A célpont a Zoox, amely a teljes autonómiára hajt. Mobilról rendelhető robottaxis szolgáltatásban gondolkodnak.

Előrehaladott tárgyalásokat folytat az Amazon egy autonóm technológiát fejlesztő startup felvásárlásáról, értesült a The Wall Street Journal.

Ha a részleteket nem is látni, az biztos, hogy komoly összeg forog kockán: a felvásárlási célpont ugyanis a 3,2 milliárd dollárra taksált Zoox. A 2014-ben alapított startupban eddig bíztak a befektetők: közel egymilliárd dollárnyi befektetést kapott, legutóbb tavaly ősszel 200 milliót, bár azt már részesedéssé alakítható hitel formájában (a 3,2 milliárdos értékelés egy 2018-as, második körös befektetés eredménye). Két éve a szegmensében a legjobban finanszírozott startupnak számított.

Kiemelt terület a kereskedelemben

Jeff Bezos vállalata jó ideje foglalkozik az áruszállítás hatékonyságának javításával. Nem kis részben ugyanis azon múlik, hogy mennyit tud keresni, hogy milyen gyorsan és olcsón tudja eljuttatni a vásárlóhoz az árut. Kutatja is a területet intenzíven, aminek eredményeként fantasztikusabbnál fantasztikusabb szabadalmi beadványokkal gazdagította az amerikai szabadalmi hivatal gyűjteményét.

Emellett vastagon beszállt több önvezetéssel foglalkozó startup finanszírozásába. Tavaly például benne volt abban a befektetési körben, amelyben a gépi tanuláson alapuló logisztikai ökoszisztémát fejlesztő Aurora kapott több mint 500 millió dollárt. Emellett a Forddal közösen a legnagyobb befektetője az elektromos hajtású pickupokat fejlesztő Riviannak. De nem ezek a befektetései, hanem a Riviannal tavaly szeptemberében aláírt megállapodása váltott ki jelentősebb visszhangot. A startupnak 2024-ig 100 ezer önvezetős kisteherautót kell leszállítania Bezosék számára.

Úgy tűnik azonban, hogy az Amazonnál egyre inkább cégen belül akarják tudni az önvezetési fejlesztéseket.

De miért épp a Zoox?

Az Amazon döntésében kis mértékben akár az is szerepet játszhatott, hogy a Zoox vezetőségében ott ül az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) volt vezetője, Mark Rosekind. A fő vonzerő azonban az lehet, hogy a cég hármas megoldandó problémára keres egymással összefüggésben választ: önvezető rendszert fejleszt, amivel autonóm járművekre épülő szolgáltatást építene ki, valamint meg akarja valósítani a rugalmas, méretezhető gyártást. És mindezt úgy, hogy nincs jelentős autóipari partnere.

Az Amazon időzítése érthető, most tud jó áron vásárolni. Ahogy sok más startup, a Zoox sincs a legjobb helyzetben. A koronavírus-járvány következtében el kellett küldeni a cég tizedét, kb. 100 embert. Ez valószínűleg a fejlesztéseket is lassítja, pedig már az önvezető rendszere tesztjei folynak San Franciscóban és Las Vegasban. Ezekhez a tesztekhez átalakított Toyota Highlandereket használnak, de a cég kifejlesztett egy teljesen autonóm járművet is, amiben már nincs semmiféle vezérlő szerv, példáu kormány vagy pedálok. Ez utóbbiról még csak a futurisztikus koncepciómodell fotója került nyilvánosságra (lásd cikkünk címlapképét), de a Financial Times szerint idén már tesztelik a prototípusokat, és akár jövőre elindulhat egy rájuk épülő szolgáltatás.

Az, hogy a Zoox vevőt keres, már május elején felröppent, amit akkor a cég pletykának minősített Az értesüléseket most egyik cég sem kommentálta. A Financia Times által megkérdezett szakértők szerint, ha létrejön az üzlet, a vételár mindenképpen jelentősen kevesebb lesz, mint a cég jelenlegi értékelése. Egyesek szerint már 1,1 milliárd dollár is méltányos lenne, ami nem túl sok nyereséggel kecsegteti a befektetőket.

Piaci hírek

Elkábeltévésedtek a streamingszolgáltatók

Ugyanazt kínálják, ugyanúgy és ugyanannyiért. Azaz a nagy ígéretekből egyelőre semmit sem valósítottak meg.
 
Hirdetés

Ez az igazi versenyelőny a turizmusban

A koronavírus-járvány miatt visszaesett vendégforgalom lehetőséget is rejt magában. A szállodaipar korán ébredő szereplői a jövőbe fektetve informatikai fejlesztésekkel tehetik vonzóbbá és biztonságosabbá szolgáltatásaikat.

Már Budapesten is van olyan előadás, amit wifihálózat és mobiltelefon segítségével tettek interaktívvá.

a melléklet támogatója a TP-Link Magyarország

Hirdetés

Hatékonyabb kommunikáció Magyarország legforgalmasabb vasútvonalain

Sikeresen befejeződött a magyarországi GSM-R hálózat kiépítésének első fázisa.

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Mi köze az IBM licencszerződések apró betűs kitételeinek ahhoz, hogy a Microsoft Windows Server 2008 életciklusának végéhez ér? Rogányi Dániel (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.