Azt eddig is tudtuk, hogy az Amazon sok mindenben leg: a legnagyobb felhős cég, de legfőképpen a világ legnagyobb online kiskereskedelmi vállalkozása. De emellett – és ezektől a tevékenységektől egyáltalán nem függetlenül – a legjelentősebb logisztikai céggé is nőtt. Az elmúlt pár évben fontos – és gyakran futurisztikus – logisztikai szabadalmak sorára kért védelmet.
A CBInsights egy elemzése szerint, az Amazon K+F tevékenységének egyik legfontosabb területe a következő generációs logisztikai megoldások kifejlesztése. 2015-ben és 2016-ban összesen 130 logisztikai szabadalmat nyújtott be (lásd lentebb a grafikont). Ez teljesen érthető, hiszen az Amazon bevételeinek zömét mind a mai napig a kiskereskedelem hozza, és innen indult a legnagyobb kihívója is, a lassan hozzá minden szempontból felnövő Alibaba. A kiskereskedelemben viszont a logisztikán rendeteget lehet nyerni, de veszíteni is.
A CBIngights összeszedett néhány érdekesebb logisztikai szabadalmat. Némelyik a korlátos információk alapján is hasznosnak tűnik, másik inkább valamilyen jövő szádban játszódó sci-fibe illene. Ezekből szemezgetünk.
Mindenhol drónok
A cikk által összegyűjtött szabadalmak többsége a drónok és a robotok körül forog. Az Amazon 2013-ban kezdett a nyilvánosság előtt is beszélni arról, hogy drónokkal oldaná meg a házhoz szállítást, 2015-ben pedig el is kezdte tesztelni a drónjait.
A válogatásba három olyan szabadalom került, amely egy ilyen drónflotta kiszolgálását szolgálná. Az egyik egy intermodális járműbe telepített földi drónkarbantartó és raktárrendszer. Az intermodalitás biztosítaná, hogy kötött pályán (vasút), közúton, de akár kontérehajón is ki lehetne alakítani bázisállomást. A jármű útvonalát elemzések alapján határoznák meg, hogy a lehető legpontosabban kövesse a vásárlási hajlandóság területei megoszlását.
Érdekes látványtervet mellékeltek a drón-kas, pontosabban egy többszintes kiszolgálóközpont szabadalmához. Ez egy olyan szállító drónokat kiszolgáló logisztikai központ, ami a régi kúpos méhkasokra emlékeztet. Elsősorban sűrűn lakott területeken lehetne kiszolgálni a szállítás utolsó szakaszát végző drónokat. A központ alsó szinte fogadja a konténereket, a drónok pedig a különböző szinteken hagyják el a speciális "méhkast". A szabadalom részletesen foglalkozik a logisztikai központban megvalósuló munkaszervezéssel, a drónok fogadását és kirepülését segítő automatizált mechanizmusokkal is.
Az Amazon drónkaptára
Készült szabadalom arra is, hogy növelhessék a drónok hatótávolságát, illetve megvédjék őket váratlan időjárási változásoktól, például vihatoktól. Ezt villanyoszlopokra telepített dokkolókkal képzeli el megoldani az Amazon. A dokkolókon a drónok tudnának tankolni, feltölthetnék a legfrissebb időjárási adatokat, ha vihar közeleg, és annak kitöréséig nem jutnának vissza biztonsági helyre, akkor ilyen dokkolókra szállhatnának le. Emellett a dokkolók csomagátvevő központként is működhetnének, ahol az ügyfelek hozzájuthatnának a rendelésükhöz.
Raktározás okosan
Nagyon komoly feladat a raktárak elhelyezése. A vállalat ugyanis folyamatosan bővül, tavaly óta még Magyarországra is ingyen szállít, ha elég sokat rendelünk, szóval igencsak húzós összegek forognak kockán, ha nem tudják az igényekhez optimalizálni a raktárhálózatot.
A probléma megoldására leginkább egy ún átmeneti raktári rendszer alkalmas, amely a napi rendelési igényekhez igazodva változtatná a helyét. Ez önmagában nem nagy truváj, egy mozgó bolt is ugyanez, csak kicsiben. A lényeg persze nem is az, hogy átmeneti raktárként használnak például egy konténeres kamiont, hanem a mögöttes elemzési háttér, amely az olyan helyszíni adottságokat is figyelembe tudja venni, mint a közvilágítás vagy a parkolási helyzet.
Az összeállításba bekerült az a szabadalom is, amely léghajókkal alakítana ki 13-14 ezer méter magasságban logisztikai központokat a rendelések gyorsabb kiszolgálásához. Ezt a szabadalmat a Bitport is bemutatta, egy kattintásnyira olvashatnak róla bővebben.
Nehezen értelmezhető a víz alatti raktár ötlete, ami a szabadalom szerint a raktári helykihasználást és a kiszállítás hatékonyságát is növelné. A vízhatlan burkolatú csomagok kapnának egy ballaszttartályt, amellyel távolról szabályozható, hogy a csomag milyen mélyre merüljön a vízben, valamint olyan digitális azonosítót és adót, aminek segítségével mindig pontosan meg lehetne határozni a helyzetét.
A víz alatti raktár sematikus vázlata
A szabadalom ennél is messzebb megy, részletesen tárgyalja, hogyan lehetne egy ilyen rendszerrel a folyók természetese sodrását használni a kiszállításhoz.
Logisztika és adatelemzés
Bár a leírások alapján nem minden ötlet értelme teljesen világos, az ebből a néhány példából is jól kirajzolódik, hogy az Amazon logisztikai szabadalmi szervesen kapcsolódnak a fejlesztés másik fő csapásirányához, a felhős analitikai és mesterségesintelligencia-kutatásokhoz.
Az Amazon egyébként minden témában ugyanúgy ontja magából a szabadalmakat, mint például a közismerten nagy szabadalomgyáros IBM. Csak augusztusban az eddig eltelt másfél hét alatt 11 szabadalmi kérelmet adott be a cég. A július sovány hóna volt, akkor mindössze 36 szabadalmi kérelem jutott el az amerikai szabadalmi hivatalhoz, de júniusban például 98 kérelem született. Ez még akkor is szép teljesítmény, ha egyetlen problémára – például a drónok propellerei által keltett zaj csökkentésére – adott megoldásukat öt külön beadványban szabadalmaztatják.
Az ötletek zöme a vállalat szupertitkos kutatóközpontjában, a Lab126-ben születik. A 2004-ben létrehozott fejlesztőközpont elnevezésben a szám játékos utalás az angol ábécé első és utolsó, azaz 26. betűjére. A központ ennek megfelelően valóban mindennel (a-tól z-ig) foglakozik. Itt született például a Kindle e-könyvolvasó, a Kindle Fire tablet és az Echo is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak