Az Uber több éve gyűjti maga köré a partnereket az elektromos hajtású, önvezetésre alkalmas repülő szerkezetek kifejlesztéséhez.
Hirdetés
 

Ötletből, kezdeményezésből nincs hiány, ha a városi közlekedés megreformálásáról van szó. Az egyik leggyakrabban felmerülő megoldás az apró, repülő taxik kifejlesztése (lenne). A probléma viszont az, hogy ezekből a tervekből egyelőre nem látszik, melyik és mikorra tud olyan fázisba érni, hogy az valóban segítség lehessen. Hogy mennyire homályos minden, arra jó példa az Uber és több más partner mellett immár a Hyundai alkotta szövetség, ahol a felek nagyon eltérő céldátumot adtak meg a kereskedelmi bevezetés tervezett időpontjával kapcsolatban.

Rugalmas határidők

Amikor az Uber alig több mint két évvel ezelőtt bejelentette, hogy dolgozik az UberAir elnevezésű szolgáltatásán, még arról volt szó, hogy 2020-ban elindulhatnak az éles repülések. A több mint ambíciózus tervekből mára az lett, hogy ha minden jól alakul, idén igen korlátozott keretek között belekezdhetnek a tesztelésbe Los Angeles, Dallas és Melbourne bizonyos részein. Az Uber aktuális menetrendje szerint 2023-ban indulhat meg a piaci alapú röpködés.

Ennél lényegesen tarthatóbb időpontot jelölt meg viszont a Hyunadai illetékes, aki a frissen bejelentett együttműködés kapcsán azt mondta, 2028-ra gondolja megvalósítani az általuk csak Urban Air Mobilityként (UAM) emlegetett új szolgáltatást. Az elelnöki pozícióban lévő Euisun Chun menetrendje már csak azért is tűnik reálisnak, mert a szükséges mérnöki fejlesztések mellett a rendszer működéséhez elengedhetetlen lesz például a földi infrastruktúra kialakítása, illetve egy sor szabályozói lépés meghozatala.

Ettől függetlenül még az is elképzelhető, hogy akár mindkét jóslat tartható lesz, hiszen az UberAir kapcsán az amerikai vállalat nem kizárólagos módon működik együtt partnereivel. A projektben részt vesz egy sor, légi taxikra specializálódott vállalkozás, többek között a Boeing egyik leányvállalata is. Utóbbiak akár be is előzhetik a megvalósításban a saját megoldásával óvatosabb vállalást tevő Hyundait.

Az első autós partner

A dél-koreai vállalat egyébként az első autógyártó, amelyik csatlakozott az UberAir projekthez, így elképzelhető, hogy más úton járnak majd a felek, mint az alapból repülőkre specializálódó többi partner esetében. Annyi bizonyos, hogy a Hyundai fogja a gépeket gyártani és telepíteni, míg az Uber a szolgáltatást menedzselő alkalmazást biztosítja.

Az éppen most zajló Consumer Electronics Show (CES) keretében további információkat is ígérnek a felek, de azt már most tudni, hogy az önvezető képességekkel rendelkező elektromos (repülő) autót négy utassal és egy biztonsági pilótával 100 kilométeres utak megtételére tervezik.

A Hyundai alelnöke szerint az UAM előállítási és üzemeltetési költségeit olyan alacsonyra kell majd kihozni, hogy a szolgáltatás ne csak a gazdagok kiváltsága legyen, és mindenki élvezhesse a repülés adta szabadság előnyeit. A cég egyébként a célirányos fejlesztésekre 1,5 milliárd dollárt tervez elkölteni 2025-ig.

Mindenki az égre tör

A még nem is létező piacot persze nem egyedül az Uber és partnerei nézték ki maguknak. A világon se szeri, se száma az autonóm légi taxizásról álmodozó különböző együttműködéseknek és önálló kísérleteknek. A tortáért küzdő résztvevők között egyaránt találni hagyományos autógyártókat, szép reményű startupokat és tradicionális repülőgépgyártó óriásokat.

A Daimler például a német Volocopter ígéretes ötletébe szállt be tőkével, de említhetjük az Airbus több éve bejelentett, majd azóta némileg elhallgató próbálkozását, vagy éppen a kínai Ehang megoldását, amely már több sikeres tesztrepülésen van túl.

Piaci hírek

A robotok újabb bűnözési hullámot indíthatnak az Europol szerint

A robotok, a drónok és a mesterséges intelligencia fejlődésével a fizikai világban is megjelenik minden, ami eddig a digitális világra volt jellemző, nem beszélve arról, ha az automatizálás miatt tényleg tömegek veszítik majd el a megélhetésüket.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – a gépi tanulási pipeline szerepe az adattudományi működésben

A jó adatok önmagukban még nem elegendők: a modellek csak akkor működnek megbízhatóan, ha egy átlátható, automatizált és reprodukálható környezetben futnak. A gépi tanulási pipeline-ok éppen ezt a technológiai hátteret teremtik meg.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.