Múlt héten pillanatok alatt körbefutotta a világot a szenzáció: a Facebook talált egy kis rést a Nagy Falon. Azóta kiderült, hogy nem eszik olyan forrón a kását.

Egy hete a The Washington Posttól indult a hír, hogy a Facebook hosszú szünet után ismét jelen lehet Kínában, ha csak jelképesen is. A lap értesülése szerint az amerikai közösségi oldal engedélyt kapott arra, hogy irodát nyisson Hangcsouban, amely Sanghaj mellett Kelet-Kína egyik gazdasági központja.

Innovációs hubnak nevezték, de ez sem ment át

Bár a cég egy mindössze 30 milliós dollár alaptőkéjű innovációs hubot szeretett volna felállítani startupok támogatására, a helyzet már másnapra gyökeres fordulatot vett. A The New York Times vette észre, hogy az engedély már másnapra eltűnt a kínai cégregisztrációs adatbázisból. A lap információi szerint a város helyi vezetése csak azután egyeztetett a kínai központi internetfelügyeleti szervvel, miután kiadta az engedélyt a Facebooknak. És mint utólag kiderült, ez hiba volt. A NYT-nek név nélkül nyilatkozók szerint emiatt törölték a már bejegyzett cégregisztrációt is.

De hogy még zavarosabb legyen az ügy, a Financial Times (FT) megkeresésére a Kína legfőbb internetfelügyeleti szerve, a Cyberspace Administration azt nyilatkozta, hogy a Facebook leányvállalatának nem adtak ki cégalapítási engedélyt. Csupán annyi történt – nyilatkozta a hivatal, hogy a Facebook felvette a hivatalos kapcsolatot Hangcsou illetékes szerveivel a vállalatalapítás ügyében.

A lap megkereste Hangcsou piacfelügyeleti irodáját is, amelytől azt a választ kapta, hogy a belső nyilvántartásukban sincs nyoma a cég regisztrálásának, sem a regisztráció későbbi törlésének. A hivatal FT-nak nyilatkozó munkatársa szerint ha a regisztrációt hivatalosan törölték volna, akkor annak lenne nyoma az adatbázisban.

A FT mindezt azzal magyarázza, hogy a szabályzó hatóságok egyelőre hezitálnak, hogyan viszonyuljanak a Facebook igyekezetéhez, amellyel meg akarja vetni lábát a még mindig óriási tempóban bővülő kínai piacon.

A tét óriási, az idő meg sürget

De miért kulcskérdés Kína a Facebooknak? Legfőképpen azért, mert jelenleg a világon a távol-keleti ország netes piaca nő a legdinamikusabban, miközben a Facebook növekedése egyre csak lassul (a legutóbbi negyedév és az előrejelzések miatt brutálisan meg is büntették a befektetők).

Kína piacát a kínai cégek (Alibaba, Baidu, Tencent stb.) uralják, és ott is képesek olyan nagyra nőni, mint az amerikai cégek nemzetközi piacon. A kínai internetes piac bővülése ráadásul egyáltalán nem mutatja a telítettség jegyeit. Ha erről a piacról a nagy amerikai cégek (legfőképpen a Facebook és a Google) lemaradnak, akkor hamarosan egy erősen protekcionista gazdaságpolitikával megtámogatott és hatalmas hazai piacra támaszkodó kínai óriásokkal kell megküzdenie saját piacukon is.

Mark Zuckerberg szóval és tettel is igyekszik bizonyítani, hogy hajlandó a kínai vezetés kedvére tenni a piacra jutásért. Ennek vannak látványelemei, például hogy elkezdett mandarinul tanulni, vagy hogy nem rest találkozni kínai vezetőkkel (a nyitó képen például Lu Wei-jel látható, aki 2016-ig vezette a párt propaganda osztályát, valamint az internetfelügyeleti hatóságot is), de vannak súlyosabb lépések is. 2016-ban például valószínűleg a kínai felhasználók – pontosabban a cenzúra segítése – miatt vezettek be olyan algoritmust, amely bizonyos tartalmú bejegyzéseket hátrébb sorol aszerint, hogy a felhasználó földrajzilag melyik régióban tartózkodik. A közelmúltban pedig az derült ki, hogy a felhasználói adatokat olyan vállalatoknak is átadták, melyekről tudható, hogy rendkívül szorosan kötődnek a kínai államhoz.

Közösség & HR

Megint kiderült, hogy nem a felhasználóké a saját közösségi identitásuk

Az X ügyvédei az InfoWars megvásárlását követően adták írásba, hogy szerintük a közösségi profilok kizárólagos tulajdonosa maga a szolgáltató, a felhasználók pedig tényleg csak felhasználók.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.