Nagyjából beigazolódtak a még tavaly év végén felröppenő pletykák. Novemberben a Bloomberg belső forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy a Hyundai előrehaladott tárgyalásban áll az autonóm gépeket fejlesztő Boston Dynamics megvásárlásáról annak jelenlegi tulajdonosával, a japán SoftBankkal. A tavalyi cikkben még az árral kapcsolatban is megjelent egy 1 milliárd dolláros becslés.
Mint a héten kiderült, szinte minden bejött a jóslatokból. A leginkább autógyártóként ismert dél-koreai konglomerátum valóban átveszi a kormányrudat a Boston Dynamicsnál. A 880 millióra rúgó vételár ugyan kicsivel elmarad a korábbi tipptől, ám ezért a Hyundai "csak" a robotgyártó 80 százalékához jut hozzá. A maradék kisebbségi tulajdont a SoftBank egyik leányvállalata birtokolja majd továbbra is.
Kanyargós útkeresés
Az 1992-ben egykori MIT-s diákok által alapított Boston Dynamics elsőként akkor került reflektorfénybe, amikor 2013-ban maga a Google kebelezte be őket. Azokban az időkben a keresőóriásnál minden probléma nélkül elszórtak évi néhány százmillió dollárt olyasmikre, amelyekből még középtávon sem volt várható semmiféle haszon. Az Alphabet megalapítása és a Google átszervezése azonban változtatott a helyzeten. Az anyavállalat közvetlen irányítása alá kerülő robotos részleg képtelen volt teljesíteni a bevételi célokat. A dolgokat tetézte, hogy a Boston Robotics négylábú vagy akár humanoid kísérleti modelljei időről időre felbukkantak a hírekben, ám ezek a gépek inkább félelmet és szörnyülködést váltottak ki az emberekből.
Így került 2017-ben meg nem nevezett összegért a SoftBank állományába a cég. Az elmúlt időszakban látszott is az igyekezet, hogy a Boston Dynamics végre valami olyasmit tegyen az asztalra, amelyből a nap végére pénzt is láthat a tulajdonos. A korábbi rokonainál sokkal barátságosabb kinézetű Spot robotkutyákat például 2020 őszétől igyekeznek ipari szereplőknek értékesíteni. A modell rugalmasságának köszönhetően azóta több helyen és formában is szerepet kapott a pandémia elleni harcban. Például fertőzésmentes orvosi vizsgálatot segítő nővérként és információs pultként, megfigyelő egységként egyaránt funkcionáló parkőrként is bevetették már.
Mindezek ellenére a hírek szerint a cég továbbra sem profitábilis, ami megmagyarázhatja, miért szerettek volna megszabadulni a részlegtől az elmúlt időszakban sok problémával küzdő SoftBank vezetői. Ráadásul a pozitív történetek mellett továbbra is sorra születnek ellentmondásos sztorik is a Boston Dynamics megoldásaival összefüggésben. Legutóbb például New York városának rendőrségénél próbáltak haladni a korral azzal, hogy bevetették a Digidog névre keresztelt robotkutyát. Ez azonban olyan elsöprő kritikát kapott a közvéleménytől, hogy a rendőrség kénytelen volt kitáncolni a közel 100 ezer dolláros szerződésből.
Autó, robot, repülő
Minden problémája ellenére, a Boston Dynamics átvétele logikus lépésnek tűnik a Hyundai oldaláról. Ugyan fentebb mi is autógyártóként hivatkoztunk a cégre, ám a dél-koreai óriás az utóbbi években egyértelművé tette, hogy ennél sokkal szélesebb portfólióban gondolkodik. A Hyundai marketingszagú megfogalmazása szerint okos mobilitási szolgáltatásokat kínáló szereplője kíván lenni a szép, technológiában bővelkedő új világnak. Ebben az idilli világban pedig a robotok azért vannak, hogy az emberek boldogulását segítség az élet minden területén.
A robotika egyébiránt bőven nem a mostani akvizícióval kerül a Hyundai fókuszába. A nagyvállalatnál ugyanis már korábban felállítottak egy dedikált divíziót. A Hyundai Robotics ipari felhasználásra fejleszt különböző automatákat, berendezéseket.
Sőt ennél távlatibb dolgokról is mernek álmodni Koreában. Elég például a 2019-es CES-en bemutatott futurisztikus terepjáróra gondolni. Az Elevate elnevezésű koncepciójármű megalkotását egy frissen felállított fejlesztői részlegre, a New Horizons Studióra bízták. A koreai konglomerátum ezen kívül élénken érdeklődik az autonóm vezetési technológiák iránt is. Erről tanúskodik az Aptivval közösen alapított Motional vegyesvállalat, amely 4-es és 5-ös szintű autonómiára képes rendszert igyekszik fejleszteni 2022-es határidővel.
A cég két évvel ezelőtt elkötelezte magát egy 35 milliárd dollárnak megfelelő ötéves fejlesztési terv mellett, amellyel a "jövő mobilitási technológiáit" kívánják életre hívni. Ennek a hatalmas összegnek a jelentős része természetesen a vállalat autós portfóliójának elektronizálására megy majd el, de bizonyosan jut belőle az autonóm technológiák és más futurisztikus elképzelések megvalósítására is. Utóbbihoz sorolható a repülő taxi koncepciója is, amelyen a vállalat az Uberrel közösen kezdett dolgozni.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak