Többet nyomkodják a Facebookot, mint amennyi időt tévénézéssel vagy családi programokkal töltenek, szeretik a podcasteket, kezdenek rászokni a TikTokra, sőt közel egyharmaduk volt már címzettje szexuális tartalmú üzenetnek a közösségi médiában – derül ki az 55 év feletti korosztályról a Szeniorok a neten elnevezésű online felmérésből.
A BeSocial digitális ügynökség készítette kutatás során idén márciusban összesen közel 5600 magyarországon élő, 55 év feletti internethasználót kérdeztek meg online szokásaikról.
A válaszadók több mint egyharmada napi 3-4 órát tölt online, minden hatodik pedig 4 óránál is többet. A napi tevékenységeiknél a Facebook szerepel az első helyen, csak ezután jön a tévénézés és a különböző családi programok, amiket a portálok olvasása (5.), a YouTube videók nézegetése (6.), chatelés (7.), és podcast hallgatása / nézése (10.) követ.
Facebook forever!
Ha csak egyetlen platformot használhatnának, akkor a válaszadók elsöprő többsége (mintergy 60%) a Facebookot választaná, további egynegyedüknél pedig a szintén a Meta cégbirodalom részét képező Messenger lenne a favorit. YouTube nélkül a jelek szerint csak minden tizedik 55 év feletti válaszadó lenne nagyon boldogtalan.
A kutatás készítői szerint a korosztály nyitottságát jelzi az is, hogy a megkérdezettek 30 százaléka használja már a TikTokot, minden tizedik ráadásul napi rendszerességgel. Lelkes látogatói az Instagramnak is: a válaszadók közel fele (47%-a) van itt jelen több-kevesebb rendszerességgel.
A közösségi platformokon mutatott aktivitásuk ugyanakkor meglehetősen ingadozó. A megkérdezettek egynegyede naponta posztol a Facebookra. A hozzászólásokat leginkább zárt csoportokban (68%) vagy ismerősök posztjainál (68%) írják, de csaknem egynegyedük (23,7%) a hírportálok posztjai alatt is szívesen osztja meg másokkal a véleményét. A válaszadók 9 százaléka viszont soha, semmit nem rak ki a Facebookra.
Bár még több tévét néznek, mint más korosztályok, a szeniorok jelentős része (60%) hallgat magyar nyelvű podcast adásokat. Az influenszerek azonban csak mérsékelten érdeklik őket. A szeniorok többsége maximum néhányat követ, ugyanakkor minden tizedik válaszoló már vásárolt valamit egy influenszer vagy tartalomgyártó ajánlására.
Nem könnyű átverni őket?
Az 55 év feletti válaszadók töredéke (5,6%) ismerte be, hogy csalók áldozatául esett az online térben. A megkérdezettek több mint fele ugyanakkor úgy nyilatkozott, hogy legalább egyszer már találkozott átverési kísérlettel, de azt gyanúsnak találta és nem dőlt be neki.
A szeniorok leginkább attól érzik magukat biztonságban a neten, ha nem vesznek tudomást az ismeretlenektől érkező bejelölésekről, üzenetektől (59%), de viszonylag sokan (38%) a kétlépcsős azonosítást is alkalmazzák. Jobb félni, mint megijedni alapon 43 százalékuk soha nem adja meg online a bankkártyája adatait, tizedük pedig soha sehova sem posztol, vagy kommentel.
Férfias játékok
A válaszok alapján a férfiak sokkal magabiztosabban mozognak a neten. A felmérés szerint a szenior korosztályba tartozó férfiaknak csak szűk 38 százaléka kér segítséget családtagjától, ha valamit nem talál, vagy nem tud megoldani online, míg az 55 év feletti nőknek több mint a fele (53%).
A férfiak ugyanakkor nagyobb arányban használják naponta a TikTokot (12,2% vs. 8,4%) és a YouTube-ot (43% vs. 35,1%), mint a nők, akik a kommentelésben is lemaradást mutatnak. Talán meglepőnek hat, de az idősebb korosztályok esetében a férfiak a lelkesebb véleménynyilvánítók a közösségi médiában. Közel harmaduk napi rendszereséggel osztja meg a véleményét a Facebookon, míg a nőknél ez az arány nem éri el a 23 százalékot. A férfiak 30 százaléka a különböző portálok hírei alatt is ír hozzászólásokat, míg ugyanez csak minden ötödik nőre jellemző.
A kutatásról szóló beszámoló ugyanakkor a férfiak javára írja, hogy ők tűnnek tudatosabb netezőnek. A szenior férfi válaszadók harmada használ mindenütt különböző jelszót, míg csak minden ötödik megkérdezett nő teszi ugyanezt. Emellett a férfiak a kétlépcsős azonosítást is jóval nagyobb arányban állították be, mint a nők (47,6% vs. 32,7%).
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT A PROJEKTMENEDZSMENTRŐL TUDNI KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, hibrid működésről, elosztott csapatokról, kulturális gapek kezeléséről. Exkluzív információk képzésekről, munkaerőpiacról, kereseti és karrierlehetőségekről.
2025.03.18. Symbol Budapest
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak