Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt állt a nagyközönség elé az amerikai online áruház azzal az ötlettel, hogy a közeljövőben drónokkal fogja megoldani a csomagok (egy részének) házhoz szállítását. A Prime Air elnevezésű szolgáltatás postásairól most egy új kisfilm jelent meg. Az automata repülőszerkezet láthatóan képes beváltani a hozzá fűzött reményeket.
Bevetésre kész a városi légiflotta
A videóból rögtön kiderül, hogy a 2013-as koncepcióhoz képest alapos átalakuláson ment át az Amazon drónja. A professzionális kinézetű, téglatest formájú repülő immár egy zárható térbe helyezi el a küldeményt, így az időjárási viszontagságoktól védve van a pakk.
Az éles bevetésről forgatott filmből megtudhatjuk, hogy a drón több mint száz méter magasba emelkedve indul a kézbesítésre. A megtehető távolság jelenleg 15 mérföld, ami közel 25 kilométert jelent. Ez bőven elég ahhoz, hogy sűrűn lakott térségeket akár egyetlen központból is ki lehessen szolgálni. A világtól elzárt térségek megközelítése viszont egyelőre problémás marad. Pedig pont ezek a területek azok, amelyeknél a hagyományos földi szállításnál jóval költséghatékonyabb lehetne a légiposta.
A drón az Amazon által érzékelési és elkerülési technológiának hívott rendszer segítségével képes felismeri és kimanőverezni az esetlegesen az útjába kerülő objektumokat. Amint a célterület közelébe ér, a vásárló értesítést kap, így már az ablakból nézheti, amint a repülő végigpásztázza a környéket a lehető legbiztonságosabb landolási pontot keresve. Amint ez megvan, a szerkezet a talajtól néhány centire ereszkedik, finoman kipottyantja a csomagot és már megy is vissza a bázisra.
Jogalkotókra várva
Bár a technológia láthatóan szinte már holnap bevethető lenne, az Amazon egyelőre pontos dátumot még most sem ad a bevezetésre. Ennek csak egyik oka lehet az, hogy még van mit finomhangolni a működést biztosító rendszereken. Sokkal keményebb falnak tűnik a jogi helyzet tisztázása. Ugyanis még a technológia fejlettség magas fokán álló Egyesült Államokban is csak most kezdték komolyan összedugni a fejüket az illetékeseket, akik egyelőre nem álltak elő egy egyértelmű szabályozási környezettel. A drónpostás első éles bevetésére pedig enélkül biztosan nem kerülhet sor.
Mindenesetre a szabályozás most már tényleg nem várathat sokat magára, hiszen szinte minden területen gőzerővel folyik a technika bevezetése, vagy legalábbis annak tervezése. A fizikai bolthálózatáról ismert Wall-Mart például szintén a tesztüzem megkezdésénél jár, de említhető a Sony kezdeményezése is, amely a drónok ipari, mezőgazdasági felhasználásában lát fantáziát. Sőt, Afrikában már megvannak a tervek egy kizárólag drónok fogadására alkalmas repülőtérről is.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak