A Boston Dynamics által fejlesztett gépek időről időre felbukkannak a hírekben, általában valamilyen lélegzetelállító bemutatóval, ami nem csak lenyűgözi, hanem el is borzasztja a nézőket a humanoid (Atlas) vagy kutyaszerű (Spot) robotok képességeivel. A néhány éve már a japán SoftBank tulajdonában működő BD korábban jellemzően csak egyedi megrendeléseket teljesített, köztük is olyan ügyfelelk igényeit próbálta kielégíteni, mint amilyen a Pentagonhoz tartozó DARPA, az USA Védelmi Minisztériumának kutatásokkal foglalkozó részlege.
A vállalat tavaly ősszel jelentette be, hogy megkezdi a Spot robotok kereskedelmi forgalmazását is, amelyek kipróbálására éles körülmények között is lehetőséget biztosítanak az érdeklődő szervezeteknek. A Spot szélsőséges hőmérsékleten (-20 és +40 fok között) vagy poros, nedves környezetben is bevethető, el tudja kerülni az ütközéseket, és úgy képes 14 kilós rakományt szállítani, hogy még akkor sem feltétlenül borul fel, ha szándékosan próbálják meg fellökni. Mindezek alapján számos ipari felhasználásban lehet keresnivalója:
Ahogy novemberben írtuk, a 25 kilós, elektromos hajtással és cserélhető akkumulátorral szerelt SpotMini időközben már az olyan megrendelők figyelmét is felkeltette, mint Massachusetts állam rendőrsége, ahol próbálgatni kezdték a gépeket a tűzszerészek munkájának támogatására, megfigyelési feladatokra és a veszélyesnek ítélt helyek felderítésére. A kiválóan mozgó, akár a bezárt ajtókat is gond nélkül nyitogató robotok természetesen a jogvédők figyelmét is felkeltették, akik az átlátható szabályozásukat sürgetik, beleértve az olyan garanciákat is, hogy a gépeket nem szerelik fel fegyverekkel.
Így is furcsa, de kevésbé ijesztő
Az ilyen alkalmazások természetesen nem segítik a Spot és más robotok pozitív imázsának a felépítését: állítólag a Google is azért szabadult meg annak idején a nem sokkal korábban felvásárolt Boston Dynamicstől, mert nem csak a termékek piacosítását ítélte nehézkesnek, de a céges arculatába sem tudta könnyen beleilleszteni a legtöbbekből szörnyülködést kiváltó gépeket. Ezért is érdekes, hogy a legfrissebb hírek szerint sikerült egy olyan alkalmazási területet is találni a robotkutyáknak, ami sokat javíthat az elfogadottságukon.
A BD hivatalos blogján néhány nappal ezelőtt jelent meg az a közlemény, amelynek alapján a cég megépítette a SpotMini egy speciális változatát, kifejezetten a koronavírus-járványban felmerülő szükségleteket szem előtt tartva. A robotot ennek alapján egy iPad táblagéppel és kétirányú rádióval szerelték fel, tulajdonképpen egy mobil telekonferencia-rendszert alkotva, amelynek segítségével az orvosok távolról végezhetik a betegek ellenőrzését.
Az elképzelés lényege, hogy az egészségügyi dolgozók a Spot segítségével nagy számú pácienst vizsgálhatnak anélkül, hogy kockáztatniuk kellene a fizikai érintkezéssel járó fertőzéseket. A BD szerint a védőfelszerelések széleskörű hiánya miatt olyan kórházakkal folytattak egyeztetéseket, amelyek a robotikai társasághoz fordultak a problémával, ezek eredményeként pedig néhány hetes közös munka nyomán született meg a képen látható változat, amely már munkába is állt egy bostoni kórházban.
A Boston Dynamics mindezt csak a legelső lépésnek tartja, mivel éppen a robotok képességeinek kiszélesítésén dolgozik. Itt olyasmire kell gondolni, mint a betegek hőmérsékletének, légzésének vagy pulzusának, esetleg a vér oxigéntelítettségének mérése a robot segítségével, de ide tartozik akár az UV-C fénycsövekkel vagy más technológiákkal való fertőtlenítés is. A BD a további referenciatervekről azután ígér tájékoztatást, hogy azok átestek a megfelelő teszteken és validációs eljárásokon.
Az első vonalban dolgozó orvosok munkájának könnyítésn egyébként más robotikai cégek is dolgoznak: március végén egy kínai fejlesztésről számoltunk be, amelyet egyetemi kutatók alig egy hónap alatt hoztak tető alá, ugyancsak a fokozott fertőzésveszélynek kitett egészségügyi dolgozók tehermentesítésére egy űrkutatási célokra tervezett robotkar átalakításával és kerekeken guruló platformra szerelésével. Ahogy korábban írtuk, a világjárvány általában is alaposan megtolta az autonóm technológiákat fejlesztő cégeket, ahogy a jelenlegi helyzet megerősíti az új felhasználási módokat, Kínában például kormányzati alapot is létrehoztak a sofőr nélküli szállítóeszközök beszerzési és üzemeltetési költségeinek 60 százalékos központi finanszírozására a saját joghatósága alá eső szervezeteknél.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak