Az ügyes/félelmetes robotjairól elhíresült, egykor Amerikában alapított cég többségi tulajdonjoga a japán SoftBanktól a dél-koreai nagyvállalathoz kerül.

Nagyjából beigazolódtak a még tavaly év végén felröppenő pletykák. Novemberben a Bloomberg belső forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a Hyundai előrehaladott tárgyalásban áll az autonóm gépeket fejlesztő Boston Dynamics megvásárlásáról annak jelenlegi tulajdonosával, a japán SoftBankkal. A tavalyi cikkben még az árral kapcsolatban is megjelent egy 1 milliárd dolláros becslés.

Mint a héten kiderült, szinte minden bejött a jóslatokból. A leginkább autógyártóként ismert dél-koreai konglomerátum valóban átveszi a kormányrudat a Boston Dynamicsnál. A 880 millióra rúgó vételár ugyan kicsivel elmarad a korábbi tipptől, ám ezért a Hyundai "csak" a robotgyártó 80 százalékához jut hozzá. A maradék kisebbségi tulajdont a SoftBank egyik leányvállalata birtokolja majd továbbra is.

Kanyargós útkeresés

Az 1992-ben egykori MIT-s diákok által alapított Boston Dynamics elsőként akkor került reflektorfénybe, amikor 2013-ban maga a Google kebelezte be őket. Azokban az időkben a keresőóriásnál minden probléma nélkül elszórtak évi néhány százmillió dollárt olyasmikre, amelyekből még középtávon sem volt várható semmiféle haszon. Az Alphabet megalapítása és a Google átszervezése azonban változtatott a helyzeten. Az anyavállalat közvetlen irányítása alá kerülő robotos részleg képtelen volt teljesíteni a bevételi célokat. A dolgokat tetézte, hogy a Boston Robotics négylábú vagy akár humanoid kísérleti modelljei időről időre felbukkantak a hírekben, ám ezek a gépek inkább félelmet és szörnyülködést váltottak ki az emberekből.

Így került 2017-ben meg nem nevezett összegért a SoftBank állományába a cég. Az elmúlt időszakban látszott is az igyekezet, hogy a Boston Dynamics végre valami olyasmit tegyen az asztalra, amelyből a nap végére pénzt is láthat a tulajdonos. A korábbi rokonainál sokkal barátságosabb kinézetű Spot robotkutyákat például 2020 őszétől igyekeznek ipari szereplőknek értékesíteni. A modell rugalmasságának köszönhetően azóta több helyen és formában is szerepet kapott a pandémia elleni harcban. Például fertőzésmentes orvosi vizsgálatot segítő nővérként és információs pultként, megfigyelő egységként egyaránt funkcionáló parkőrként is bevetették már.

Mindezek ellenére a hírek szerint a cég továbbra sem profitábilis, ami megmagyarázhatja, miért szerettek volna megszabadulni a részlegtől az elmúlt időszakban sok problémával küzdő SoftBank vezetői. Ráadásul a pozitív történetek mellett továbbra is sorra születnek ellentmondásos sztorik is a Boston Dynamics megoldásaival összefüggésben. Legutóbb például New York városának rendőrségénél próbáltak haladni a korral azzal, hogy bevetették a Digidog névre keresztelt robotkutyát. Ez azonban olyan elsöprő kritikát kapott a közvéleménytől, hogy a rendőrség kénytelen volt kitáncolni a közel 100 ezer dolláros szerződésből.

Autó, robot, repülő

Minden problémája ellenére, a Boston Dynamics átvétele logikus lépésnek tűnik a Hyundai oldaláról. Ugyan fentebb mi is autógyártóként hivatkoztunk a cégre, ám a dél-koreai óriás az utóbbi években egyértelművé tette, hogy ennél sokkal szélesebb portfólióban gondolkodik. A Hyundai marketingszagú megfogalmazása szerint okos mobilitási szolgáltatásokat kínáló szereplője kíván lenni a szép, technológiában bővelkedő új világnak. Ebben az idilli világban pedig a robotok azért vannak, hogy az emberek boldogulását segítség az élet minden területén.

A robotika egyébiránt bőven nem a mostani akvizícióval kerül a Hyundai fókuszába. A nagyvállalatnál ugyanis már korábban felállítottak egy dedikált divíziót. A Hyundai Robotics ipari felhasználásra fejleszt különböző automatákat, berendezéseket.

Sőt ennél távlatibb dolgokról is mernek álmodni Koreában. Elég például a 2019-es CES-en bemutatott futurisztikus terepjáróra gondolni. Az Elevate elnevezésű koncepciójármű megalkotását egy frissen felállított fejlesztői részlegre, a New Horizons Studióra bízták. A koreai konglomerátum ezen kívül élénken érdeklődik az autonóm vezetési technológiák iránt is. Erről tanúskodik az Aptivval közösen alapított Motional vegyesvállalat, amely 4-es és 5-ös szintű autonómiára képes rendszert igyekszik fejleszteni 2022-es határidővel.

A cég két évvel ezelőtt elkötelezte magát egy 35 milliárd dollárnak megfelelő ötéves fejlesztési terv mellett, amellyel a "jövő mobilitási technológiáit" kívánják életre hívni. Ennek a hatalmas összegnek a jelentős része természetesen a vállalat autós portfóliójának elektronizálására megy majd el, de bizonyosan jut belőle az autonóm technológiák és más futurisztikus elképzelések megvalósítására is. Utóbbihoz sorolható a repülő taxi koncepciója is, amelyen a vállalat az Uberrel közösen kezdett dolgozni.

Piaci hírek

Rengeteg személyes adatot lophattak el francia kórházakból

A támadók szerint több 1,5 millió ember adatai vannak náluk, ennek felét pedig a híradások szerint már áruba is bocsátották.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.