaly októberben a ProtonVPN segítségével tesztelte egy fizetős szolgáltatás fogadtatását a felhasználói körében. Egyes felhasználóinak célzott hirdetéseken keresztül ajánlotta havi 10 dollárért a ProtonVPN-t. Ezzel valóban csak a fizetési hajlandóságot tesztelhette. A felhasználóknak ugyanis nem egy böngészőbe integrált megoldást kínált, hanem a ProtonVPN-től is megvásárolható Plus csomagot (ez jelenleg egyébként 8 dollár a fejlesztőnél). A Mozilla csupán az előfizetések begyűjtését és feldolgozását végezte.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak