A kormányzati szervezet és a taxiszolgáltatást nyújtó vállalat az évtized végére ígéri az első, a való életben is használható példányokat.

A személyszállítással, pontosabban az arra kaphatóak autóinak kiközvetítésével foglalkozó amerikai vállalatnak van egy földtől elrugaszkodott ötlete – és ezt most szó szerint értjük. Bejelentette, hogy partneri megállapodást kötött a NASA-val, és az amerikai űrkutatási hivatallal együtt belevág a városi légtér kiaknázásának feladatába. A Space Act Agreement révén hamarosan megjelenhetnek az első, alacsony magasságban repülő személyszállító járművek.

Áttörés a személyszállításban?

Nem csupán koncepcióról van szó: olyan biztonságos repülő taxikon dolgozik a vállalat, amelyeket kifizetődő üzemeltetni. És mindezt meglepően hamar. Bejelentésük szerint még az évtized vége előtt megjelenhetnek az első légi járművek. A szintén most bejelentett UberAir szolgáltatás 2020-ra fog elindulni a tervek szerint. Érdekesség, hogy ez mindössze egyetlen évvel azután következne be, mint ahogyan azt a Harrison Ford főszereplésével elkészült Szárnyas fejvadász (Blade runner) nevű, kultfilm státuszba került sci-fi (első része) megjósolta.

Ha eddig azt gondoltuk volna, hogy az önvezető autók futurisztikusak – nos, mindez semmi a párszemélyes utasszállításra tervezett járművekhez képest. Az érdeklődés meglehetősen nagy a téma iránt, nem csak az Uber igyekszik elsőként megjelenni a piacon. Amint arról mi is írtunk, az Airbus szintén hasonló ütemtervvel dolgozik: 2020-ban lépnének piacra az első modellekkel.

Az új közlekedési eszköz elektromos meghajtású lesz. A dönthető rotoros meghajtás lehetővé teszi a függőleges fel- és leszállásokat, ezek helyszíneként kezdetben a már meglevő heliportokat használná az Airbus. A két fő szállítására tervezett Vahana nem (csak) vadonatúj technológiákra épül, hanem jelenleg is használtakat legóznak össze a mérnökök. Például olyan akkumulátorokat, amikkel közel 100 kilométeres távolság áthidalása is megoldható, akár 224 km/h-s csúcssebesség mellett. Értelemszerűen a töltéstároló technológia fejlődésével nőhet a Vahana hatótávolsága is.

Hosszú távon olcsóbb lehet, mint saját autót birtokolni

Visszatérve az Uber bejelentésére: Jeff Holden Lisszabonban be is mutatta az első videót arról, hogyan képzeli el a vállalat a rövid távú légi személyszállítás működését. Az új szolgáltatás a helikopterek alternatívájaként szolgálna, melyek az Uber szerint túlságosan hangosak, veszélyesek, drágák és közel sem környezetbarátak ahhoz, hogy városi környezetben széles körben elterjedve kiválthassák a földi taxizást.

Ezzel szemben az amerikai vállalat légi eszközei károsanyag-kibocsátástól mentesen működnek, vázolta fel a koncepciót Holden. Emellett redundánsan lesznek felépítve, azaz egy alkatrész meghibásodása esetén sem állnak a földbe, hanem képesek lesznek folytatni útjukat. Indulásakor az UberAir hasonló árszintet fog nyújtani mint az Uber X, de a vállalat arra számít, hogy a szolgáltatás fejlődésével összességében olcsóbb alternatívát nyújthat majd egy saját autó vásárlásánál és fenntartásánál.

Los Angeles lesz a második tesztváros, elsőként ugyanis Dallasban jelentették be a szolgáltatás elindulását. Amerikán kívül pedig Dubai az első olyan helyszín, ahol megvalósulhat a légitaxizás. Itt a kínai Ehang vállalat már létező légijárművét tesztelik a helyi hatóságok; a természetesen szintén önvezető közlekedési eszközök akár 300 méter magasra és 100 kilométeres távolságra is el tudnak jutni. Az elektromotoros hajtással repülő Ehang 184 először nyáron szállt fel, és noha messze áll még attól, hogy menetrendszerűen, soktucatszámra közlekedjen, ha utasokat még nem is, de biztató eredményeket már tudott szállítani.

Konzumer tech

A Daimler már nem hisz annyira a robot taxikban

A vállalat a költségek és a kockázatok mérlegelését követően a hosszú távú teherszállításra koncentrálja erőforrásait, és takarékra teszi az önvezető személyautók fejlesztését.
 
A 21. századi vállalatok legjobbika is csak félkarú óriás informatika nélkül, rugalmasság és hatékonyság tekintetében azonban jelentősek a különbségek ezen a téren. Vajon az évtized végén hogyan néz ki egy jól működő IT szervezet?

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.